به گزارش ایرنا، پالایشگاه نفت بندرعباس مدرن ترین وتنها پالایشگاه تصفیه نفت خام سنگین در ایران و خاورمیانه محسوب می شود و یکی از10 شرکت پالایشی کشور این پالایشگاه است که در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با تلاش متخصصان داخلی ساخته و راه اندازی شد.
مطالعه و طراحی ساخت پالایشگاه نفت بندرعباس از سال 69 با انجام کارهای زیربنایی و سفارش خرید آغاز شد و شروع عملیات نصب تجهیزات نیز در سال 73 اجرایی شد و در نهایت با تلاش متخصصان ایرانی در مردادماه سال 76 با ظرفیت پالایش 232 هزار بشکه در روز مورد بهره برداری قرار گرفت.
استفاده از آب دریا در حجم زیاد برای خنک کردن و تهیه آب شیرین، استفاده از اسکله نفتی جهت دریافت نفت خام سنگین و فوق سنگین به عنوان خوراک، امکان صادرات و واردات فرآورده‌های نفتی، بزرگترین واحد هیدروکراکر کشور از نظر ظرفیت بخشی از ویژگی های پالایشگاه نفت بندرعباس به شمار می رود.
مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس در تشریح 4 دهه عملکرد این پالایشگاه اظهار داشت: در اجرای روند توسعه پالایشگاه، در دو مرحله در سال های 87 و 91 ظرفیت اسمی پالایشگاه نفت بندرعباس افزایش یافت و هم اکنون با ظرفیت پالایش 350 هزار بشکه در روز در حال فعالیت است.
هاشم نامور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هم اکنون خوراک این پالایشگاه شامل نفت خام سبک جزیره هنگام، نفت خام سنگین و میعانات گازی از منابع گازی سرخون و عسلویه تامین می شود.
وی بیان داشت: حدود 18 درصد پالایش نفت خام و به تبع آن تامین فرآورده های نفتی مورد نیاز کشور در پالایشگاه نفت بندرعباس تولید می شود که با این ظرفیت علاوه بر هرمزگان، فرآورده های مورد نیاز شش استان از جمله سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد، فارس، بوشهر و خراسان جنوبی نیز در این پالایشگاه تولید می شود.
نامور در خصوص دستاوردهای این شرکت گفت: با تلاش های متخصصان داخلی ظرفیت اسمی پالایش نفت خام و میعانات گازی از 232 هزار بشکه به 320 هزار بشکه در روز در مرداد ماه سال 87 افزایش یافت.
مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس از افزایش ظرفیت پالایشگاه نفت بندرعباس به میزان 30 هزار بشکه در روز در سال 91 و دستیابی به ظرفیت پالایش 350 هزار بشکه در روز را یک طرح مبتکرانه در این پالایشگاه عنوان کرد.

**140 میلیون دلار سودآوری در سال
مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس اظهار داشت: با اجرای طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه بندرعباس ظرفیت پالایشی این پالایشگاه به میزان 30 هزار بشکه در روز میعانات گازی و نفت خام سبک افزایش یافت و به 350 هزار بشکه در روز رسید که افزایش تولید فرآورده‌های نفتی به خصوص بنزین و گازوییل را به همراه داشته است.
به گفته نامور، اجرای این طرح علاوه بر صرفه‌ جویی 600 میلیون دلاری در سرمایه گذاری اولیه برای پالایش 30 هزار بشکه در روز میعانات گازی و نفت خام سبک، برای پالایشگاه نفت بندرعباس در حدود 140 میلیون دلار در سال سودآوری به همراه آورد.
این مسوول اضافه کرد: در راستای اجرای طرح مبتکرانه افزایش ظرفیت پالایشگاه بندرعباس، 3 دستگاه مخزن ذخیره سازی نفت خام و میعانات گازی نیز هر یک به ظرفیت 500 هزار بشکه احداث شد که با احداث این مخزن ها ظرفیت ذخیره سازی خوراک پالایشگاه 50 درصد افزایش یافت.
وی طرح افزایش تولید بنزین و بهبود کیفیت فرآورده های نفتی را از دیگر دستاوردهای پالایشگاه نفت بندرعباس برشمرد و افزود: با بهره برداری از این طرح برای 650 نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد شد.
نامور هدف از اجرای این طرح را افزایش تولید بنزین، ارتقاء کیفیت فرآورده های بنزین و نفت گاز و بهینه سازی مصرف انرژی عنوان کرد.

**تامین خوراک پالایشگاه با استفاده از 3 فروند نفتکش
مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس، احداث ‌واحدهای جدید ارتقاء کیفیت ته مانده برج خلا به میزان 110هزار بشکه در روز با هدف تولید فرآورده‌های نفتی با ارزش افزوده بیشتر و کاهش تولید نفت کوره را طرح محوری در دست اقدام این پالایشگاه عنوان کرد.
نامور احداث واحد تولید روغن پایه با ظرفیت تولیدی 240 هزار تن در سال با استفاده از خوراک لوب کات تولیدی پالایشگاه، اجرای پروژه مدیریت گازهای مشعل پالایشگاه با هدف کاهش حجم آلاینده‌های ناشی از سوختن گازهای مشعل و کاهش مشکلات زیست ‌محیطی ناشی از انتشار گازهای گلخانه ای را از دیگر طرح های در دست اقدام عنوان کرد.
وی ابراز داشت: تامین نفت خام مورد نیاز از طریق احداث یک رشته خط لوله 30 اینچ با هدف کاهش هزینه‌ ها و نیز ریسک تامین خوراک نفت‌ خام پالایشگاه از طریق دریا از دیگر طرح های محوری در دست اقدام است.
به گفته مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس، همچنین از ابتدای راه ‌اندازی پالایشگاه نفت بندرعباس تاکنون خوراک پالایشگاه با استفاده از 3 فروند نفتکش هر یک به ظرفیت 90هزار تن(650 هزار بشکه ای) تامین می شود.
نامور مزیت های این طرح را کاهش بار آلودگی زیست محیطی نسبت به نفتکش و امکان انتقال نفت ‌خام مستقل از شرایط جوی دریا و متوقف نشدن نفت خام در صورت بروز جنگ و یا ناامنی عنوان کرد.
شرکت پالایش نفت بندرعباس با ظرفیت اسمی پالایش روزانه 350 هزار بشکه نفت خام سنگین و میعانات گازی، در حال حاضر 18 درصد از نیاز کشور به انرژی و فرآورده های نفتی را تامین می کند.
فرآورده های تولیدی این پالایشگاه در دو گروه اصلی و ویژه طبقه بندی می شود و محصولات اصلی شامل گاز مایع، بنزین، نفت سفید، سوخت جت، نفت گاز و نفت کوره است که مطابق مقررات به وزارت نفت تحویل داده می شود.
محصولات فرعی نیز شامل حلال 402، وکیوم باتوم، وکیوم سلاپس، آیزوریسایکل، لوبکات سنگین و گوگرد است که از طریق بورس کالا و انرژی عرضه می شود.
پالایشگاه نفت بندرعباس در زمینی به وسعت تقریبی 700 هکتار در 23 کیلومتری غرب بندرعباس و در کرانه شمالی آب های خلیج فارس و مجاورت این شهر احداث شده است.
9887 /6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.