غرفه «دست‌خط مقاومت»؛ کتاب‌های مزین به تقریظ مقام معظم رهبری که جلوه‌ای ویژه‌ای به دهمین نمایشگاه ملی کتاب «دفاع مقدس،انقلاب اسلامی و مقاومت» در بندرعباس داده، مورد استقبال بسیاری از علاقه‌مندان است.

«آن بیست و سه نفر احمد یوسف‌زاده»، «لشکر خوبان معصومه سپهری»، «دا سیده اعظم حسینی»، «من زنده‌ام معصومه آباد»، «سرباز کوچک امام فاطمه دوست‌کامی و مهدی طحانیان»، «خاک‌های نرم کوشک سعید عاکف»، «عباس دست‌طلا محبوبه معراجی پور»، «زنده‌باد کمیل محسن مطلق»، «جشن حنابندان محمدحسین قدمی»، «پایی که جا ماند سید ناصر حسینی پور» و«دختر شینا و گلستان یازدهم اثر بهناز ضرابی‌زاده» تنها نمونه‌هایی از تقریظ‌های حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب که در این غرفه عرضه می‌شود.

کتاب‌های تقریظ شده مقام معظم رهبری در حوزه دفاع مقدس کاری از موسسه فرهنگی هنری امین برای ششمین سال متوالی است که در نمایشگاه‌های مختلف ملی کتاب حضور می‌یابد. 

این موسسه تاکنون در نمایشگاه‌های کتاب کرمان، خراسان رضوی، تبریز، تهران، اصفهان شرکت کرده‌ و نزدیک به ۴۰ هزار نفر بازدیدکننده داشته است و حداقل ۵ هزار نفر نیز در مسابقه‎های غرفه دست خط آسمانی شرکت کرده‌اند.

موسسه فرهنگی هنری امین حدود ۲۰ سالی است که راه اندازی شده اما در چند ساله اخیر "ترجمه کتاب‌های شاخص و تقریظی مقام معظم رهبری" در حوزه دفاع مقدس مهم‌ترین فعالیت این موسسه است.

مسوول غرفه کتب تقریظ مقام معظم رهبری در حوزه دفاع مقدس در بیان اهمیت کار ترجمه این کتاب‌ها گفت: یکی از ابزارهای مهم در صدور انقلاب و فرهنگ دفاع مقدس، کتاب است که رهبر انقلاب تاکید جدی بر این مساله دارند.

سبحان داوودی‌‍زاده روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: بهترین راه ارائه فرهنگ دفاع مقدس که به عنوان یکی از فاکتورهای مهم در راستای گسترش فرهنگ ایرانی اسلامی نیز محسوب می‌شود، ترجمه کتاب‌های دفاع مقدس است.  

 وی ادامه داد: سعی کرده‌ایم کتاب‌ها را به زبان کشورهایی که با ایران قرابت فرهنگی بیشتری دارند مانند عربی شامی، لبنانی، عراقی، اردو، پشتو، روسی، انگلیسی، ترکی استانبولی، ترکی لاتین و ترکی آذربایجانی ترجمه کنیم. 

ترجمه کتاب‌های شاخص دفاع مقدس سرمایه‌گذاری فرهنگی است

این کارشناس کتاب‌های دفاع مقدس با بیان این‌که در حوزه ترجمه به دنبال ترجمه صرف نیستیم، ابرازداشت: شناساندن شهدا و انسان‌هایی شاخصی که در آن دوران در فعالیت‌های انقلاب و دفاع مقدس نقش آفرین بوده‌اند، برای ما دارای اهمیت است.

داوودی‌‍زاده در این باره گفت: این‌که مترجم‌های موسسه با کتاب‌هایی که برای ترجمه مدنظر است یک پیوند عاطفی برقرار کنند و داستان‌ها برای آن‌ها اثرگذار بوده باشد برای ما ارزشمندتر است.

مسوول غرفه کتب تقریظ مقام معظم رهبری در حوزه دفاع مقدس در بخش دیگری با اشاره به ترجمه ۴۱ عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس به زبان‌های مختلف دنیا توسط موسسه فرهنگی هنری امین گفت: بیشتر کتاب‌های ترجمه این موسسه کتاب‌های تقریظی است.

وی از ترجمه کتاب‌های دفاع مقدس به عنوان یک نهضت فرهنگی یاد کرد و ابرازداشت: موسسه در بحث ترجمه این آثار هیچ‌گونه نگاه مالی ندارد بلکه هدف اهمیت ترجمه کتاب‌های شاخص دفاع مقدس است که برای ما سرمایه‌گذاری فرهنگی محسوب می‌شود.

این غرفه‌دار شرکت‌کننده در نمایشگاه کتاب «دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و مقاومت» بندرعباس اضافه کرد: ترجمه آثار شاخص اولویت اصلی موسسه است چراکه هنوز اثرهای ماندگار و غنی ترجمه نشده داریم که هنوز جای کار دارد.

