به گزارش ایرنا، رضا کمالی زرکانی در پایان نشست خبری روز چهارشنبه خود ضمن رونمایی از این پوستر اظهار داشت: پوستر نهمین جشنواره فرهنگی خلیج ‌فارس با الهام از نقاشی با عنوان «نمایی از گامرون»، اثر «آیزاک د گراف» نقشه ‌نگار هلندی که در اواخر قرن هفدهم میلادی خلق شده، طراحی و اجرا شده است.
وی افزود: با توجه اهمیت پیشینه‌ بلند تاریخی منطقه خلیج فارس، در این راستا در چهار سال اخیر پوسترهای این جشنواره با الهام از طرح‌ ها و نقاشی ‌های قرن ‌های گذشته از خلیج‌ فارس طراحی شده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان ادامه داد: این پوستر توسط حسن بردال یکی از هنرمندان مطرح استان طراحی شده است.
کمالی زرکانی افزود: سندیت این پوستر برگرفته از یک نقشه قدیمی مربوط به 500 سال پیش خلیج فارس است که توسط دریانوردان خارجی که به این منطقه سفر کرده اند کشیده شده است.
به گفته وی، در این نقشه نمایی از خلیج فارس، ساحل بندرعباس و کوه گنو وجود دارد و استفاده از واژه گمبرون در آن نیز به این دلیل نامیده شدن این شهر آن دوران به همین نام است.
به گزارش ایرنا، نهمین جشنواره بین المللی فرهنگی هنری خلیج فارس دهم اردیبهشت ماه جاری با حضور سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و فرمانده نیروی دریایی ارتش و جمعی از مسوولان بلندپایه کشوری و استانی در تالار شهید آوینی در بندرعباس برگزار می شود.
برای انعکاس این رویداد مهم فرهنگی در سطح بین المللی از شبکه های تلویزیونی برون مرزی صدا و سیما وهمچنین رسانه هایی از کشورهای فرانسه، چین، لبنان و غیره نیز دعوت شده است.
اهتزاز پرچم جمهوری اسلامی ایران بر عرشه ناوشکن سهند و اجرای سرود ملی در امتداد قلعه پرتغالی های هرمز و گلباران خلیج فارس از محوری ترین برنامه دهم اردیبهشت، روز ملی خلیج فارس است.
رژه همزمان قایق ها، پایان شناگری خصب تا خلیج فارس توسط محمد امیری رودان شناور معروف شهرستان رودان و پایان تور ملی دوچرخه سواری جانبازان کویر تا خلیج فارس بخش دیگری از برنامه های صبح روز دهم اردیبهشت ماه می باشد.
دهم اردیبهشت ماه به مناسبت سالروز آزادسازی جزیره هرمز از اشغال بیگانگان بوسیله امام قلی خان در دوره صفویه به نام روز ملی خلیج فارس نامگذاری شده است.
سردار امام قلی خان در این روز (21آوریل 1622میلادی) موفق شد به 117 سال تسلط پرتغالی ها بر سواحل جنوبی کشور پایان دهد.
این روز در سال 1384 به نام روز «ملی خلیج فارس» نامگذاری شد.
9887 /6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.