دکتر فاطمه نوروزیان عصر دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: این طرح با همکاری حدود چهار هزار نفر نیرو در قالب یک هزار و 840 تیم اجرا خواهد شد.
وی افزود: این طرح به صورت خانه به خانه توسط تیم های دو نفره بهداشتی با مراجعه به درب منازل و خوراندن دو قطره خوراکی فلج اطفال اجرایی می شود و هدف از انجام آن، ریشه کنی فلج اطفال یا بیماری پولیو است.
وی ادامه داد: پیش بینی می شود در مرحله اول این طرح 210 هزار و 715 کودک زیر 5 سال تحت پوشش قرار گیرند و در برابر بیماری فلج اطفال ایمن شوند.
دکتر نوروزیان بیان داشت: همه کودکان زیر پنج سال ایرانی و یا غیر ایرانی در استان هرمزگان واکسن تکمیلی فلج اطفال را دریافت خواهند کرد.
مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان خاطرنشان کرد: مرحله دوم طرح ایمن سازی کودکان زیر 5 سال در برابر بیماری فلج اطفال از 4 تا 7 اسفند ماه اجرا خواهد شد.
دکتر نوروزیان گفت:در حال حاضر بیماری فلج اطفال در کشور ریشه کن شده اما به دلیل همسایگی ایران با دو کشور افغانستان و پاکستان که موارد فلج اطفال در آنها وجود دارد و با توجه به تردد مهاجران خارجی و کارگران فصلی این کشورها به ایران، طرح واکسیناسیون فلج اطفال با جدیت در کشور اجرا می شود.
وی بیان داشت: اجرای این طرح در اقصی نقاط هرمزگان که شاهد ورود اتباع بیگانه از کشورهای مذکور در فصل های مختلف سال به ویژه نیمه دوم سال می باشد، از اهمیت بالایی برخوردار بوده و لازم است که شهروندان همکاری خوبی با ماموران اجرای آن داشته باشند.
وی از خانواده هایی که به هنگام مراجعه ماموران بهداشتی در منزل حضور ندارند، خواست به همراه کودکان زیر پنج سال خود، به مراکز بهداشتی منطقه سکونت مراجعه کنند.
سازمان بهداشت جهانی در چهل و یکمین اجلاس خود در ژنو ریشه کنی بیماری فلج اطفال را به تصویب رساند و تمام کشورها را موظف کرد تا سال 2000 این ویروس را ریشه کن نمایند.
این مصوبه موجب شد در سال 2001 فقط در سه کشور افغانستان و پاکستان و نیجریه این بیماری را گزارش دهند و در 125 کشور این بیماری به طور کامل حذف شد.
در حال حاضر بیماری در سه کشور پاکستان، افغانستان و نیجریه بومی است و در سال 2013 افزون بر کشورهای یادشده در کشورهای سومالی، اتیوپی، کامرون، کنیا و سوریه نیز گزارش شده است.
از سال 2001 موارد قطعی فلج اطفال در ایران مشاهده نشده ولی به دلیل اینکه ایران در مجاورت دو کشور با شیوع بالای موارد فلج اطفال (افغانستان و پاکستان) قرار دارد، به علت تردد مهاجران و اتباع این کشورها ،عملیات ایمن سازی تکمیلی در 40 شهرستان مرزی و پرخطر کشور که شامل دانشگاه های علوم پزشکی سیستان و بلوچستان – زابل – جیرفت – کرمان – هرمزگان –خراسان جنوبی می باشد ،زمستان هر سال در دو مرحله به فاصله چهار تا شش هفته اجرا می شود.
ایران به عنوان یکی از 27 کشور منطقه، درخشان ترین کارنامه در زمینه فلج اطفال را دارد که مطمئنا ریشه کنی جامعه هدف از این بیماری، به عنوان یکی از برگه های زرین وزارت بهداشت و درمان در نظام جمهوری اسلامی شمرده می شود.
7198/6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.