مدیر ژئو پارک جهانی قشم از طراحی مرکز بازدیدکنندگان (ویزیتور سنتر) با الهام از ساختار گنبدهای نمکی در محدوده غار نمکدان غرب جزیره قشم با اعتبار 20 میلیارد ریال خبر داد.

  به گزارش ایسنا، منطقه خلیج فارس، علیرضا امری کاظمی با بیان این مطلب گفت: مرکز بازدیدکنندگان در ژئو سایت غار نمکدان، الهام گرفته شده از شمای کلی و ساختار گنبد نمکی موجود در منطقه و به مساحت 500 متر مربع طراحی شده است.

وی ادامه داد: اعتبار اولیه پیش بینی شده برای ساخت این مرکز 20 میلیارد ریال است اما با توجه به دشواری های فعالیت عمرانی در مناطق غربی جزیره قشم، ممکن است هزینه های اجرای این طرح افزایش پیدا کند.

مدیر ژئو پارک جهانی قشم با بیان اینکه این طرح طی یک سال آینده به بهره برداری خواهد رسید، اضافه کرد: طراحی این مکان سال گذشته انجام شده و پس از تصویب هیات مدیره سازمان منطقه آزاد قشم و برگزاری مناقصه برای شناخت پیمانکار، مراحل ساخت آن آغاز می شود.

امری کاظمی ادامه داد: براساس توصیه های سازمان جهانی یونسکو مبنی بر توسعه زیرساخت های ترویجی، آموزشی و تفسیری در نقاط مختلف ژئو پارک جهانی قشم، احداث مراکز بازدیدکنندگان در سه ژئو سایت غار نمکدان، چاهکوه و دره تندیس ها در دستور کار قرار گرفت شده است. پیش از این نیز در ژئوسایت دره ستاره ها شاهد راه اندازی و بهره برداری از نخستین مرکز بازدیدکنندگان بودیم.

  وی اضافه کرد: ویزیتورسنترها (مرکز بازدیدکنندگان) یکی از انواع مراکز مورد استفاده گردشگران در ژئو پارک های جهانی است که در آنها اطلاعات کامل و تفسیری مربوط به پدیده های خاص زمین شناسی رخ داده در ژئو سایت مجاور در کنار اطلاعاتی از وضعیت طبیعی فرهنگی و تاریخی ژئوپارک ارائه می شود.

مدیر ژئو پارک جهانی قشم با اشاره به بخش های مختلف پیش بینی شده برای مرکز بازدیدکنندگان غار نمکدان، گفت: علاوه بر اطلاعات مربوط به پدیده های زمین شناسی منطقه، بخش های مختلفی برای ارائه خدمات و استراحت گردشگران و احداث یک موزه کوچک برای این مرکز در نظر گرفته شده است. همچنبن اطلاعاتی درباره سایر ژئو سایت های ژئوپارک و همچنین ژئو پارک های جهانی در سایر کشورها نیز برای گردشگران ارائه می شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ایجاد ویزیتورسنترها نقش مهمی در توسعه زمین گردشگری (ژئوتوریسم) در منطقه خواهد داشت.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.