به گزارش ایرنا، منابع طبیعی نه‌ تنها از نظر اقتصادی و پاکیزه نگه‌ داشتن محیط ‌زیست بلکه از نظر اجتماعی و فرهنگی و روان شناسی برای همه انسان‌ها جایگاه و ارزش ویژه‌ای دارد.
جنگل‌ها و مراتع از مهم‌ ترین و با ارزش ‌ترین منابع طبیعی هستند و نقش اساسی در تأمین نیازهای انسان شامل، اکسیژن، آب، مواد غذایی و دارویی دارند.
با توجه به رشد روز افزون جمعیت انسانی و توسعه بی‌ حد فناوری و قرار گرفتن در عصر فرا صنعتی که جوامع بشری از یک‌ طرف با محدودیت منابع جنگلی و از سوی دیگر با آلودگی محیط‌ زیست دست‌ به ‌گریبان هستند، نقش و جایگاه جنگل‌ها در جلوگیری از آلودگی‌ها اجتناب ‌ناپذیر است.
از جمله ارزش‌های منابع طبیعی ایجاد امکاناتی برای گذراندن اوقات فراغت و محیط های تفرجگاهی و یکی از جاذبه های توریستی داخلی و خارجی در هر کشور منابع طبیعی است.
در این بین استان هرمزگان نیز حدود 71 هزار کیلومتر مربع وسعت دارد و از سمت شمال و شمال شرقی با استان کرمان، شمال غربی و غرب با استان فارس و بوشهر، ازشرق با استان سیستان و بلوچستان همسایه بوده و جنوب آن را آب های خلیج فارس و دریای عمان در برگرفته است.
این استان در بیشتر ماه های سال خشک و کم باران است و بارندگی ها به صورت رگباری و سیلابی در ماه های زمستان اتفاق می افتد و حجم بزرگی از رواناب ها به خلیج فارس و دریای عمان تخلیه می شود.
منابع طبیعی هرمزگان، متاثر از موقعیت جغرافیایی، شرایط اقلیمی و وجود رطوبت نسبی هوا از شرایط متمایزی نسبت به دیگر نقاط کشور برخوردار است.
فعالیت رسمی آبخیزداری درهرمزگان ازدهه 50 به خصوص بعد از انقلاب اسلامی، با استقرار کمپ آبخیزداری درحوزه آبخیز سد استقلال میناب آغاز و پس از آن در همه نقاط استان توسعه یافت.
گسترش فعالیت های آبخیزداری از غربی ترین مناطق استان در بخش کوشکنار پارسیان تا شرقی ترین مناطق در روستاهای جاسک و بشاگرد و همچنین در سواحل و جزایر چشمگیر می باشد.
به طور کلی با توجه به تاکیدهای مقام معظم رهبری در خصوص حفظ و احیاء منابع طبیعی، امروزه شاهد مشارکت کم نظیر مردم در راستای فعالیت های منابع طبیعی و آبخیزداری هستیم.
خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در این ارتباط میزگردی با عنوان « بررسی راهکارهای مناسب در راستای حفظ و احیای منابع طبیعی و آبخیزداری » با حضور امید ذاکری مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان، ابراهیم جعفری تختی معاون آبخیزداری این اداره کل، حجت دهقانی فورخورجی مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی استان، مهدی شیرخانی دبیر موسسه مردم نهاد مشق آفرینش وعلاءالدین عزیزی رییس مجمع خیرین آبخیزداری هرمزگان برگزارکرد.

** مشارکت های مردمی گامی در راستای حفظ منابع طبیعی
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان در این میزگرد گفت: با مشارکت های مردمی باید به عنوان یک ضرورت مورد توجه قرار گیرد که در همین راستا تعاونی ها، تشکل های مردم نهاد و مجمع خیرین می توانند در ترویج فرهنگ حفظ عرصه های منابع طبیعی نقش آفرینی کنند.
