سهراب سعیدی و محسن دهقان نویسندگان این کتاب هستند که اثرهایی شامل، چی چی کای مم گپو، چی چی کای بپ گپو، عزا در هرمزگان، گنبد گوهرنگار، بشکفد صحب و صبا، کهن الگوهای هرمزگان، نوحه گویان بی دیوان، احساس واژه و رخش بی سوار ادبیات عاشورایی مردم هرمزگان از آن ها به چاپ رسیده است.

بخشی از کتاب

در مناطق ساحلی و کرانه های خلیج فارس، به دلیل ویژگی های اقلیمی خاص منطقه که بیشتر روزهای سال، گرم و مرطوب است سبک معماری و مصالح و لوزام نیز متناسب با این نوع آب و هوا مختصات خاص خود را دارد.

ساختمان ها از اجزای گوناگونی تشکیل می شوند که هر کدام از آن ها، علاوه بر اینکه در قوام و دوام بخشیدن به ساختمان موثرند دارای جاذبه ظاهری قابل توجهی نیز می باشند.

برخی از بناهای خاص یا عمومی که مردم جنوب از دیرباز برای هم زیستی با طبیعت ساخته و پرداخته اند چنان نام هایی نیکو و با مسما بر آن ها نهاده اند که هر کدام ریشه در فرهنگ کهن این بر و بوم دارند.

در هر منطقه با توجه به نوع آب و هوا مصالح موجود در آن منطقه خانه های بومی ساخته می شود و در شهرستان میناب در گذشته با توجه به باورها و اعتقادات و نوع فرهنگ و نوع آب و هوا، خانه های خود را می ساختند.

با افزایش روز افزون جمعیت و توسعه شهرنشینی و پیشرفت علم و صنعت نوع زندگی افراد تغییر کرده است و شاید در چنین شرایط و محیط جدیدی ناگزیر هستیم که از چنین خانه هایی با چنین شرایطی استفاده کنیم تا دیگر نیازهای خود را بتوانیم جوابگو باشیم.

۹۹۴۴/۶۰۴۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.