در آستانه بازگشایی مراکز آموزش عالی و به منظور بررسی وضعیت دانشگاه ها این هفته روسای 6 دانشگاه هرمزگان در خبرگزاری جمهوری اسلامی هرمزگان (ایرنا) دور یک میز گردهم آمدند و دغدغه های خود در را زمینه های مختلف از جمله ضرورت تشکیل شورای آموزش عالی، پرهیز از دایر کردن رشته های تکراری و آمادگی برای سال تحصیلی جدید بیان داشتند.

** تاریخچه و تاسیس دانشگاه در استان هرمزگان
تاریخچه و تاسیس موسسه های آموزش عالی در هرمزگان به سال 1356 باز می گردد که نخستین دانشگاه استان بنام دانشگاه آزاد ایران با پذیرش 49 دانشجو فعالیت خود را آغاز کرد.
دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس به عنوان نخستین واحد دانشگاهی هرمزگان در پس از انقلاب در سال 65 با 2 رشته کاردانی آغاز کرد.
دانشگاه هرمزگان هم به استناد مصوبه دهم مهر سال 70 هجری شمسی شورای گسترش آموزش عالی و با مجوز راه اندازی 6 رشته آموزشی، در دهه فجر همان سال تاسیس و با انتقال آموزشکده فنی هرمزگان ( وابسته به دانشگاه شیراز) درسال 71 فعالیت آموزشی خود را آغاز کرد.
از آن سال تا کنون مراکز آموزعالی متعددی در این استان ساحلی و راهبردی تشکیل شده که هر کدام ماموریت خاصی بر عهده داشته و دانشجویان را متناسب با آن آموزش و تحویل جامعه داده اند.

** هم افزایی برای تشکیل شورای آموزش عالی در هرمزگان
گذشت سال ها از زمان تاسیس اولین دانشگاه و یا موسسه آموزش عالی در هرمزگان تا کنون خلاء تشکیل شورای آموزش عالی استان را بیش از پیش نمایان کرده و مسوولان دانشگاه های هرمزگان هم بر لزوم تشکیل آن تاکید و بر اثر بخش بودن آن صحه می گذارند.
روسای دانشگاه های هرمزگان بر تشکیل چنین شورایی هم نظر هستند و معتقدند این شورا می تواند به آنان در هم افزایی و تقویت دانشگاه های استان و کاستن از مسایل و مشکل ها کمک کند و از صحبت هایشان اینگونه بر می آید که سال های 93 و 94 پیشنهاد تشکیل آن به استاندار وقت داده شده و وی نیز نظر مساعدی داشته است.
نماینده وقت وزارت علوم که هم اکنون به عنوان رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی هرمزگان مشغول فعالیت است، اظهار داشت: علت پیشنهاد تشکیل همچنین شورایی این بود که یک رشته تحصیلی در 17 مرکز از 72 مرکز آموزش عالی موجود استان تدریس می شد.
موسی جاودان ادامه داد: دانشگاه های هرمزگان بیشترین تعداد دانشجوی را در سال های 92 و 93 با 72 هزار دانشجو داشته اند که با توجه به آغاز روند کاهش متقاضیان ورود به دانشگاه ها، به وزارت علوم اعلام شد در صورتی می توان رشته های دانشگاه ها را تنظیم کرد که شورای آموزش عالی هرمزگان تشکیل شود.
وی بیان داشت: شاید لازم باشد با توجه به شرایط و نیاز روز، رشته ای مانند حسابداری از دانشگاهی به دانشگاه دیگری منتقل کرد که این شورا امکان آنرا فراهم می کند.
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی هرمزگان اظهار داشت: این شورا باید متشکل از 6 رییس دانشگاه های جامع هرمزگان به اضافه استاندار وقت باشد و وزارت علوم در صورت موافقت روسای این دانشگاه ها می پذیرد.
جاودان یاد آورشد: این شورا تصمیم گیری در خصوص تاسیس و راه اندازی رشته ها را به هرمزگان می آورد و تصمیم ها باید در صورت جلسه ای به وزارت علوم اعلام شود تا در دفترچه انتخاب رشته گنجانده شود.
وی ادامه داد: اما برای تشکیل آن باید آمایش آموزش عالی هرمزگان توسط گروهی 14 یا 15 نفره از اعضاء هیات علمی همه دانشگاه های استان تهیه شود که این نیازمند پیش بینی بودجه بوده و تا کنون این بودجه پیش بینی نشده و تشکیل این شورا هم همچنان در مقام حرف باقی مانده است.