امید ذاکری بیان داشت: منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان همواره در جهت توانمند سازی جوامع محلی، مرتع داران و افزایش روحیه مشارکت پذیری از دهه 70 تا کنون گام برداشته است.
وی با اشاره به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی افزود: در دوران انقلاب، تاسیس 40 تعاونی منابع طبیعی و فراگیر تخصصی، احیای 39 هزار هکتار از زمین های بیابانی در استان، بیابان زدایی 25 هزارهکتار، صدور بیش از 80 درصد سند مالکیت زمین، تولید 60 گونه درختی، اجرای 3 هزار سازه آبخیزداری و 48 هزار هکتار جنگل کاری در استان انجام شده است.
معاون آبخیزداری منابع طبیعی هرمزگان در این میزگرد با اشاره به اینکه مردم باید از خدمات نظام جمهوری اسلامی اطلاع داشته باشند گفت: رضایت مردم مهمترین اولویت برنامه های این اداره کل می باشد که با اطلاع رسانی و تهیه گزارش های تصویری از عملکرد این اداره انجام می شود.
ابراهیم جعفری تختی مجمع خیران منابع طبیعی در استان را یکی از افتخارات این اداره کل دانست و افزود: هدف از تشکیل این مجمع، استفاده از تجارب، دانش بومی، همفکری جوامع محلی، استفاده از سرمایه های محلی، تقویت و حفاظت منابع آب و خاک استان به منظور کاهش اثرات خشکسالی است.
وی بیان داشت: منابع طبیعی استان هرمزگان در جهت جلب مشارکت های مردمی در کشور پیشگام بوده به طوری که ساماندهی و آموزش 25 هزار دانش آموز در قالب طرح همیار طبیعت یکی از برنامه های مشارکتی این اداره کل می باشد.
دبیر موسسه مردم نهاد مشق آفرینش، تشکل های مردم نهاد را سرمایه های اجتماعی دانست و افزود: موسسات و تشکل های مردم نهاد فعالیت های خود را در راستای افزایش مشارکت های مردمی روح تازه ای به اجرای طرح های دولتی داده اند.
مهدی شیرخانی بیان داشت: یکی از اصلی ترین برنامه هایی که در این موسسه انجام می شود، آگاه سازی و اطلاع رسانی، توان افزایی و تسهیل گری، کمک به آموزش و ترویج فرهنگ مشارکت مردم در طرح های سازمان های دولتی است.
وی خاطر نشان کرد: نهادینه شدن فرهنگ کاشت درختان با رویکرد مشارکتی مردم باعث به وجود آمدن نهضت مردمی در منابع طبیعی استان شده است به طوری که کاشت درختان فقط مخصوص روز درختکاری نیست بلکه در روزهای دیگر سال هم صورت می گیرد.

** نهضت آبخیزداری با احداث 400 سازه مشارکتی در بشاگرد
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان اظهار داشت: با احداث 400 سازه مشارکتی در بشاگرد نهضت بزرگی در آبخیزداری اتفاق افتاده است.
ذاکری افزود: با طراحی سرریز و تبدیل این سازه ها از خشکه چین سنگی به سنگی ملاتی علاوه بر افزایش طول عمر سازه ها از رسوب گذاری شدید در مخزن سد جگین جلوگیری شده و با نفوذ آب در آب راهه باعث به وجود آمدن چشمه های آب در پایاب سازه ها می شود.
وی بیان داشت: بشاگرد از نظر زمین و خاک مناسب محدود است و مردم این منطقه با اجرای سازه های سنگی خشکه چین در حاشیه آبراهه ها به صورت دیواره با تله انداختن رسوبات سیلاب ها، زمین و خاک مناسب را برای کشت و نخلستان ایجاد می کردند که این آب راهه ها تبدیل به واحد اقتصادی می شد.
این مقام مسوول اظهار داشت: در راستای احداث این سازه ها، اداره منابع طبیعی استان، طراحی، نظارت، مشاوره فنی و تامین سیمان را به صورت مشارکتی برعهده داشته و سایر اقدام ها شامل سنگ، ماسه، آب و نیروی انسانی توسط اهالی منطقه بشاگرد تامین شده است.