آشنایی کودکان و نوجوانان با کتاب‌های تقریظی در غرفه دست خط مقاومت

داوودی‌‍زاده در بخش دیگری به برنامه‌های جانبی غرفه دست خط مقاومت (غرفه تقریظ کتاب‌های مقام معظم رهبری)اشاره کرد و اظهارداشت: در این غرفه علاوه بر توجه به زیبایی غرفه‌آرایی در نمایشگاه‌های مختلف، برای همه سنین برنامه‌هایی مثل برگزاری مسابقه نقاشی و کتاب خواندن داریم.

این کارشناس کتاب‌های دفاع مقدس با بیان اینکه در پوشش مسابقه به دنبال این هستیم که مخاطبان ما با ۱۰ عنوان کتاب تقریظ آشنا شوند، گفت: مسابقات این غرفه شامل نقاشی‌های مقاومت و نقاشی‌هایی است که به صورت داستان برای کودکان روایت می‌شود.

وی افزود: در این مسابقه نیز چند سوال مطرح می‌شود به این شکل که؛ کتاب‌های تقریظی را مشخص کنند با این هدف که کودکان و نوجوانان مجبور شوند کل غرفه را تماشا کنند تا کتاب‌های مورد نظر را پیدا کنند، سوال دوم اینکه کدام کتاب‌ها جزو کتاب‌های تقریظی نیست و دوباره کل غرفه را تماشا می‌کنند و به سوال مدنظر پاسخ می‌دهند و بعد متن تقریظ یکی از کتاب‌های تقریظی مقام معظم رهبری را بنویسند و هم‌چنین عنوان‌های مختلف کتاب یکی از کتاب‌های ترجمه را بنویسند.

داوودی‌‍زاده یادآور شد: در این غرفه چند هدف عمده دنبال می‌شود؛ این‌که کودکان و نوجوانان متوجه باشند رهبری اهل کتاب خواندن هستند و کتاب‌های زیادی را مطالعه کرده‌ و کتاب‌های حوزه دفاع مقدس به طور خاص مورد تاکید ایشان است و در این حوزه نظرات خاصی دارند.

شرکت‌کننده در دهمین نمایشگاه کتاب دفاع مقدس هرمزگان، آشنایی کودکان و و نوجوانان با متن و دست خط رهبرانقلاب و هم‌چنین آشنایی با هدف ترجمه این آثار را از دیگر هدف‌گذاری‌های غرفه دست خط آسمانی در نمایشگاه‌های کتاب دفاع مقدس عنوان کرد و افزود: بعد از پایان مسابقه یک بسته از تقریظ‌های مقام معظم رهبری به همراه یک کتاب خلاصه شده از همه کتاب‌ها با عنوان( نسیم سبز خاطره‌ها) به کودکان هدیه داده می‌شود.

احساس نیاز مخاطب به کتاب مهم‌ترین رکن نمایشگاه‌های کتاب باشد

داوودی‌‍زاده ایجاد احساس نیاز مخاطب به کتاب را مهم‌ترین رکن قبل از برپایی نمایشگاه‌های کتاب دانست و بیان داشت: ایجاد احساس نیاز مخاطب به کتاب‌های خوب و اینکه بداند کتاب درس زندگی است، ارزشمند است.

مسوول غرفه کتب تقریظ مقام معظم رهبری در حوزه دفاع مقدس توصیه کرد: مسوولان این حوزه قبل از برپایی نمایشگاه کتاب به خصوص در مدرسه‌ها این تشنگی به کتاب در مخاطبان نسل چهارمی را ایجاد کنند.  

نمایشگاه ملی کتاب «دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و مقاومت» در بندرعباس که از روز شنبه ۲۳ آذرماه در مصلی بندرعباس گشایش یافته تا ۲۹ آذر ادامه دارد.

کتاب‌های مزین به تقریظ مقام معظم رهبری در غرفه دست خط آسمانی در این نمایشگاه از جلوه‌های ویژه این نمایشگاه محسوب می‌شود.

صفحه تقریظ صفحه و درآمدی ستایش‌آمیز اغلب شامل بیانیه و مطالبی است مختصر، جالب، به یاد ماندنی و گاهی اوقات تعجب‌آور یا آمیخته به طنز با استفاده از کلمات قصار و امثال و حکم است که بر یک اثر همراه با تایید و ستایش نویسنده و نیز معرفی کتاب می‌نویسند در صفحات آغازین کتاب قرار می‌گیرد.

این سنت ادبی افزون بر ۲ هزار سال قدمت دارد اما در ایران پس از انقلاب اسلامی از سوی مقام معظم رهبری این سنت از اواخر دهه ۶۰ و ابتدای دهه ۷۰ آغاز شد و حدود ۳۰ سال است که مقام معظم رهبری که از دیرباز دغدغه و توجه ویژه‌ای به کتاب و کتاب‌خوانی دارند تاکید زیادی بر گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی به‌خصوص آثار مربوط به انقلاب و دفاع مقدس دارند و بسیاری از کتاب‌ها و رمان‌های شاخص این عرصه تقریظ نوشته‌اند. به طوری که تاکنون بر ۵۲ کتاب دفاع مقدس تقریظ نوشته‌اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.