** آمایش آموزش عالی هرمزگان چند سال قبل توسط دانشگاه آزاد انجام شده است
رییس دبیرخانه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی هرمزگان نیز در این میزگرد گفت: دانشگاه آزاد اسلامی استان چند سال قبل با کمک همه دانشگاه های استان تهیه کرد که اگر بخواهیم آنرا مبنا قرار دهیم نیاز به بازنگری با کمک همه دانشگاه های استان دارد.
محسن دهقانی خاطرنشان کرد: همچنین دانشگاه های هرمزگان پس از تشکیل شورای آموزش عالی هرمزگان باید صورت جلسه های آنرا بپذیرند و برنامه هایش به شکل سند درآمده و همه راهبردهای آن اجرایی شود.
وی اشاره کرد: دانشگاه آزاد اسلامی هرمزگان چنین شورایی در درون خود دارد و هر واحد دانشگاهی برای راه اندازی رشته باید مدارک خود را به شورای گسترش رشته ها در دانشگاه آزاد اسلامی هرمزگان بدهد.
وی بیان داشت: توسعه رشته ها و حتی مراکز و واحدهای دانشگاهی منوط به تصویب این هیات امناء است که اشخاص حقیقی و حقوقی اعضای آنرا تشکیل می دهند.

** موافقت مدیران کشوری باید جلب شود
رییس دانشگاه پیام نور هرمزگان نیز گفت: هر دانشگاهی در استان دارای مسوولان بالاتری در پایتخت است که موافقت آنان هم باید جلب شود.
محمد خیری ادامه داد: مسوولان دانشگاهی هرمزگان و بالا دستی های آنها برای موفقیت این شورا (شورای آموزش عالی) باید از خود انعطاف نشان دهند تا این شورا از حرف به عمل در آید و همچنین مصوبه هایش نباید بر روی کاغذ بماند.

** تشکیل شورای آموزش عالی به حل مشکل های دانشگاه ها کمک می کند
رییس دانشگاه فرهنگیان هرمزگان نیز در این خصوص اظهار داشت: شورای آموزش عالی استان یکبار برای معارفه و کلیات تشکیل جلسه داد اما پس از آن دیگر تشکیل نشد.
منوچهر ضیایی تاکید کرد: تشکیل چنین شورایی دراستان می تواند به دانشگاه ها برای حل مسایل و مشکلات کمک کند.

** شورای آموزش عالی به جلوگیری از موازی کاری کمک می کند
رییس دانشگاه فنی و حرفه ای هرمزگان گفت: از رییس دانشگاه علمی و کاربردی هرمزگان که به منزله یک پدر، دانشگاه ها را راهنمایی می کند تقاضا داریم نسبت به راه اندازی شورای آموزش عالی استان اقدام کنند.
آزاده آریانا افزود: ما هم به عنوان یک دانشگاه فنی از چنین شورایی استقبال می کنیم چرا که معتقدیم از موازی کاری در امور، بویژه تاسیس رشته های تحصیلی جدید در دانشگاه های استان جلو گیری کرده و منجر به کیفی سازی دانشگاه ها می شود.

** پرهیز از دایر کردن رشته های تکراری در دانشگاه ها
رییس دبیرخانه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی هرمزگان درباره این موضوع گفت: برخی رشته ها مانند حسابداری آن اندازه متقاضی دارد که اگر همزمان در چند دانشگاه تدریس شود باز هم متقاضی برای تحصیل هست.
دهقانی اضافه کرد: در عوض رشته هایی مانند علوم پایه، ریاضی، فیزیک و زمین شناسی شاید اگر در یک دانشگاه دایر باشد تعداد متقاضیان آن به حد نصاب نخواهد رسید.
رییس دبیرخانه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی هرمزگان افزود: در مجموع می توان گفت همه علاقه مندان به ادامه تحصیل سراغ یک سری رشته های خاص رفته اند و اگر این رشته ها در چند دانشگاه دایر باشد، چندان آسیبی وارد نمی کند.

