رضا زنگنه مطلق روز دوشنبه در حاشیه امضای تفاهم نامه با دانشگاه هرمزگان و در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بهمن امسال سامانه مدیریت کیفیت که گام اول برای راه اندازی رشته های دریایی است استقرار می یابد و از سال تحصیلی آینده دانشجو پذیرش می شود.
وی ادامه داد: در حال حاضر رشته مکانیک موتورهای دریایی و رشته ناوبری دریایی برای مرحله اول در نظر گرفته شده و رشته الکترونیک و مخابرات دریایی که از قبل وجود داشت نیاز به بازنگری دارد.
وی اضافه کرد: برای راه اندازی این رشته ها از ظرفیت های صنایع و سازمان های مرتبط دریایی استفاده خواهد شد که به همین منظور با نهادهای مرتبط همچون سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان نهاد حاکمیتی تفاهم نامه های همکاری امضا می شود.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه ای یادآور شد: در قالب این تفاهم نامه ها الزام هایی از سوی دانشگاه فنی و حرفه ای و مسوولیت ها و اقدام های دیگری از سوی سازمان بنادر و دریانوردی باید رعایت و اجرا شود.
زنگنه مطلق یاد آور شد: همچنین در این راستا کمیته راهبری با عضویت روسای دانشگاه های فنی و حرفه ای استان های مذکور تشکیل شده که در آن سیاست گذاری ها و راهبردها مشخص می شود.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: کمیته اجرایی هم تشکیل شده که هر سه هفته یکبار در یک استان نشست برگزار و تمام کارهایی که باید انجام شود را مورد بررسی قرار می دهد.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه ای ابراز داشت: براساس برآوردهای انجام شده رشته های مرتبط با کشتی سازی، حوزه شیلات، رشته های ایمنی و بهداشت دریایی و رشته هایی نظیر نفت و گاز که به نوعی با دریا مرتبط هستند در مراحل بعدی تاسیس خواهد شد.
وی یاد آور شد: آموزش استاندارد و استاندارد آموزش به صورت همزمان برای تربیت دانشجویانی با کیفیت برای ورود به بازار کار بکار گرفته می شود.
زنگنه مطلق اشاره کرد: ظرفیت پذیرش دانشجو را باید متناسب با شرایط آموزش و پرورش تنظیم کنیم و این در حالی است که نظام آموزش عالی کشور از سال آینده شاهد ورود تربیت یافتگان نظام جدید آموزش و پرورش خواهد شد.

*** تاسیس رشته های دریایی گام اول ایجاد تحول در دانشگاه فنی و حرفه ای است
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه ای اظهار داشت: این دانشگاه با هدف آموزش دانشجو در محیط واقعی کار شکل گرفته ولی در گذر زمان از هدف خود دور شده که با انجام بازنگری نسبت به عملکرد گذشته این دانشگاه اشکال ها برطرف می شود.

*** دانشگاه فنی و حرفه ای باید دانشگاهی تقاضا محور باشد
زنگنه مطلق ادامه داد: دانشگاه فنی و حرفه ای از دانشگاه های نسل سوم و کار آفرین است و در راستای ماموریت خود تلاش دارد دانشگاهی تقاضا محور باشد که البته اصلاح کار آسانی نیست ولی تلاش داریم این اتفاق رخ دهد.
به گفته وی، دانشگاه فنی و حرفه ای اکنون 173 مرکز آموزشی فعال دارد و مجوز 2 مرکز جدید را هم دریافت کرده و در 31 استان و 120 شهر کشور مستقر است.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه ای بیان داشت: این دانشگاه با حدود 200 هزار دانشجو در 150 رشته کاردانی و کارشناسی بزرگترین دانشگاه دولتی حضوری کشور است و نزدیک به 24 هزار مدرس در این دانشگاه مشغول به فعالیت هستند.
زنگنه مطلق خاطر نشان کرد: باید در برنامه زمانبندی مشخصی برخی از رشته هایی که کاربردشان را از دست داده اند تعطیل و در عین حال رشته های جدید دارای بازار و ظرفیت اشتغال دایر شود.
3219 /6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.