وی با اشاره به استقبال خوب اهالی منطقه در احداث سازه ها افزود: تا کنون 250 سازه آبخیزداری مشارکتی ساخته شده که تا پایان سال جاری به تعداد هدف گذاری شده خواهیم رسید.

** مجمع خیران آبخیزداری هرمزگان الگوی خیرین کشور
رییس مجمع خیران آبخیزداری هرمزگان با اشاره به ایجاد مشارکت مردم در همه زمینه های منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: باید فرهنگ زندگی کردن با زمین نهادینه شود و مجمع خیران هرمزگان در این زمینه می تواند الگوی مناسبی برای ورود دیگر خیران استان ها به حوزه منابع طبیعی باشد.
علاءالدین عزیزی افزود: با توجه به خشکسالی های اخیر، مجمع خیران آبخیزداری هرمزگان از سال 80 فعالیت های خود را در حوزه منابع طبیعی آغاز کرده است.
وی ابراز داشت: در سال 94 موضوع آب به طور جدی در مجمع مطرح شد تا آب هایی را که بر اثر بارش های موسمی اتفاق می افتد و به خیابان ها خسارات زیادی می زند مهار کنیم.
رییس هیات مدیره مجمع خیران آبخیزداری هرمزگان خاطر نشان کرد: جلب مشارکت خیران نیازمند الگو سازی است و برای ورود خیران در زمینه های حفظ خاک و تامین آب برنامه های متعددی را ترسیم کردیم که مورد استقبال خیرین و حمایت مسوولان استانی هم قرار گرفت.
وی اظهار داشت: امسال اجرای 23 سازه آبخیزداری با اعتباری افزون بر 100 میلیارد ریال برنامه ریزی شده که تلاش می کنیم تا پایان سال آماده بهره برداری شود.
وی در ادامه این میزگرد از خیران استان در زمینه های مختلف خواست برای آبادانی، توسعه و بهبود فضای زیستی استان هرمزگان مشارکت فعال داشته باشند.
عزیزی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 42 طرح آبخیزداری شامل 52 سازه به ارزش 87 میلیارد ریال با مشارکت خیران به بهره برداری رسیده است.
وی ابراز داشت: امسال 9 طرح آبخیزداری با 24 میلیارد ریال در دست اقدام و هزینه طرح های در دست اجرا به طور کامل از محل کمک خیران تامین شده است.

** طرح های منابع طبیعی و آبخیزداری نیازمند اعتبارات مالی
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان با بیان اینکه اجرای طرح های حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری از اولویت های این اداره کل است تصریح کرد: برای اجرای طرح های منابع طبیعی و آبخیزداری، به اعتبارات دولتی و سرمایه گذاری های خصوصی بیشتری نیاز است.
ذاکری افزود: فعالیت های بسیاری در زمینه حفظ، احیاء و توسعه منابع طبیعی و آبخیزداری در استان انجام شده است اما به لحاظ کمبود اعتبارات نتوانستیم راهکارهای لازم را به طور کامل اجرایی کنیم.
وی میزان اعتبارات ملی تخصیص یافته در سال گذشته را 177 میلیارد و 620 میلیون ریال و اعتبارات استانی 92 میلیارد 722 میلیون ریال عنوان کرد و گفت: در سال جاری اعتبارات ملی 235 میلیارد و 256 میلیون ریال و اعتبارات استانی 141 میلیارد و 531 میلیون ریال به اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان اختصاص داده شده است.

** صندوق توسعه منابع طبیعی هرمزگان حامی تعاونی های فعال
مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی هرمزگان گفت: این صندوق از سال 96 با سرمایه گذاری 10 میلیارد ریال و 17 تعاونی سهام دار، فعالیت خود را به عنوان هفتمین صندوق توسعه منابع طبیعی در کشور در راستای حمایت از تعاونی ها و انجمن های مرتع داری هرمزگان آغاز کرد.
