به گزارش ایرنا خداوند در سوره کوثر به درستی نقش و اهمیت این نسل بیان فرموده که بی شک مربوط به سادات بوده و مفسران زیادی آن را سوره فاطمی می دانند و بیانگر این هست که نشان می دهد نسل پیامبر اکرم (ص) ابتر نیست بلکه ماندگار است.
هرچند شطره طبیعه سادات در سراسر جهان گسترش پیدا کرده ولی نقش محوری وحدت در جامعه همچنان برعهده دارند و مردم تبعیت ازاین قشر که منصوب به رسول گرامی اسلام (ص) و ائمه اطهار(ع) را برخود لازم می دانند.

**محبت اهل بیت (ع) رمز وحدت و پیوند امت اسلام است
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و امام جمعه موقت تهران گفت: محبت اهل بیت عصمت و طهارت (ع) رمز کلیدی وحدت و پیوند امت اسلام است.
حجت الاسلام والمسلمین سید محمد حسن ابوترابی روز گذشته درنخستین همایش بزرگ سادات شیعه و اهل سنت در هرمزگان با عنوان نسل ماندگار در بندرعباس افزود: امت اسلام ارکان مهمی برای وحدت دارند که پیامبر اکرم (ص) یکی از کلیدی ترین عامل وحدت امت اسلام است.
وی بیان داشت: دومین عامل وحدت مسلمانان، قرآن کریم است که هنوز بعد از یکهزار و 400 سال در همه عالم اسلام بدون هیچ گونه تحریفی در اختیار مسلمانان قرار دارد.
امام جمعه موقت تهران یاد آورشد: نماز و قبله واحد نیز سومین رمز وحدت ما مسلمانان است و همه ما به سمت یک قبله نماز می گذاریم و اهل بیت (ع) نیز چهارمین عامل وحدت هستند که امروز محبت این خاندان ما را دور هم جمع کرده است.
حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد یادآورشد: آیه مباهله (آیه 61 سوره آل عمران) نیز بزرگترین سند فضیلت و برتری جایگاه اهل بیت (ع) است که « جارالله زمخشری» از مفسران بزرگ اهل سنت نیز بر این آیه اتفاق نظر دارند.
وی بیان داشت: مهم ترین ویژگی خاندان اهل بیت (ع)، طهارت ناب در فضائل اخلاقی، عمل صالح، رفتار، علم و ایمان است که سادات شیعه و اهل سنت باید در طهارت سیاسی، اعتلای علمی و رشد اخلاقی خود را به این خاندان نزدیک کنند و توجه ویژه ای به این امر داشته باشند.
وی گفت: مهم ترین دستاورد نزدیک شدن به خاندان اهل بیت (ع)، تحکیم پیوندها در حول علم، اخلاق و عمل صالح و همچنین وحدت در حول ریسمان مستحکم الهی است که باید به آن توجه کنیم.
امام جمعه موقت تهران خطاب به علمای اهل سنت گفت: جامعه اسلامی آن طور که باید از این میزان و مرتبه محبت و ارادت شما به خاندان اهل بیت پیامبر اکرم (ص) آگاه نیستند و شما باید پیشگام باشید و این را فریاد بزنید.
وی اضافه کرد: یکی از دستاوردهای مهم همایش سادات شیعه و اهل سنت و حضور شیعه و اهل سنت در کنار همدیگر را در این می دانیم که دنیای اسلام و ملت ایران بدانند که برادران و خواهران اهل سنت چه ارادت و محبت خاصی به خاندان پیامبر اکرم (ص)، حضرت فاطمه زهرا (س) و فرزندان ایشان دارند.
حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی فرد یاد آور شد: امام خمینی (ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی می فرمودند اگر وجود مبارک پیامبر اکرم (ص) نبود، باب معرفت الله تا ابد بسته بود که امیدواریم در حول محور قرآن، قبله واحد و اهل بیت (ع)، پیوند خود را تحکیم کنیم و حول اصل کلیدی ولایت فقیه که همه علمای شیعه و اهل سنت بر آن اتفاق نظر دارند به اقتدار جهانی دست یابیم.
نائب رییس اول مجلس نهم شورای اسلامی گفت: ما در دورانی زندگی می کنیم که دنیای استکبار دست آمریکا و ایادی ناپاک آن همچون بن سلمان ها و نتانیاهوها است که از همه قدرت و توان شان برای ایجاد اختلاف بین مسلمانان استفاده می کنند که به لطف خدا به هیچ نتیجه ای هم نمی رسند.
ابوترابی فرد تاکید کرد: امروز شاهد اقتدار امت اسلامی در سراسر جهان اسلام هستیم که جبهه مقاومت غزه، دمشق، بیروت ویمن درکنار هم یک جبهه متحد را شکل دادند که درعقبه آن بسیج ایران اسلامی و نیروهای مقاومت حضور دارند اما برای این که پیروزی های بزرگ تری را در کوتاه ترین زمان به دست بیاوریم باید صفوف خود را در حول شخصیت بی نظیر پیامبر اکرم (ص) قرار دهیم.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین گفت: استان هرمزگان نماد فاخری از وحدت شیعه و اهل سنت است که نماینده ولی فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس نقش برجسته و تعیین کننده ای در تحکیم صفوف و ارتقای جایگاه علمی، سیاسی و فرهنگی این استان دارند.
ابوترابی فرد ادامه داد: امیدواریم استان هرمزگان همانگونه که در عرصه های سیاسی و اقتصادی صاحب نام و نشان در کشور است و فرزندان غیور این استان در اقتدار ایران اسلامی نقش مهمی دارند، در عرصه تحکیم وحدت اسلامی نیز گام های بلندتری بردارند و برای ملت ایران و اسلام، پیام آور وحدت، عزت و احترام باشند.

