مسعود گرگیج روز سه شنبه درگفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: با توجه به اختلاف دمای مناطق ساحلی وکوهستانی، کار گرده افشانی نخل ها از اواسط بهمن ماه در مناطق جنوبی(رودان، بندرعباس و میناب) آغاز و اواخر فروردین ماه نیزدر مناطق شمالی این استان ( حاجی آباد) پایان می یابد.
وی به نخل داران توصیه کرد بهتر است هنگام وزش باد و ریزش باران از گرده افشانی نخل هایشان خود داری کنند.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان با بیان اینکه 90درصد کار گرده افشانی نخلستانهای این استان به صورت سنتی (دستی) انجام می شود گفت: هرکارگر حرفه ای (باتوجه به تمیزی، ارتفاع و تعداد خوشه های نخل) بطور میانگین روزانه بین 80 تا 100 اصله نخل خرما را گرده افشانی می کند.
در اطلاعات منتشره سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان وسعت نخلستانهای این استان 33هزارو 400 هکتار با تولید سالانه 145 هزارتن محصول اعلام شده است.
دراین اطلاعات از پیارم، مضافتی، کریته، خاصوبی، مرداسنگ، خنیزی، زاهدی، برحی، هلیلی و آلی مهتری به عنوان ارقام برتر و بازارپسند وصادراتی نام برده شده است.
هرچند بیشترین سطح نخلستانهای هرمزگان با حدود 11هزارهکتار به میناب و هشت هزارو 300 هکتار به شهرستان رودان در شرق این استان اختصاص دارد اما نخل داران شهرستان حاجی آباد با داشتن هفت هزارهکتار خرمای پیارم که محصول آن همچون پسته رفسنجان جنبه صادراتی دارد بیشترین درآمد را کسب می کنند.
' از گرده افشانی نخلستانها بعنوان یکی از مراحل حساس نام برده شده که با توجه به سرعت بالای باز شدن گلهای ماده بایستی در یک زمان محدود البته با دقت و سرعت بالا انجام شود.
ازارتفاع زیاد نخل ها، کمبود کارگرماهر برای بالا رفتن مکرر از درختان (حداقل سه مرتبه) و مصرف زیاد گرده به عنوان محدودیت های گرده افشانی نخلستانها در هرمزگان یاد شده است.
با وجود انواع دستگاههای گرده افشان دربازار، اما بنا به دلایلی از جمله هموارنبودن زمین، نبود جایگاه مناسب برای برقراری دستگاه و حتی شیب های تند باعث شده تا نخلداران هرمزگان کمتر ازاین دستگاه استفاده کنند و درنتیجه 75درصد گرده افشانی با استفاده از کارگر انجام بشود.
6149 /6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.