به گزارش ایرنا،شرکت بین المللی بنادر هند (ای پی جی ال )در سال 2015 توسط دولت هند برای توسعه بنادر در خارج از هند ایجاد شده است .
یک مقام ارشد در شرکت بین المللی بنادر هند گفت که تاکنون دو شرکت هندی 'ادانی انترپرایز' و گروه 'جی اس دبلیو' برای همکاری در توسعه یک اسکله چند منظوره در بندر چابهار اعلام آمادگی کرده اند.
کارشناسان، دلیل تصمیم دولت هند برای انتخاب یک شرک خصوصی برای توسعه بندر چابهار را نداشتن مهارت و تجربه کافی در شرکت های 'کاندلا' و 'جی ان پی تی' اعلام کرده اند.
توافقنامه ترانزیتی سه جانبه چابهار در سفر خرداد امسال 'نارندرا مودی ' نخست وزیر هند به ایران میان تهران ،دهلی نو و کابل با اهدافی همچون فعال سازی کریدور شمال- جنوب و رونق یافتن برنامه های حمل و نقل میان سه کشور امضا شد.
بر اساس توافق انجام شده در نخستین فاز این پروژه شرکتهای 'ای پی جی ال' هند و 'آریا بندر ایران' برای تجهیز و راه اندازی اسکله های باری و چند منظوره در بندر چابهار همکاری می کنند.
بر اساس توافق امضا شده میان هند، ایران و افغانستان طرح توسعه بندر چابهار باید در مدت 18 تا 24 ماه تکمیل شود .
افزایش قابل توجه بهره وری از ظرفیت حمل و نقل دریایی در دریای عمان، بی نیاز شدن بسیاری از کشتی های تجاری از ورود به خلیج فارس و طی مسافت بیشتر، قرارگرفتن ایران در مسیر ترانزیتی هند تا آسیای میانه و در اهداف بلند مدت تر، توسعه یکی از محروم ترین مناطق ایران ازجمله اهداف این طرح است که می تواند در کنار به انجام رسیدن این توافق سه جانبه حاصل شود.
موقعیت جغرافیایی بندر چابهار در جنوب ایران و در استان سیستان وبلوچستان از اهمیت زیادی برای هند برخوردار است.
این بندر می تواند زمینه دسترسی هند به افغانستان و آسیای میانه بدون نیاز به عبور از پاکستان را برای هند فراهم کند.
آساق**267*انتشار دهنده:احمدعلی خلیل نژاد
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.