** دانشگاه ها از تکرار رشته ها بپرهیزند
رییس دانشگاه فرهنگیان هرمزگان هم گفت: در حال حاضر بهتر است دانشگاه ها از تکرار رشته ها در مراکز و واحدهای زیر مجموعه خود، خود داری کنند.
ضیایی افزود: هرچند یک رشته در چند دانشگاه پذیرش و تدریس می شود اما برای دانشجو کیفیت تحصیل و ادامه آن بسیار مهم است و لذا دانشجویان هم دراین زمینه هم می توانند نقش داشته باشند.

** دانشگاه ها برای راه اندازی رشته ها با همدیگر تعامل داشته باشند
رییس دانشگاه فنی و حرفه ای هرمزگان هم اظهار داشت: چنانچه دانشگاه ها در خصوص آوردن رشته ها با همدیگر تعامل و مشورت داشته باشند، می توانند نقص ها و ضعف ها را پوشش داده و دایر کردن رشته های تکراری بپرهیزند که امید می رود این اتفاق رخ دهد.
آریانا اضافه کرد: موضوع مهم، تاسیس رشته های جدید است چرا که رشته های موجود را می توان از آمار سازمان سنجش بدست آورد.

** پیامدهای تاسیس و حذف رشته ها و دانشگاه ها باید مدنظر قرار داشته باشد
نماینده دانشگاه هرمزگان در این میز گرد و نماینده وزارت علوم در استان هم که در میانه بحث توانست خود را برساند، گفت: تاسیس و حذف رشته ها و واحدهای دانشگاهی پیامدهای گسترده ای در جامعه دارد که باید در نظر گرفته شود.
سید عبدالوهاب سماوی بیان داشت: در بسیاری از موارد برای تاسیس رشته های دانشگاهی نگاه ها به پایتخت دوخته شده است که می توان به راه اندازی برخی رشته های فنی و حرفه ای دریایی در جاسک اشاره کرد که از دانشگاه هرمزگان تنها به عنوان دستگاه نظارتی نظرخواهی شد.
وی ادامه داد: شاید کسانی که در وزارت علوم در مورد رشته ها تصمیم گیری می کنند برای خودشان استدلال هایی داشته باشند که بخواهند منطق پشت این قضیه را توضیح دهند، منطق راه اندازی رشته ها و ادامه تدریس آنها احساس نیاز است.
نماینده دانشگاه هرمزگان ادامه داد: وقتی واحد پارسیان در برخی رشته ها دانشجو ندارد، نباید بر دایر ماندن آن رشته ها اصرار کرد و برای منافع کوتاه مدت، به آموزش عالی استان ضربه وارد کرد.
سماوی اضافه کرد: آمایش گام آغازین و ضروری است که در تدوین آن نیز به جای تاکید بر ملاک های واقعی پیشرفت، به سمت ملاک هایی می رویم که دیگران را راضی کنیم.

**گسترش مراکز آموزش عالی و بیکاری جوانان
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی هرمزگان گفت: تعداد مراکز آموزش عالی و دانشگاه ها برای پاسخ گویی به نیازها و متناسب با شرایط روز جامعه در سال های گذشته، افزایش یافته و نباید یکدیگر را مقصر بدانیم و دولت ها هم از انداختن تقصیر بر گردن یکدیگر بپرهیزند.
جاودان بیان داشت: اگر این افزایش و گسترش دانشگاه ها با کمی دوراندیشی انجام می شد و در کنار تحصیل کلاسیک مهارت های زندگی به افراد آموزش داده می شد، شاهد شرایط بهتری می شدیم.
وی ادامه داد: این تصوردر دهه شصت وجود داشت که دانشگاه به دانشجویان حقوق پرداخت می کنند یا این که دولت برای دانش آموختگان دانشگاهی شغل ایجاد می کند اما اکنون باید این باور تغییر کرده و دانشگاه ها دانشجویان را کارآفرین تربیت کنند.
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی هرمزگان یاد آور شد: بخشی از مشکل بیکاری به دانشگاه ها برمی گردد و عده ای دانشگاه ها و آموزش عالی را عامل پیداش آن می دانند همانگونه که می گویند ازدواج عامل طلاق است.

