معاون فنی منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: ۷میلیون هکتار عرصه در استان وجود دارد که این امر میزان اهمیت احیا و جلوگیری از استفاده بیش از حد دام و بهره برداری زمین ها را نشان می دهد.

حبیب الله حاتمی افزود: وابستگی معیشت مردم به مرتع از یک سو، بهره برداری بیش از حد و نابودی آن از سوی دیگر، هشداری جدی برای ساکنان مناطق است که می تواند مردم را با مشکلاتی شامل، کمبود محصولات گوشتی و دامی روبرو کند.

وی اظهار داشت: با توجه به استفاده دام و بهره برداری گیاهان دارویی و گردشگری از مرتع های استان، بر اساس عرف و قوانین منابع طبیعی مجوزهایی صادر شد که در این راستا ۹۷ درصد از مرتع های هرمزگان ممیزی شده اند.

معاون فنی منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان تصریح کرد: طبق ممیزی های صادر شده در هر روستا برای استفاده دام ها بر اساس پروانه چرا که از سوی این اداره در اختیار آنها قرار گرفته، می توانند از ظرفیت های مراتع استفاده کنند.

حاتمی عنوان کرد: تا کنون ۴ هزار و ۳۷۶ پروانه چرای دام برای ۱۳ هزار و ۸۰۰ دامدار در استان صادر شده است ولی به دلیل استفاده های بیش از حد دام های مازاد از ظرفیت ها، مراتع را باخطر نابودی مواجه کرده است.

وی عنوان کرد: همچنین خشکسالی های چندسال اخیر توانسته است در احیای مراتع و پوشش گیاهی تاثیرات منفی بر جای بگذارد در صورتی که ظرفیت های این زمین های طبیعی در هرمزگان تا میزان ۳ برابر توانایی تولید علوفه دام دارد.

حاتمی خاطرنشان کرد: اگر استفاده دام مازاد و نبود بارندگی ادامه یابد، مراتع قدرت بازیابی خود را از دست می دهند و به زودی شاهد از بین رفتن پوشش گیاهی، و زمین های خشک و بیابانی می شویم.

مرگ تدریجی مرتع های هرمزگان

معاون فنی منابع طبیعی هرمزگان ادامه داد: به دلیل از بین رفتن رطوبت خاک، زمین ها ظرفیت استفاده و بهره برداری را ندارد، به گونه ای که مرتع به تدریج مرده و کاملا فقیر شده است.

حاتمی همچنین کمبود اعتبارات در زمینه احیای مراتع استان را از علت های مرگ مراتع دانست و اضافه کرد: در طول دو سال گذشته اعتباراتی از صندوق توسعه ملی برای بازیابی و احیای مراتع هرمزگان تخصیص داده شده اما کافی نبوده و به هزینه های بیشتری نیاز است.

وی یادآور شد: در سال جاری ۴۰ میلیارد ریال اعتبار از محل صندوق توسعه ملی توسط سازمان جنگل ها و مراتع کشور به منابع طبیعی استان اختصاص داده شد که بر اساس حوزه های آبخیز برای ۱۷ طرح در ۷ شهرستان عملیاتی می شود.

معاون فنی منابع طبیعی هرمزگان افزود: این طرح ها شامل، تهیه و تامین نهاده های دامی، خوراک دام و علوفه، تعمیر تلمبه بادی ها، اصلاح و احیای چاه های مال داری(چاه های کوچک بدون نیاز به مجوز در مناطق روستایی) است.

حبیب الله حاتمی اظهار داشت: هر ساله از ۱۵ مهرماه لغایت ۶ ماه پس از آن برای احیای پوشش گیاهی منابع طبیعی و بارش باران در این فصل ها، ورود و خروج دام به مراتع کنترل می شود.

وی بیان داشت: کاهش و کمبود تولیدات گوشت دام، از بین رفتن معیشت و به خطر افتادن تامین غذای مردم منطقه و افزایش قاچاق دام از جمله خطرات و پیامدهای نبود مرتع است.

۹۹۴۴/۶۰۴۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.