به گزارش ایرنا، ایوب شکاری روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: اجرای این طرح با هدف جلوگیری از تصرف و تخلف در زمین ملی و کاهش آن، ایجاد انگیزه و مشارکت مرتع داران در زمینه حفظ مراتع، صرفه جویی در هزینه و ترویج فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی صورت گرفت.
وی بیان داشت: طرح حفاظت مشارکتی بین اداره کل منابع طبیعی، مجریان و بهره برداران در قالب طرح تفاهم نامه قرارداد منعقد می ‌شود که در این راستا از اوایل سال جاری تاکنون 80 هزار و 475 هکتار از مرتع های حاجی آباد در طرح حفاظت مشارکتی قرار گرفت که از این میزان 8 هزار و 720 هکتار مربوط به تیرماه امسال است.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری حاجی آباد گفت: همچنین در بیش از 15 هکتار از مراتع حاجی آباد در نیمه اول شهریورماه امسال نیز طرح حفاظت مشارکتی اجرا شد.
شکاری ابراز داشت: حفاظت از منابع طبیعی به شرطی که حمایت های لازم در قالب بسته های تشویقی و برخوردار کردن مجریان از ظرفیت های منطقه و بالا بردن توان معیشتی بهره برداران میسر شود، از نتیجه مطلوب برخوردار خواهد شد.
به استناد ماده 12 قانون افزایش بهره‌ وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی که دولت را مکلف به افزایش ضریب حفاظتی از جنگل‌ها و مراتع کشور کرده، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان هرمزگان نیز نسبت به اجرای پروژه حفاظت مشارکتی با تشویق مرتع ‌داران که دارای مدارک مثبته شامل قرارداد اجرای طرح مرتعداری و یا پروانه چرا و در نتیجه حق بهره ‌برداری از مراتع استان را دارند، اقدام به اجرای این طرح نموده است.
طرح حفاظت مشارکتی در استان هرمزگان همزمان با کشور از سال 94 شروع شده است.
در 12 ماهه سال 96 این اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان موفق به تبادل 124 تفاهم‌نامه حفاظت مشارکتی در سطح 783 هزار هکتار شد که بیشترین تفاهم‌ نامه های اجرا شده در سال گذشته به ترتیب مربوط به شهرستان‌ های حاجی‌ آباد، بشاگرد، رودان و بندرلنگه است.
بیش از چهار میلیون هکتار از سطح هرمزگان را مراتع تشکیل می دهد که 700 هکتار از این مراتع درجه یک، 210 هکتار درجه 2 و 3 میلیون و 880 هزار هکتار نیز مراتع فقیر هستند.
شهرستان حاجی آباد در فاصله 165کیلومتری شمال بندرعباس و در کنار جاده بندرـ سیرجان با یکهزار و 200 متر ارتفاع از سطح دریا در شمال هرمزگان قرار دارد.
9887/6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.