با وجود همه تلاش ها جامعه پزشکی در دهه های اخیر مطالبات و مسایل متعددی را پیش رو داشته اند و ضمن تقویت جایگاه نیازمند زنجیره ای از مداخلات جدی قانونی و برنامه محور برای گره گشایی از معضلاتشان هستند.
698 پزشک عمومی، 485 متخصص و فوق تخصص و یکهزار و 726 کارشناس رشته های مختلف پیراپزشکی و مامایی در استان مرکزی وجود دارد و 232 پزشک استان مرکزی در قالب دندانپزشک مطب دار و شاغل در دانشگاه ها و بیمارستان های غیردولتی فعالیت دارند که این جمع به عنوان سرمایه مهم اجتماعی در حوزه سلامت محسوب می شوند و باید از توانمندی و ظرفیت های علمی و تخصصی آن ها به بهترین شکل بهره برده شود.
اگرچه در دولت یازدهم و دوازدهم با اجرای برنامه تحول سلامت در زمینه بهبود درآمد و حل برخی مشکلات شاغلان پزشکی در حوزه دولتی راهبردهای موثری اجرایی شد اما این اقدامات کافی نیست و بهبود جایگاه پزشکان و حل مشکلات آنان نیازمند نگاهی ویژه است.
یک پزشک عمومی در اراک گفت: حمایت های صنفی از جامعه پزشکی کمرنگ است و بسیاری از مشکلات دست و پاگیر وجود دارد که تنها در سایه صنف قدرتمند و اثربخش قابل کنار زدن است.
دکتر «آتوسا شیح الاسلام» افزود: با وجود اصلاحاتی که سال های اخیر در دستمزد رده های مختلف پزشکی اعمال شده اما هنوز طیف هایی از پزشکان و شاغلان خوزه سلامت حقوق و درآمد عادلانه نسبت به مسئولیت حرفه ای خود ندارند و به منظور تقویت انگیزه و متناسب با شان و تکالیف باید در این زمینه بازنگری صورت بگیرد.
وی بیان کرد: نگاه جامعه در بسیاری از موارد به جامعه پزشکی ناعادلانه و غیرمنصفانه است و متاسفانه شاغلان این قشر در پاره ای موارد رفتارهای تهدید آمیزی را تجربه می کنند که آنان را آزار می دهد و باید برای این چالش فکری اساسی شود.
یکی دیگر از پزشکان عمومی شهرستان اراک گفت: نظام ارجاع بیماران برنامه مناسبی است که مراجعان به تناسب مشکل جسمی و روانی خود از سطوح مختلف درمان بهره مند شوند اما هنوز این برنامه به درستی رعایت نمی شود و طیفی از پزشکان عمومی در بسیاری از مباحث درمانی جایگاه واقعی خود را ندارند.
دکتر «منوچهر کاظمی» افزود: جامعه از وجود پزشکان عمومی اشباع است و باید تدابیری اندیشیده شود تا این افراد بر اساس نیاز جامعه در دانشگاه ها پذیرش شوند.
وی بیان کرد: پزشکان عمومی با محدودیت تجویز برخی داروها همراه هستند و اگر اقدامات تشخیصی ام آر آی و سیتی اسکن برای بیمار داده شود، بیمه ها از پرداخت هزینه آن خودداری می کنند.
دکتر کاظمی اظهار داشت: نرخ ویزیت پزشکان بر اساس تورم جامعه افزایش پیدا نکرده و بسیاری از پزشکان عمومی به دلیل مراجعه کم بیمار، مطب های خود را تعطیل کرده اند.
وی بیان کرد: پرداخت طولانی مدت مطالبات پزشکان از بیمه ها نیز از دیگر مشکلات جدی است که نظام پزشکی کشور باید برای آن چاره اندیشی کندو این مساله با شعار و حرف حل نمی شود بلکه باید راهکاری اصولی در سطح کلان برای آن دیده شود.
یک پزشک داروساز اراکی نیز گفت: این رشته پزشکی با وجود نقش و جایگاهش در روند درمان متاسفانه حمایت های ضعیفی را دارد و راه اندازی کسب و کار برای دانش آموخته داروسازی با هزینه های سنگینی همراه بوده و مشکلات دست و پا گیر اداری امان شاغلان این بخش را بریده است.
دکتر «مونا دارایی» افزود: سهمیه بیشتر شهرهای استان مرکزی برای دایر کردن داروخانه تکمیل شده و متقاضیان با مشکلات جدی در این خصوص مواجه اند.
این پزشک داروساز ادامه داد: موسس بسیاری از داروخانه ها افرادی غیرمتخصص هستند که داروخانه را به ارث برده و یا با سرمایه گذاری بدون تخصصی لازم پای در وادی گذاشته اند و این مشکلات باعث شده آینده شغلی داروسازان در خطر باشد.
دکتر دارایی بیان کرد: تناسب بین سیاست های آموزش عالی و بازار کار در اغلب حوزه های پزشکی نیست به طوری که خروجی سال های اخیر برای فارغ التحصیلان داروسازی از دانشگاه ها بیش از نیاز بوده است و فارغ التحصیلان این رشته باید با چالش های بازار کار و کسب درامد دست و پنجه نرم کنند.