حجت دهقانی فورخورجی هدف های ایجاد صندوق توسعه منابع طبیعی را، تضمین متقاضیان سرمایه گذاری برای دریافت اعتبارات از بانک ها و سایر موسسات داخلی، دریافت کمک های مالی در قالب تسهیلات از دولت، حمایت و تجهیز و نوسازی واحدهای تولیدی و فعالان منابع طبیعی در مواجه با موقعیت های بحرانی، تامین نقدینگی برای بازاریابی و فروش محصولات منابع طبیعی عنوان کرد.
وی بیان داشت: صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی هرمزگان به کشاورزان این فرصت را داده است تا بتوانند بدون هیچگونه ضمانت و در کمترین زمان با کارمزد 4 درصد در راستای رفع مشکلات مرتع و زمین خود تسهیلات لازم را دریافت کنند.
وی در ادامه سخنانش گفت: با توجه به اینکه 51 درصد از سرمایه صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی از طریق بخش غیردولتی و 49درصد بخش دولتی تامین می شود، توانسته ایم در پرداخت تسهیلات رتبه سوم کشور را به دست آوریم.
این عضو فعال در حوزه منابع طبیعی استان در این میزگرد اظهار داشت: طرح تسهیلاتی خرید خوراک دام با هدف حمایت و تاکید بر اجرای طرح های تعادل دام، تولیدات و محصولات مرتعی، طبیعت گردی، توسعه زراعت چوب، حمایت از فعالیت های آبخیزاری از جمله طرح های در دست اقدام این صندوق است.
وی یاد آور شد: یکی از رویکردهای تشکیل صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی، نزدیک کردن دو سرمایه اقتصادی و اجتماعی در فعالیت های بهره برداران است.
وی بیان کرد: در حال حاضر با وجود 47 تعاونی فعال در بخش منابع طبیعی و شرکت‌های فراگیر، برنامه هایی برای جذب آن ها در راستای افزایش سرمایه غیر دولتی داریم.

** تکمیل طرح های آبخیزداری از محل صندوق توسعه ملی
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی هرمزگان در میزگرد خبرگزاری ایرنا گفت: طرح های آبخیزداری از محل صندوق توسعه ملی در هرمزگان تکمیل شد که دهه فجر امسال به بهره برداری می رسد.
جعفری تختی با اشاره به دو دهه خشکسالی درهرمزگان افزود: طرح های آبخیزداری از محل صندوق توسعه ملی با اعتباری بالغ بر 230 میلیارد ریال به اتمام رسید.
وی بیان داشت: امسال با موافقت مقام معظم رهبری 200 میلیون دلار اعتبار از صندوق توسعه ملی به حوزه منابع طبیعی اختصاص یافت که تا کنون 65 درصد آن به استان ها ابلاغ شده است.
جعفری تختی خاطر نشان کرد: توزیع این اعتبارات بر اساس شاخص هایی مانند وقوع سیل و خسارات ناشی از خشکسالی، دشت های بحرانی، کنترل فرسایش خاک و جمعیتی که نیاز به منابع آب دارند اختصاص می یابد.
وی ابراز داشت: این طرح ها در شهرهای بندرعباس، حاجی آباد، میناب، رودان، قشم، بشاگرد، بندرخمیر، بستک و بندرلنگه اجرا شده است که در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب به بهره برداری می رسد.
این مقام مسوول هدف از اجرای طرح های آبخیزداری را، کمک به پایداری مشاغل، جلوگیری از مهاجرت مردم به شهر و توسعه و رونق کشاورزی دانست و اظهار داشت: 24 میلیون متر مکعب آب در سازه های آبخیزداری ذخیره می شود.
وی در ادامه گفت: هرمزگان به لحاظ شرایط اقلیمی خاص دارای منابع آبی محدود می باشد که بر این اساس اجرای گسترده طرح های آبخیزداری در استان لازم و ضروری است.
9944 /6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.