ساحل بندرعباس به طول ۲۰ تا ۲۵ کیلومتر در برگرفته بوستان های غدیر، دولت، ولایت، سورو و کنار اسکله شهید حقانی، محلی است که مردم برای گذران اوقاعات فراغت به آنجا می روند، اما در این مکان ها بساط قلیان ها پهن است و افراد از روی کنجکاوی، تفنن و تنوع هم که شده درحالی که با خانواده هستند به سمت قلیان کشی روی می آورند.

 شیوع مصرف دخانیات به‌ خصوص قلیان در سال‌های اخیر به یک عادت ناپسند در سطح جامعه به‌ ویژه در میان جوانان تبدیل شده که استمرار این روند نیازمند چاره‌اندیشی متولیان امر و فرهنگ سازی مناسب است.

براساس گزارش اعلام شده از سوی شبکه ملی پیشگیری از بیماری های غیرواگیر، حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد دانش آموزان دبیرستانی در کشور و ۳۵ تا ۴۰ درصد دانشجویان تجربه مصرف قلیان را دارند.

مساله نگران کننده در این میان کاهش سن مصرف قلیان که به کمتر از ۱۳ سال رسیده و همچنین افزایش ۱۰ برابری مصرف این ماده دخانی در میران دختران دانشجو است.

این معضل اجتماعی در استان هرمزگان نیز بسیار جدی است و با توجه به تاثیر سوء آن بر سلامت روح و جسم افراد، به دغدغه جدی مسوولان تبدیل شده است.

در بیشتر کافه های سنتی و ۹۰ درصد نوار ساحلی بندرعباس قلیان عرضه می شود و این عرضه هیچ محدویت سنی ندارد که این موضوع را باید زنگ خطری جدی برای جامعه دانست.

قابل تاسف تر آنکه خانواده ها نیز با فرزندان همگام شده و دسته جمعی به کشیدن قلیان می پردازند در حالیکه آنها باید در این گونه مواقع با توصیه های دلسوزانه و هشدار گونه مانعی برای گرایش فرزندانشان به مصرف مواد دخانی باشند.

گویی این خانواده ها، تمایلی به شنیدن هشدارهای کارشناسان ندارند که همواره می گویند: ۱۵ تا ۲۰ درصد مصرف کنندگان قلیان در دام اعتیاد به مواد مخدر و سیگار می‌افتند، قلیان ابزار تفریح نیست و مصرف آن حتی در هفته یکبار معادل سه تا چهار پاکت سیگار است .

با وجود اخطار بسیار در خصوص برخورد با عرضه کنندگان قلیان درمحل های عمومی ، استفاده از قلیان در این مکان ها در بیشتر شهرهای هرمزگان عادی شده و به یکی از سرگرمی های روزانه تبدیل شده است.

بسیاری بر این عقیده اند که مصرف قلیان با آب به معنی تصفیه و مضر نبودن دود آن است، درصورتی که دود قلیان از دود سیگار خطرناک تر و پرعارضه تر است و هر پک قلیان برابر با نیم لیتر دود است.

آموزش مهمترین راه مبارزه با مصرف دخانیات

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان با ابراز نگرانی از مصرف بالای قلیان در استان، تاکید کرد: خطرات مصرف دخانیات در جامعه باید جدی گرفته شود و در این خصوص اقدامات سازنده ای صورت گیرد.

عباس میرزاد شامگاه یکشنبه در جلسه کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده استان هرمزگان اظهار داشت: گسترش آموزش‌های مرتبط با خطر و عوارض مصرف دخانیات به ویژه قلیان از مهم‌ترین راه‌های مبارزه با این ناهنجاری اجتماعی است.

وی ادامه داد: تجربه ثابت کرده که مبارزه قهری و حذفی در جهت کنترل و کاهش دخانیات بطور کامل اثر بخش نیست و باید با تدابیر لازم بتوان با مصرف دخانیات به ویژه قلیان در هرمزگان مقابله و آن را کنترل کرد.

میرزاد بیان داشت: متاسفانه شیوع مصرف دخانیات در جامعه به سنین پائین رسیده و امروز به یک معضل اجتماعی تبدیل شده که یکی از مهمترین عوامل مصرف دخانیات ، در دسترس بودن عرضه آن است که باید در این خصوص چاره اندیشی عملی و کاربردی شود.

وی اظهار داشت: باور غلط کمتر بودن آثار منفی دخانیات بخصوص قلیان نیز موجب افزایش استفاده از این مواد به ویژه در بین جوانان و حتی نوجوانان شده است.

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان تاکید کرد: آموزش و اطلاع رسانی می تواند برای کنترل و کاهش دخانیات اثر گذار باشد.

گرایش زنان و دختران به مصرف قلیان نگران کننده است

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان در بخش دیگری از صحبتهای خود از گرایش زنان و دختران به مصرف قلیان ابراز نگرانی کرد و گفت:  طبق گفته متخصصان آثار مخرب مصرف این مواد در زنان و دختران بسیار بیشتر است.

میرزاد تأکید کرد: باید سطح اطلاعات و دانش خانواده‌ها در زمینه مصرف دخانیات به ویژه قلیان افزایش یابد، چرا که شکسته شدن قبح کشیدن قلیان ضربه جبران‌ناپذیری به‌ سلامت جامعه وارد کرده است. .

راهکارهای کاهش مصرف قلیان

 ممنوعیت استعمال قلیان در اماکن عمومی، اجازه ندادن عرضه و فروش قلیان به نوجوانان، تبیین مضر بودن مصرف این‌گونه مواد از سوی خانواده‌ها به جوانان و نوجوانان، ایجاد شرایط و فضای مفرح و شاد برای انجام سرگرمی‌های مفید و مؤثر در اوقات فراغت آنها از جمله راهکارهای کاهش مصرف قلیان در جامعه است.

 استفاده نکردن از قلیان به کار فرهنگی و کمتر به برخورد قهری نیازمند است و باید سرگرمی های ارزان قیمت و متناسب با شان مردم ایجاد شود که آن ها کمتر برای تفنن به استفاده از سیگار و قلیان متوسل شوند.

۷۱۹۸/۶۰۴۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.