محمد صدیق مرتضوی روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: مطالعه اکوسیستم های مرجانی در جزیره های کیش و لارک نشان دهنده تخریب 90 درصدی این ذخیره ها در جزیره کیش و 75 درصدی آنها در جزیره لارک است.
وی ادامه داد: تخریب این ذخیره ها نشان دهنده کاهش تنوع زیستی و از دست دادن زیستگاه ماهیان تزئینی و زیستگاه جوان های برخی از ماهیان تجاری خواهد بود.
رییس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان ابراز داشت: درحال حاضر برداشت های غیراصولی، استفاده از ابزارهای نامناسب صیادی، رعایت نکردن زمانبندی ها، صید و معیشت ساحل نشینان استان هرمزگان را تهدید می کند.
مرتضوی از علت های اصلی تخریب و تهدید زیستگاه های مصنوعی به وجود آلودگی ها، قاچاق سوخت، فاضلاب های صنعتی، ورود گازوئیل به ساحل و دریا و بهره برداری غیراصولی از ساحل اشاره کرد.
وی تصریح کرد: وجود آلودگی و نابسامانی های محیطی مانند وجود حمل و نقل مواد نفتی و سوخت، خروجی استخرهای پرورش میگو و ورود پساب آنها به خوریات به همراه کاهش خود پالایندگی محیط خورها به علت کاهش باران موجب شده تا این محیط ها از وضعیت سلامت خارج شود.
این مسوول بیان داشت: از سوی دیگر نابسامانی های محیطی باعث شده ذخیره ای از میگوها که در نزدیکی این خورها واقع شده با کاهش روبرو شوند.
مرتضوی یادآور شد: حفاظت از زیستگاه ها شامل خورها و مناطق ساحلی است که به عنوان بانک های زیستی محسوب می شوند و اگر این خورها(بانک های زیستی) تهدید شوند تولید آبزیان با مشکل مواجه خواهد شد.
وی در این رابطه اظهار داشت: اگر یک ماه صید با تاخیر یا زودتر از زمان مناسب، صید شود میزان برداشت و سود حاصل از آن حدود 15درصد کاهش خواهد یافت.
رییس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان، انجام مرتب پایش های دریایی و بررسی میزان سلامت اکوسیستم دریا را وظیفه اصلی پژوهشکده برشمرد و افزود: صیدگاه های اصلی در استان هرمزگان به دور از کانون های آلودگی هستند.
به گفته مرتضوی، بررسی هایی که بر روی آبهای ساحلی انجام شده نشان می دهد به جز شهر بندرعباس که آلودگی بالایی دارد بقیه مناطق وضعیت کیفی آب و بستر مناسب بوده و مشکل خاصی وجود ندارد اما در خلیج فارس مثل عسلویه و ابوموسی واقعا آلوده است اما از صیدگاه های ما خوشبختانه دور هستند.
وی خاطرنشان کرد: صیدگاه های ما در شرق استان مثل بندرلنگه، جاسک، سیریک، میناب و طولا شرایط فعلی مطلوب است اما در این که آلودگی بر روی صیدگاه ها اثر بگذارد نگران هستیم.
9887 /6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.