**جمعیت بیش از 100میلیونی سادات در جهان
معاون امور فرهنگی و اجتماعی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: جمعیت سادات شیعه و اهل سنت در اقصی نقاط جهان گسترده است و این آمار هم اکنون به بیش از 100 میلیون نفر می رسد.
محمد ناظمی اردکانی افزود: هم اکنون آمار سادات در جنوب آسیا 20 میلیون نفر، مصر11 میلیون نفر، مراکش هفت میلیون، هند و پاکستان و کشورهای اطراف آن 10 میلیون و مابقی از سایر کشورها هستند.
وی بیان داشت: سادات ایران نیز طبق آنچه به صورت مستند در شناسنامه به عنوان سید قید شده است، افزون بر 6 میلیون نفر هستند که این آمار جدای از آن هایی که قید میرزا و یا این که مادرشان سیده بوده، می باشد که اگر آن ها نیز به حساب آید، رقم بالایی را تشکیل می دهد.
معاون امور فرهنگی و اجتماعی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اظهارداشت: هم اکنون سادات رضوی در استان خراسان رضوی، سادات برقعه ای در قم، سادات بهشتی در اصهفان، میرلوحی در شیراز، جزایری در خوزستان، طباطبایی در آذربایجان و بروجردی در لرستان ساکن هستند و در هرمزگان هنوز مطالعات انجام شده به دست مان نرسیده است.
ناظمی اردکانی گفت: نکته ای که وجود دارد اینست که جمعیت گسترده سادات در اقصی نقاط جهان مصداق بازر سوره کوثر هستند و این بیانگر اعجاز قرآن مجید بوده که این بشارت را به مردم جهان داده است.
وی گفت: این در حالی است که در طول تاریخ سادات همواره توسط پادشاهان و نظام های ستمگر دنیا، به شهادت رسیدند و بیشتر آنها در زمان بنی امیه و بنی عباس قتل عام شدند.

** شورای راهبردی جهانی سادات سال 94 تشکیل شد
معاون امور فرهنگی و اجتماعی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: شورای راهبردی جهانی سادات در سال 94 به ریاست حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران تشکیل شد که این شورا دارای 2 کارگروه به نام «راهبردی مطالعاتی» و «آماری و اطلاعاتی» است.
ناظمی اردکانی اضافه کرد: از سال 94 تاکنون با تشکیل این شورای راهبردی، هر ساله کمیسیون های بین المللی سادات در خصوص فعالیت هایی که کارگروه های یاد شده داشتند، تشکیل می شود.
وی یاد آورشد: در قرآن کریم به صورت صریح آیه های متعددی در خصوص اهل بیت (ع) از جمله آیه اولی القربی، مباهله، خمس، انفال و تطهیر آمده است که به طور قطع باید مطالعات جامعی توسط صاحب نظران دینی انجام شود که این کار در پژوهشکده انصار نبوی در قم در حال انجام است.
این مسوول اظهار داشت: همچنین روایت های بی شماری نیز در خصوص موقعیت و جایگاه سادات و اهل بیت (ع) در منابع شیعه و اهل سنت داریم که باید اهتمام ویژه ای صورت گیرد و بتوانیم آن ها را جمع آوری کنیم.
ناظمی اردکانی ادامه داد: هیچ فرد مسلمانی با توجه به این آیت ها و روایت ها نمی توانند از اظهار دوستی و محبت به اهل بیت (ع) و خاندان پیامبر اکرم (ص) شانه خالی کند.
وی گفت: محبت و فضل اهل بیت پیامبر اکرم (ص) از ضرورت های اسلام است و جایگاه خاندان پیامبر (ص) در اسلام به قدری گسترده بوده که شاید هیچ موضوع دیگری در آن جای نگیرد.
وی ادامه داد: در کشور ایران نیز همچون سایر اقصی نقاط جهان، شبکه سادات بسیار گسترده و متنوع است و زمانی که امام رضا (ع) به سمت مشهد می رسند، در مسیر شهرهایی که حرکت می کنند فراوانی سادات بیشتر است.

