به گزارش ایرنا، سعید مرادپور شامگاه دوشنبه در نشست علمی «جایگاه جمهوری اسلامی ایران درخلیج فارس ازمنظرتاریخی، فرهنگی،حقوقی و طبیعی» در دانشگاه آزاد بندرعباس اظهار داشت: تاریخ به خوبی نشان می دهد که منطقه خلیج فارس همواره گهواره تمدن های درخشان بشری بوده است.
وی بااشاره به مساله تحریف نام خلیج فارس از سوی کشورهای استعمارگر، ابراز داشت: خلیج فارس صرفاً یک فضای محیط زیستی وجغرافیایی نیست، بلکه اهمیت آن چه پیش از اسلام که یکی ازمراکز تبادل فرهنگی و اقتصادی بوده وچه پس از اسلام که تمدن اسلامی د رآن جریان داشته حائز اهمیت است.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاداسلامی بندرعباس افزود: جوانان و به ویژه دانشجویان باید بدانند که این اقدام تنها تغییر یک عنوان نیست بلکه اهداف دیگری در پشت این تغییر نام نهفته است و اگر ما کوتاه بیاییم و روی این مساله حساسیت نشان ندهیم با گام ‌های گستاخانه تر دیگری مواجه خواهیم شد.
مرادپور گفت: نام خلیج فارس به یک نام هویت بخش و عامل وحدت ایرانی هاست و با مطالعه، پژوهش و نگاه علمی باید نام خلیج فارس، ظرفیت های آن و مساله وحدت در این مساله را از بعد فرهنگی تقویت کنیم.
دهم اردیبهشت ماه به مناسبت سالروز آزادسازی جزیره هرمز از اشغال بیگانگان بوسیله امام قلی خان در دوره صفویه به نام روز ملی خلیج فارس نامگذاری شده است.
سردار امام قلی خان در این روز (21آوریل 1622میلادی) موفق شد به 117 سال تسلط پرتغالی ها بر سواحل جنوبی کشور پایان دهد.
این روز در سال 1384 به نام روز «ملی خلیج فارس» نامگذاری شد.
9887/ 6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.