به گزارش ایرنا، الله مراد عفیفی پور روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: همچنین از ابتدای سال جاری تا کنون 38 هزار و 899 تن نیز از بخش نفتی منطقه ویژه بندری بندرشهید رجایی جابه جا شد.
وی با اشاره به کاهش 64 درصدی واردات نفتی، گفت: 15 میلیون و 164 هزار و 765 تن فرآورده نفتی در این دوره زمانی کابوتاژ (حمل کالا بین بندرهای داخلی) شده است.
مدیرمنطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی ادامه داد: از آغاز امسال تا ابتدای اسفندماه جاری نیز 933 هزار و 660 تن فرآورده نفتی وارد این بندر شد که در همسنجی با سال گذشته، 64 درصدی کاهش داشته است.
در ساله های اخیر مشتقات نفتی جزو محصولات پر صادرات ایران به حساب می ‌آیند. محصولاتی که در روند تولید نفت خام استحصال می‌شوند نیز مشتریان فراوانی در سطح جهان دارد.
بندر نفتی خلیج فارس دارای 9 پست اسکله نفتی و 2 پست اسکله خدماتی، با ظرفیت آبخور متوسط 7,5 متر و قابلیت پهلودهی به شناورهایی با تناژ حداکثر 10 هزار تن است.
در این بندر علاوه بر این اسکله‌ های شماره 1، 2 و 3 بندر شهید رجایی نیز امکان پهلودهی شناورهای نفتی با ظرفیت بیش از 30 هزار تن، و اسکله 25 فولاد (با کاربری نفتی) با ظرفیت آبخور 12 متر از توان پهلودهی شناورهای با تناژ بالای 60 هزار تن وجود دارد.
مهمترین ویژگی برتر بندر خلیج فارس همجواری آن با مجتمع بزرگ بندری شهید رجایی است و این همسایگی با منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی امکان بهره وری از موقعیت ممتاز دریایی، اتصال به راه آهن و مسیر ترانزیتی بندرعباس را برای بندر خلیج فارس مهیا کرده است.
همچنین در راستای توسعه حمل با راه آهن فرآورده های نفتی و گسترش زیرساخت های «ریل - بندر» پایانه جدید ریلی نفتی آبان ماه امسال در بندر شهید رجایی راه اندازی شد.
ظرفیت 100 میلیون تنی تخلیه و بارگیری کالا در بندر شهید رجایی با تجهیزات پیشرفته و افزایش ظرفیت کانتینری آن به 8 میلیون کانتینر در سال و برخورداری از موقعیت منحصر به فرد جغرافیایی در کریدور شمال - جنوب در خلیج فارس و تنگه هرمز و اتصال به شبکه ریلی و جاده ای،این بندر را به یکی از بنادر مهم جهان در منطقه تبدیل کرده تا صاحبان کالاهای تجاری، کوتاهترین مسیر انتقال کالا را به منطقه آسیای مرکزی و خاورمیانه انتخاب کنند.
بندر شهید رجایی در 23 کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است.
9887 /6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.