به گزارش ایرنا، محمد طاهر گرایلی روز چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت چهل سالگی انقلاب اظهار داشت: رفع مشکل اشتغال موجب کاهش سایر معضل ها و مشکل های اجتماعی می شود.
وی ادامه داد: این اداره کل در راستای کمک به چرخه اقتصادی، زندگی و معیشت مردم اجرای 6 طرح بزرگ را در دست اجرا دارد که 3 طرح کشاورزی و سه طرح عمرانی است.
وی یاد آور شد: امسال این اداره کل 49 درصد در اجرای نیت واقفان رشد داشته که امید می رود این روند در سال آینده هم ادامه یابد.
وی تصریح کرد: بزرگان برخی مناطق در زمان اجرای اصلاحات ارضی برای حفظ موقوفه ها، اقدام اخذ سند به نام خود کرداند که این مساله با درگذشت آنان موجب بروز اختلاف با فرزندانشان شده است.
وی اضافه کرد: در خصوص آمار موقوفه ها در قبل از انقلاب به دلیل نبود سیستم جامعی که آمار دقیق داشته باشد ضعف وجود دارد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه هرمزگان اظهار داشت: در 10 سال گذشته به دلیل آشناتر شدن مردم با وقف تعداد موقوفه ها افزایش یافته به گونه ای که در سه سال گذشته 250 وقف جدید انجام شده است.
حجت الاسلام گرایلی افزود: از ابتدای سال جاری تا کنون 88 وقف جدید انجام شده که یکی از شاخص های آنها توسط عبدالحسین نوروزی هرندی با چهار نیت انجام شده است.
به گفته مدیرکل اوقاف و امور خیریه هرمزگان، برای برطرف شدن برخی اختلاف های حقوقی و جلوگیری از ورود پرونده ها به قوه قضاییه، تفاهم نامه هایی با نهادهای نظامی و انتظامی و همچنین دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان منعقد شد.
حجت الاسلام گرایلی ابراز داشت: این تفاهم نامه ها موجب شده 260 میلیارد ریال مطالبه اوقاف از نیروهای نظامی و انتظامی و 290 میلیارد ریال مطالبه از دانشگاه علوم پزشکی تعیین تکلیف شود.
وی اضافه کرد: در یکی از پرونده ها ملکی به ارزش 60 میلیارد ریال در بندرعباس رفع تصرف شد.
وی بیان داشت: قبل از انقلاب با بخشی از درآمدهای اوقاف هزینه های جشن های 2500 ساله شاهنشاهی پرداخت شد در صورتی که نیت واقفان چیز دیگری بوده است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه هرمزگان افزود: اوقاف قبل از سال 57 در هیچ جای کشور خدماتی برای مردم نداشته، خانه ای نساخته و تنها زمین هایش را بدون اخذ رشوه واگذار کرده است.
وی گفت: این در حالی است که سازمان اوقاف و امور خیریه پس از انقلاب اسلامی زمین های وقفی را به قیمت بسیار ناچیز و گاهی رایگان برای خانه دار شدن مردم واگذار کرده و در همین بندرعباس 400 واحد مسکونی برای مردم ساخته است.
وی خاطر نشان کرد: از سال 1316 تا بهمن 1357 تعداد 507 سند مالکیت برای موقوفه های هرمزگان صادر شده بود ولی پس از انقلاب اسلامی تا کنون 2 هزار و 562 سند صادر شده است.
حجت الاسلام گرایلی افزود: هرمزگان دارای 6 هزار و 971 موقوفه است که 5 هزار و 573 موقوفه پس از انقلاب ثبت و وقف شده اند.
3219 /6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.