استاندار هرمزگان شامگاه پنجشنبه در آیین پایانی  هفتمین جشنواره انبه و یاسمین گل میناب اظهار داشت: در سفرهایی که با بالگرد داشته‌ام و باغ ها و زمین های زراعی شهرستان را دیده‌ام، این شهرستان دارای سابقه هزاران ساله فعالیت بوده و دروازه مکران و منطقه برخوردار از نخبگان فراوان است.
فریدون همتی افزود: مردم این شهرستان به واسطه خشکشالی های متوالی از بابت آب نگرانی هایی دارند که ما نیز دغدغه آنها را داریم و به همین دلیل برای جداسازی آب شرب شهرها و روستاها از آب سدها با وزارت نیرو مذاکره شد.
رییس شورای اداری هرمزگان خاطر نشان کرد: پس از پیگیری های فراوان وزارت نیرو این را پذیرفت و تا پایان دولت جداسازی آب شرب شهرها از سد استقلال انجام و این مایه حیاتی برای کشاورزی دشت میناب مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
رییس شورای برنامه ریزی هرمزگان ادامه داد: احداث سد سرنی نیز خاتمه یافته که از آن هم در مسیر استعدادهای منطقه استفاده خواهد شد.
همتی افزود: بازدید از بشاگرد و یکی از سدهای آن نیز انجام شد و از آب آن برای شهرک گلخانه‌ای به وسعت یک هزارو۶۰۰ هکتار که احداث خواهد شد بهره خواهیم گرفت.
وی بیان داشت: این به رونق اشتغال و اقتصاد مردم منطقه و ثروت آفرینی کمک می‌کند.
رییس شورای برنامه ریزی هرمزگان اشاره کرد: در سفر رییس جمهور سه هزار هکتار زمین های این منطقه که در آنها آبیاری قطره‌ای اجرا شده مورد بهره برداری قرار گرفت و  ۲هزارو۲۰۰ هکتار دیگر در دست اجراست.
همتی افزود: درحال انعقاد تفاهم نامه ای با وزارت جهاد کشاورزی برای زیر پوشش آبیاری قطره ای قرار ادن سه هزار هکتار دیگر هستیم.
وی از آماده سازی پنج پهنه به وسعت ۲۰ هزار هکتار برای پرورش میگو و فراهم ساختن زیرساخت های آنها با کمک بخش خصوصی سخن گفت.

ثبت ملی جشنواره انبه و یاسمین گل میناب

 امید می رود امسال شاهد ثبت ملی جشنواره انبه و یاسمین گل میناب در تقویم برنامه های فرهنگی کشور باشیم که پرونده آن تشکیل شده است.
 دبیر هفتمین جشنواره انبه و یاسمین گل میناب در آیین پایانی این جشنواره گفت: این جشنواره با ۲ رویکرد شامل معرفی مولفه های آیینی و نمادین شهرستان و ترویج کشت انبه و یاسمین گل برای هفتمین سال برگزار می شود.
وحید مکی زاده ادامه داد: این جشنواره از ابتدا با رویکرد غیر دولتی و مردمی فعالیت خود را آغاز کرده که رویکرد تا امروز ادامه داشته و تلاش کرده نخبگان فرهنگی و اجتماعی را گردهم آورده که تا حدودی در این زمینه موفق بوده است.
وی اضافه کرد: انتظار می رود به این جشنواره ها با رویکرد اقتصادی هم نگریسته شود که در این زمینه بخش گردشگری مورد توجه قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: گردشگری آیینی یکی از شاخه های گردشگری است که شهرستان میناب، شرق هرمزگان و خود استان ظرفیت های فراوانی برای جذب گردشگر در این بخش دارد.
دبیر هفتمین جشنواره انبه و یاسمین گل میناب اشاره کرد: در همین راستا پیشنهاد می شود هفته گردشگری آیینی شهرستان میناب و شرق هرمزگان برگزار شود و این دبیرخانه آمادگی تامین نیازهای محتوایی آن را دارد.
مکی زاده اشاره کرد: دانشگاه های استان هم در این زمینه می توانند یاری دهنده باشند.

جشنواره انبه و یاسمین گل میناب امسال نیز همچون سال های گذشته با هدف معرفی میوه انبه و یاسمین گل و نمادهای هویتی این شهرستان به هموطنان برگزار شده است.

 ایده برگزاری جشنواره انبه و یاسمین گل در باغ های انبه وجود داشت اما باغداران به دلیل نگرانی های خود تمایل چندانی برای اجرای این ایده ندارند و دلیل اصلی این را هم می توان در رغبت اندک اداره های دولتی در مشارکت برای اجرای این جشنواره جست و جو کرد.

شهرستان میناب با یک هزارو ۷۰۰ هکتار باغ انبه رتبه اول تولید این محصول در استان هرمزگان را در اختیار دارد.

زمان برداشت میوه رسیده انبه از باغ‌ های هرمزگان با توجه به موقعیت جغرافیایی، تیرماه تا نیمه شهریورماه ذکر شده است.
هر چند آمار دقیقی از تعداد واحدهای عمل آوری و فرآوری میوه نارس و حتی رسیده محصول برداشتی از باغ‌های انبه هرمزگان در دست نیست اما در ۲ دهه گذشته ترشی انبه این استان به یکی از برندهای شناخته شده در سطح ملی و حتی در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و دریای عمان تبدیل شده است.

میزان تولید محصول انبه باغ‌های این استان ۱۶ هزارتن در سال است که بیش از هفت هزارتن آن به صورت نارس برداشت و به بازار عرضه می‌شود.

خانواده‌ها و دهها مرکز فرآوری و عمل آوری صنعتی و سنتی با استفاده از میوه نارس انبه انواع ترشی، شوری، مربا، لواشک و سس تولید و به بازار عرضه می‌کنند.
برداشت انبه نارس از سطح ۲هزارو ۸۷۰ هکتار از باغ‌های انبه این استان از نیمه اردیبهشت ماه آغاز شده و تا خردادماه پایان می‌یابد.
طعم، رنگ و سالم بودن میوه درختان انبه هرمزگان باعث شده که متقاضیان زیادی داشته باشد، میناب، بندرعباس و رودان به عنوان مهم‌ترین مناطق باغ‌های انبه در استان هرمزگان است.

شهرستان میناب در ۹۰ کیلومتری شرق بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع است.

هفتمین جشنواره شکرگذاری انبه و یاسمین گل میناب از عصر یکم مردادماه با برگزاری کاروان شادی بومی در میناب آغاز شد و شامگاه پنجشنبه سوم مردادماه در تالار صدف این شهرستان به کار خود پایان داد.

در آیین پایانی جشنواره ضمن تجلیل از نامداران وقهرمانان حوزه های مختلف از سند ثبت جغرافیایی انبه میناب ایران رونمایی شد.

۳۲۱۹/۶۰۴۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.