** تربیت دانشجوی کیفی نیاز به بخش نامه ندارد
رییس دانشگاه پیام نور هرمزگان نیز ابراز داشت: جامعه بیشتر به سمت مدرک گرایی رفته و دانشجوی دانش آموخته را آنگونه که باید کیفی تربیت نکرده ایم که این دارای دلایل متعددی است.
خیری ابراز داشت: مساله دیگر مسایل اقتصادی است، به عنوان مثال این واهمه وجود دارد که در صورت سخت گیری، دانشجو برای ادامه تحصیل به دانشگاه دیگری برود.
وی ادامه داد: پرورش دانشجوی با کیفیت نیاز به بخشنامه و تشکیل شورای خاصی ندارد و همه دانشگاه ها می توانند این کار را انجام دهند و لذا باید کاری کرد که دانشجو کارآفرین باشد و برای یافتن شغل، اداره ها را جست و جو نکند.

** دانشگاه ها متولی اشتغال جامعه نیستند
رییس دبیرخانه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی هرمزگان نیز در این خصوص گفت: افزایش تعداد مراکز آموزش عالی در برهه ای از زمان شاید به مکانیزم توسعه مراکز آموزش عالی باز گردد.
دهقانی ابراز داشت: دانشگاه ها در هیچ جای دنیا متولی ایجاد شغل نیستند و باید نیروی متخصص و ماهر تربیت کنند.
وی ادامه داد: برخی سازمان ها و اداره ها اقدام به تاسیس دانشگاه و مراکز آموزشی کرده اند در صورتی که چنین رسالتی ندارند و برای رفع نیازهای خود باید به دانشگاه ها مراجعه کنند.
به گفته رییس دبیرخانه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی هرمزگان، اگر سند توسعه استان به دانشگاه ها ابلاغ می شد این نهادهای علمی متناسب با نیاز آینده اقدام به تاسیس رشته ها و پرورش دانشجویان می کردند.
وی ادامه داد: اکنون برنامه تبدیل کردن هرمزگان به قطب فولاد در حال اجراست ولی نیروی متخصص برای این منظور تربیت نشده و باید از سایر نقاط تامین شود و پس از راه اندازی کارخانه ها فرصت کافی برای تربیت نیروهای متخصص و ماهر وجود ندارد.
ضیایی رییس دانشگاه فرهنگیان هرمزگان نیز در این خصوص اظهار داشت: نه می توان تقصیر را کامل بر عهده دانشگاه ها گذارد.

** آمادگی دانشگاه های هرمزگان برای سال تحصیلی جدید
رییس دانشگاه فرهنگیان هرمزگان گفت: سال تحصیلی ( 97-98 ) دانشگاه فرهنگیان از 31 شهریور آغاز می شود و یک روز اردوی توجیهی تفریحی برای شناخت استان و ایجاد انس و الفت بین آنان برگزار می شود.
ضیایی ابراز داشت: دانشگاه فرهنگیان هرمزگان در حال حاضر دارای 750 دانشجو و 19 عضو هیات علمی است که 6 عضو جدید هیات علمی در مرحله جذب قرار دارند و نسبت مدرس به دانشجو نیز در این دانشگاه یک به 39 است که استاندارد محسوب می شود.
وی ادامه داد: برنامه ریزی ها و کارهای لازم برای ورود به سال تحصیلی جدید از مدت ها قبل انجام شده وهفته گذشته نیز انتخاب واحد ورودی های قبلی دانشگاه آغاز شد.

** تحصیل 40 درصد از دانشجویان هرمزگان در دانشگاه آزاد
رییس دبیرخانه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی هرمزگان نیز در این خصوص اظهار داشت: این دانشگاه اکنون دارای حدود 28 هزار دانشجوی مشغول به تحصیل، نزدیک به 470 رشته محل، 18 واحد و مرکز است و براساس آمارها 40 درصد از دانشجویان استان در این دانشگاه تحصیل می کنند.
دهقانی ابراز داشت: نزدیک به 8 هزار و 934 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی هرمزگان در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری تحصیل می کنند که این 80 درصد دانشجویان تحصیلات تکمیلی استان را شامل می شود.
وی بیان داشت: 329 عضو هیات علمی در دانشگاه آزاد هرمزگان به صورت تمام وقت مشغول فعالیت هستند که در واقع نیمی از اعضای هیات علمی دانشگاه های هرمزگان هستند.
رییس دبیرخانه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی هرمزگان اظهارداشت: این دانشگاه دارای 136 هزار متر مربع فضای آموزشی است که تا پایان امسال حدود 15 هزار مترمربع به آن افزوده می شود.
دهقانی یاد آورشد: دانشگاه آزاد اسلامی هرمزگان فعالیت کاری خود را برای سال تحصیلی جدید از تیرماه امسال آغاز کرده و انتخاب واحد دانشجویان از 16 شهریور آغاز شد.

