حجت الاسلام حسین مهدیان روز شنبه درتشریح برنامه‌های هفته وقف در نشست با خبرنگاران افزود: ۱۲مورد از وقف‌های ثبتی امسال انتفاعی(شامل وقف مسجد، حسینیه واماکن مذهبی) و ۹ مورد نیز وقف منفعتی(درآمدی) است.

وی بیان داشت: استان هرمزگان هم اکنون دارای ۷ هزار و ۲۵۶ موقوفه، ۱۳ هزار و ۶۹۱ رقبه و ۲۲۱ بقعه متبرکه (شامل ۵۳امامزاده و ۱۶۸ قدمگاه و نظرگاه) است.

۱۰میلیارد ریال برای طرح‌های عمرانی بقاع متبرکه هزینه شد

مدیرکل اوقاف وامور خیریه هرمزگان گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون ۱۰ میلیارد ریال در حوزه عمرانی بقاع متبرکه وامامزادگان درسطح استان هزینه شده است.

مهدیان یادآورشد: در۶ ماه نخست امسال ۸۷ سند مالکیت مربوط به موقوفه‌های هرمزگان شامل ۳۷۰ رقبه در استان صادرشد.

وی بیان داشت: همچنین دراین مدت ۳۰ هزار برگ سند وقفی اسکن شده و ۱۵ سند ثبتی جدید نیز کشف واقدام به بازنویسی شده است.

این مقام مسوول عنوان کرد: در۶ ماهه امسال همچنین ۱۲ پرونده رای رفع تصرف نیز در شهرستان‌های میناب، بندرعباس و رودان اجرا شد که یک مورد آن رفع تصرف موقوفه «محمد مصلح پور» در مرکز شهر رودان به ارزش ۱۰ میلیارد ریال است.

حمایت اوقاف از۱۵۰ هیات مذهبی هرمزگان

مدیرکل اوقاف وامور خیریه هرمزگان اظهارداشت: این اداره کل در سالجاری در راستای پرداختن به کارهای فرهنگی خود از ۱۵۰ هیات مذهبی استان در ایام محرم وصفر حمایت مالی به میزان ۶ میلیون ریال کرده است.

مهدیان با اشاره به اینکه از ابتدای سالجاری تاکنون ۶ طرح فرهنگی در سطح بقاع متبرکه استان اجرا شده است، گفت: کمک وحمایت از به هیات‌های مذهبی هرمزگان در قالب طرح بصیرت عاشورایی برای نخستین بار در استان کلید خورده است.

وی بیان داشت: اعزام ۱۱۴ مبلغ بومی به بقاع متبرکه جهت انجام امور تبلیغی ودینی، اعزام ۴۰ مبلغ غیربومی به ۱۳ خیمه معرفع در بقاع متبرکه و راه اندازی ۹ انجمن یاوران وقف از دیگر اقدامات فرهنگی درهرمزگان است.

از وقف درحوزه تفسیرقران غفلت شده است

مدیرکل اوقاف وامور خیریه هرمزگان ادامه داد: در حوزه وقف قرآنی و تفسیر قران کریم غفلت شده است که این امر نیاز به فرهنگ سازی دارد.

مهدیان بیان داشت: وقف و موقوفه بحث مهمی است که کمتر به آن پرداخته شده و اگر این فرهنگ بسط و گسترش پیدا کند بسیاری از نیازها و احتیاج‌های روز جامع بواسطه این سنت حسنه حل وفصل می‌شود.

وی از اصحاب رسانه نیز خواست در بحث تبلیغ وترویج سنت حسنه وقف ونهادینه کردن این فرهنگ در جامعه مشارکت وهمراهی کنند.

ایجاد اشتغال، رونق اقتصادی واجتماعی سازی دراولویت اوقاف

مدیرکل اوقاف وامور خیریه هرمزگان با اشاره به اینکه برکات وقف باید درجامعه نمایان باشد، اظهارداشت: ایجاد اشتغال برای جوانان براساس بیانیه گام دوم رهبرمعظم انقلاب، حرکت در مسیر رونق اقتصادی وتولید باتوجه به شعار سال به نام رونق تولید و همچنین اجتماعی سازی فعالیت‌های اوقاف سه رویکرد مهم دردستور کار اوقاف وامورخیریه است.

مهدیان یادآورشد: اوقاف وامورخیریه یک مجموعه اقتصادی و اجتماعی با پیوست فرهنگی است وبسیاری از معضلات و مشکلات روز جامعه را می‌توان در بستر وقف حل کرد.

وی بیان داشت: تنوع بسیار بالایی در بحث نیت واقفان بسته به نیاز جامعه در هر دوره‌ای از گذشته تاکنون وجود داشته اما آن طور که باید به این موضوع پرداخته نشده است.

مدیرکل اوقاف وامور خیریه هرمزگانتصریح کرد: این وقف‌ها بیشتر در حوزه عزاداری سیدالشهدا، کمک به امور خیر از جمله تامین جهیزیه، کمک به ازدواج جوانان، کمک به تحصیل دانشجویان وطلاب و خرید کتاب بوده است.

برنامه‌های هفته وقف درهرمزگان

مدیرکل اوقاف وامورخیریه هرمزگان از نشست وقف، دیدار با مسوولان، همایش بزرگ وقف، برپایی ایستگاه مشاوره همه واقف باشیم، محفل انس با قرآن، غبارروبی گلزارشهدا، دیدار با خانواده‌های شهدا و واقفان، عیادت از بیماران، برپایی نشست‌های صنفی، نشست با انجمن یاوران وقف و تجلیل از واقفان را از شاخص‌ترین برنامه‌های هفته وقف ذکرکرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.