**در سالروز ولادت حضرت فاطمه (س) از سادات برجسته تجلیل می شود
معاون امور فرهنگی و اجتماعی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: کمیسیون بین المللی سادات در هفته وحدت تشکیل می شود که اعضای آن همه از سادات و شخصیت های برجسته اقصی نقاط دنیا هستند که در این کمیسیون از وضعیت و موقعیت سادات کشورها بحث کرده و تصمیماتی گرفته می شود.
ناظمی اردکانی افزود: در کمیسیون سال 96 تصمیم گرفته شد که در کشورهای مختلف سادات در سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) در سطح ملی دورهم جمع شوند و یک نکوداشت و بزرگداشتی برگزار شود که سال گذشته این نشست در ایران برگزار و از 22 نفر از بزرگان سادات کشورمان تجلیل شد.
وی بیان داشت: امیدواریم بتوانیم همان طور که انقلاب اسلامی بسیاری از سنت های اسلامی را احیا کرد، نقابت سادات را نیز احیا کنیم که زمینه آن در ایران و همه کشورها وجود دارد.
این مسوول تصریح کرد: با احیای نقابت سادات، خاندان سادات و سلسله های آن در کشورهای مختلف جهان به هم می پیوندند و یک روح و صفای جدیدی در کالبد اسلام دمیده خواهد شد.
ناظمی اردکانی گفت: هدف از شناسایی سادات نخبه در شهرها، استان ها و کشورها این است که بتوانیم از این شخصیت ها الگو بسازیم و اگر بخواهیم مجمع جهانی سادات داشته باشیم باید از شهرها آغاز کنیم و بعد در سطح استانی، ملی و جهانی مجمع سادات کشورها به هم پیوند بخورند و مجمع جهانی ایجاد شود.

**بدنبال نمادهای وحدت در بین امت اسلامی هستیم
معاون ایران در امور مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: ما بدنبال نمادهای وحدت در بین امت اسلامی هستیم که محبت به اهل بیت و خاندان پیامبر اکرم (ص) به عنوان یکی از نمادهای برجسته وحدت مسلمانان است، پیروان همه مذاهب اسلامی احترام خاصی به خاندان اهل بیت (ع) دارند.
حجت الاسلام سید حامد علم الهدی افزود: پیامبر اکرم (ص)، کعبه به عنوان قبله مسلمانان و قرآن کریم نماد وحدت هستند که همه مذاهب اسلامی به آن ها اتفاق نظر دارند.
معاون ایران در امور مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اظهارداشت: مساله سیادت مربوط به قبل از ظهور اسلام بوده است و بیشتر ریشه سادات به قبل از اسلام بر می گردد اما امروز همه سادات انتساب به رسول الله دارند.
علم الهدی ادامه داد: سیادت و شرافت خاندان پیامبراکرم (ص) به این است که خود را منتسب به پیامبر اکرم (ص) می دانند و در یک بیان وسیع تر حتی آن هایی که از ناحیه پدر منتسب به پیامبر(ص) نیستند مواردی زیادی در ایران مشاهده می شود که از ناحیه مادر و اجداد مادری هستند که از آنها به عنوان میرزا نام برده می شود.
وی یاد آورشد: خواسته دشمنان اسلام این است که نسل پیامبر اکرم (ص) نابود شوند اما خداوند نسل این خاندان را از طریق زهرای مرضیه (س) در تمام جهان منتشر کرده که امروز در جهان نسلی به این گستردگی در جایی سراغ نداریم.
معاون ایران در امور مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ادامه پیشنهاد کرد: برای رفع مشکلات اقتصادی و مالی سادات در هرمزگان صندوق سهم سادات زیر نظر نماینده ولی فقیه در این استان تشکیل شود و سهمی از وجوهات این صندوق برای این خاندان در نظرگرفته شود.
علم الهدی در پایان گفت: همایش سادات شیعه و اهل سنت حرکتی است که از 2 سال اخیر با هدایت و راهنمایی دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در کشور صورت گرفته است و این سومین همایش استانی سادات در هرمزگان است.