** شروع کلاس های دانشگاه جامع علمی کابردی هرمزگان از 31 شهریورماه
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی هرمزگان نیز اظهارداشت: 31 شهریورماه جاری کلاس های درس آغاز می شود.
جاودان افزود: دانشگاه جامع علمی کاربردی هرمزگان در حال حاضر دارای افزون بر 800 مدرس، افزون بر 7 هزار دانشجوی فعال است و در 6 شهرستان آموزشکده دارد.
وی ادامه داد: علاوه بر به روز شدن رشته ها مدرسان هم به روز می شوند و اکنون فراخوان جذب 103 مدرس جدید اعلام شده است.
وی بیان داشت: کاربینی، کارورزی و کار در محیط واقعی مورد تاکید این دانشگاه و از مدرسان نیز خواسته شده که دانشجویان را حرفه ای تربیت کنند.

** 5 هزار دانشجو در دانشگاه هرمزگان تدریس می کنند
نماینده دانشگاه هرمزگان و وزارت علوم در استان نیز گفت: دانشگاه هرمزگان از هفته های گذشته فعالیت های ثبت نام و انتخاب رشته دانشجویان را برای سال تحصیلی جدید آغاز کرده است.
سماوی ادامه داد: این دانشگاه دارای 200 عضو هیات علمی شامل یک نفر استاد، 153 استادیار و 46 دانشیار است و حدود پنج هزار دانشجو در این دانشگاه تحصیل می کنند.
نماینده وزارت علوم در هرمزگان گفت: آیین نامه ارتقاء اعضای هیات علمی دانشگاه ها در حال تغییر است و بر اساس آن تاثیرگذاری هیات علمی در شرایط اقتصادی و اجتماعی اهمیت بیشتری می یابد.
وی یادآور شد: بر اساس بخشنامه وزارت علوم برخی دوره های مهارتی در دانشگاه ها برگزار می شود تا مهارت هایی به دانشجویان آموزش داده شود که بتوانند آنها را در زندگی فردی و اجتماعی خود بکار گیرند.

** 90 درصد دانشجویان پیام نور هرمزگان بومی هستند
رییس دانشگاه پیام نور هرمزگان نیز گفت: کمیته استقبال از ورودی های جدید به دانشگاه پیام نور نیز تشکیل شده و هفته اول مهرماه ثبت نام َآن ها انجام می شود.
خیری افزود: این دانشگاه دارای 14 مرکز و واحد، 67 عضو هیات علمی و 11 هزار دانشجو است که 90 درصد از دانشجویان آن بومی و ساکن استان هستند.

** دانشگاه فنی و حرفه ای در جاسک راه اندازی می شود.
رییس دانشگاه فنی و حرفه ای هرمزگان بیان داشت: راه اندازی مرکز جاسک با ماموریت آموزش رشته های دریایی در حال پیگیری است که استاندار هرمزگان حدود 65 میلیارد ریال از اعتبارهای توسعه سواحل مکران برای این منظور در نظر گرفته اند.
آریانا در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: همچنین تفاهم نامه ای که بین دانشگاه فنی و حرفه ای کشور و استانداری هرمزگان به امضاء رسیده که اختصاص اعتبار 80 میلیارد ریالی پیش بینی شده که 50 میلیارد ریال از سوی استانداری و30 میلیارد ریال دیگر توسط سازمان مرکزی دانشگاه فنی و حرفه ای تامین می شود.
رییس دانشگاه فنی و حرفه ای هرمزگان ابراز داشت: با دریافت 10 میلیارد ریال از ملبغ یاد شده وسایل فنی برای توسعه و تجهیز کارگاه های فنی و حرفه ای هرمزگان خریداری شد.
وی اظهار داشت: این دانشگاه هم اکنون دارای سه عضو هیات علمی، سه مرکز با ماموریت تربیت تکنسین ماهر و سه هزار و 700 دانشجو است.
3219/ 6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.