سومین شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی روز گذشته 31 تیر ماه 98 به‌منظور ثبت ملی بندرلنگه به عنوان شهر ملی گلابتون دوزی از سوی کارشناسان معاونت صنایع‌دستی در عمارت کوشک برگزار شد.

به گزارش ایلنا، پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی با اشاره به جایگاه و اهمیت صنایع دستی و هنر گلابتون دوزی و نقشی که صنایع دستی در ایجاد اشتعال به‌ویژه برای بانوان در استان هرمزگان ایفا می کند، افزود: بعضی از هنرهای صنایع دستی در بسیاری از استان‌ها به صورت شاخص و پر رنگ دارای رونق خاصی هستند که آن شهر یا روستا به عنوان شهر ملی صنایع دستی یا شهر جهانی معرفی می‌شوند.

رضا برومند مدیرکل میراث فرهنگی هرمزگان نیز با اشاره به اهمیتی که صنایع دستی در ایجاد اشتغال و رونق تولید دارد، گفت: همه باید با همدلی و تعامل کمک کنیم تا در سالی که به نام سال رونق تولید نامگذاری شده در شناسایی، تولید و آموزش صنایع دستی بکوشیم.

وی افزود: در شهر بندرلنگه با تعاملی که با شهرداری و شورای شهر وجود دارد، خانه تاریخی فکری به مرکز صنایع دستی تبدیل شده و مکانی جهت تولید و آموزش صنایع دستی به‌ویژه رشته گلابتون دوزی تامین شده است که امیدواریم با تبدیل این شهر به شهر ملی گلابتون دوزی، این رشته رونق بیشتری پیدا کند.

در ادامه سهراب بناوند معاون صنایع دستی گزارشی از وضعیت صنایع دستی و رشته گلابتون دوزی، جایگاه و اهمیت این رشته در ایجاد اشتغال و نقش آن در پوشش بومی و فرهنگ مردم منطقه ارائه کرد.

سپس ناصرشریفی شهردار بندرلنگه، مطالبی در خصوص عملکرد شهرداری و شورای شهر در ایجاد اماکن مناسب برای فعالیت هنرمندان صنایع دستی بیان کرد.

در ادامه ناصر شریفی نماینده مردم غرب استان در مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز خوشحالی از این رویداد، آن را قدمی مثبت در اشاعه فرهنگ اشتغال و حفظ هنرهای بومی بندرلنگه و استان هرمزگان برشمرد.

وی افزود: شهر بندرلنگه و هنر مردم غرب استان خاستگاه هنر معماری و صنایع دستی بوده به طوری که در کشور امارات محله ای به نام بستکیه با بافتی تاریخی به‌وجود آمده و بخشی از فرهنگ آان کشور را تشکیل می‌دهد.

شریفی ادامه داد: تولیدات البسه محلی گلابتون دوزی هم زیبایی خاصی دارد و هم پوششی اسلامی و حجابی کامل است که زینت بخش زنان و دختران این‌ منطقه بوده و بخشی از هویت فرهنگی آنان است.

نماینده مردم غرب استان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: هر همکاری و اقدامی که برای ثبت شهر بندرلنگه به عنوان شهر ملی گلابتون دوزی لازم باشد پیگیری خواهم کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.