** وجود 100 میلیون نفر سید در جهان از سندهای حقانیت قرآن
نماینده ولی فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس گفت: وجود 100 میلیون سید در جهان یکی از سندهای حقانیت قرآن کریم است، سوره کوثر یکی از سوره های قرآنی است که بی شک مربوط به سادات بوده و مفسران زیادی آن را سوره فاطمی می دانند و بیانگر این هست که نشان می دهد نسل پیامبر اکرم (ص) ابتر نیست بلکه ماندگار است.
آیت الله غلامعلی نعیم آبادی، فاطمه زهرا (س) را کانون علم، شجاعت وعبادت دانست و بیان داشت: این بانوی بزرگواراسلام جایگاهی بسیار والایی در دنیا و آخرت دارند و امروز شاهد هستیم که 100 میلیون فرزند از نسل ایشان در سراسر جهان گسترده است و شاید نقطه ای در جهان پیدا نشود که فرزندان حضرت زهرا (س) در آن نباشند.
نماینده ولی فقیه در هرمزگان اظهارداشت: زهرا (س) جهانی است و جهان مملو از نسل و خاندان ایشان شده است.
آیت الله نعیم آبادی تصریح کرد: سادات و نسل فاطمه زهرا (س) همیشه حلال مشکلات و پناه و شفیع مردم هستند و مردم برای حل مشکلاتشان به این خاندان متوسل می شوند.
وی ابراز داشت: سادات ایران و سایر کشورهای جهان در طول تاریخ در حرکت های علمی و سیاسی نقش بالایی داشتند و حتی قوی ترین مفسران قرآن و تحقق حوزه های علمیه کشورمان به دست سادات رقم خورده است که جا دارد این نقش ها بیشتر برای مردم برجسته شود.
امام جمعه بندرعباس ادامه داد: نقش سادات را در حرکت های علمی بسیار پررنگ کنیم تا جهان بداند جیره خوار حضرت زهرا (س) هستیم و بعد از آن نیز معنای انا اعطیناک الکوثر به درستی روشن شود.

** تدوین کتاب شجره طیبه سادات جنوب
رییس مدرسه علوم دینی صدر الاسلام بندرخمیر نیز با اشاره به این که سادات جنوبی ازخاندان بزرگواری هستند، گفت: شجره بزرگ سادات شیعه و اهل سنت جنوب و استان هرمزگان در کتاب بزرگ و جامعی جمع آوری شده وهرکس نسب اجدادی خود را می داند.
سید عبدالجلیل قتالی افزود: گسترش نسل سادات بیشتر از طریق امام حسن (ع) و امام حسین (ع) که فرزندان حضرت زهرا (س) هستند، اتفاق افتاده است و تمام نسل این سادات در رسول الله خلاصه می شود.
وی بیان داشت: خداوند در قرآن کریم خطاب به پیامبر اکرم (ص) می فرمایند که بگو ای محمد(ص) اجر و پاداشی جز دوستی و محبت خویشاوندان و اهل بیت (ع) را نمی خواهم و این نشان دهنده برتری خاندان پیامبر است.
رییس مدرسه علوم دینی صدر الاسلام بندرخمیر با اشاره به این که در پیشگاه خدا همه انسان ها شبیه هم هستند و برتری افراد تنها بر اساس تقوا سنجیده می شود، اظهارداشت: در حدیثی آمده است که کل نسب ها و سبب های رسول اکرم (ص)، جز نسل و خاندان پیامبر اکرم (ص) در قیامت قطع می شود و نزد خداوند نسب خوب داشتن یک فضیلت است که تنها به پیامبر(ص) اعطا کرده است.
قتالی ابرازداشت: شفاعت یک مساله عمومی است ولی سیادت یک امر خصوصی برای خاندان پیامبراکرم (ص) است.
وی سادات را پیشقراولان مردم دانست و گفت: سادات همواره مورد تکریم و احترام عموم مردم هستند که نسبت به سایر مردم تکلیف و مسوولیت بیشتری دارند و باید مراقب اعمال و رفتار خود باشند.
رییس مدرسه علوم دینی صدر الاسلام بندرخمیر یاد آورشد: ما سادات باید ضمن تعامل و شناخت بیشتر با یکدیگر، در راستای ایجاد اتحاد و انسجام مسلمانان نیز تلاش مضاعفی داشته باشیم.
7195/6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.