یک پزشک متخصص گوش، حلق و بینی در اراک نیز گفت: در سال های گذشته به ناحق خطاهای پزشکی بزرگ نمایی و به شاغلان این حوزه ظلم شده است،اگر چه خطا در پزشکی قابل بخشش نیست اما، درصدکمی از آن غیرمحتمل است و نباید با یک خطا تمامی خدمات دلسوزانه و فداکارانه پزشکان زیر سوال رود.
دکتر «فرزاد زمانی» افزود: پزشکی یکی از مشاغل سخت و طاقت فرسا است و شاغلان این بخش نیمی از عمر مفید و دوران جوانی خود را در راه کسب علم سپری می کنند و با ورود به خدمات کاری با پزشکانی مواجه اند که همواره رنج می کشند اما این شرایط ذره ای از خدماتشان در کمک به بیمار نیازمند نمی کاهد.
این متخصص گوش، حلق و بینی از اراک ادامه داد: پزشکان مطالبات زیادی از بیمه ها طلب دارند اما این مطالبات با تاخیرهای طولانی مدت پرداخت می شود و تداوم این شرایط در دراز مدت می تواند آثار نامطلوبی برای این قشر از جامعه داشته باشد.
یک دندانپزشک نیز گفت: نوسانات قیمت ها در جامعه و مشکلات اقتصادی در بخش دندانپزشکی تاثیرمستقیمی گذاشته زیرا بیشتر مواد و تجهیزات این بخش درمانی وارداتی است و مدیریت این مسایل از چالش های جدی دندانپزشکان شده است.
دکتر «ساره یزدان دوست» افزود: قیمت مواد و تجهیزات دندانپزشکی لحظه ای شده و این امر تهیه مواد مورد نیاز را با مشکل همراه کرده است از سوی دیگر افزایش قیمت خدمات برای مردم نیز لحاظ نشده و فشارهای زیادی به شاغلان این حوزه وارد می آید.
وی بیان کرد: مسئولان باید تدابیر لازم را در خصوص کمبود و مشکلات تهیه مواد لازم در دندانپزشکی و سایر بخش های درمانی را به کار گیرند.
یک پزشک متخصص اطفال در اراک نیز گفت: نرخ ویزیت پزشکان در سال جدید تنها پنج درصد افزایش داشته که ممسبت به تورم جامعه و در قیاس با سایر مشاغل کم است.
دکتر «حمیرا عظیمی» افزود: تعرفه پزشکان باید از سوی نظام پزشکی تعیین شود در حالیکه در کشور این مهم از سوی مجلس شورای اسلامی مشخص می شود و این باعث می شود که نرخ تعرفه عادلانه و واقعی متناسب با خدمات و نیازهای این بخش نباشد.
وی بیان کرد: مسئولان باید برای خاتمه دادن به مطالبات معوقه پزشکان فکری بکنند چرا که ادامه شرایط کنونی بسیار دشوار است و جامعه پزشکی را آزار می دهد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز گفت: جامعه پزشکی استان مرکزی با همه توان در حوزه سلامت تلاش می کنند و با وجود کاستی ها و ناملایمات عمل به تعهد انسانی خود را ارجح دانسته و عاشقانه در خدمت مردم هستند اما مطالباتی دارند که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
دکتر «حسن طاهر احمدی» افزود: حفظ شان و حرمت پزشکان در جامعه امری ضروری است زیرا در برخی مواقع این جایگاه مورد هجمه واقع می شود و نیاز است که نهادهای متولی فرهنگ و حلقه تصمیم سازی در این زمینه جدی تر پای کار باشند.
وی بیان کرد: مطالبات انباشته پزشکان حوزه دولتی و خصوصی از بیمه ها در شرایطی است که این قشر مالیات های سنگینی پرداخت می کنند و در کنار این مساله چالش های زیاد دیگری رنجش انان را ایجاد می کند.
رئیس نظام پزشکی استان مرکزی ادامه داد:شمار تخت های بیمارستانی این استان به نسبت شاخص جمعیتی از میانگین کشوری کمتر است که پیگیری های لازم در این راستا در دست انجام است و انتظار می رود که مقامات سلامت کشور در جبران این نقایص همکاری بیشتری داشته باشند.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی هم گفت: جذب گردشگر حوزه درمان از خارج کشور نشانگر توانایی بالای جامعه پزشکی ایران است و جامعه پزشکی در زمره بزرگترین افتخارات کشور است که توانسته در بالاترین سطوح تخصصی به بیماران خدمات ارائه می دهد.
«علی اکبر کریمی» بیان کرد: بخش بهداشت و درمان کشور در زمینه زیرساخت های فیزیکی و تجهیزات، کاستی ها و مشکلاتی دارد اما در زمینه درمانی کمبودی در کشور احساس نمی شود و نیاز به سفرهای خارجی برای درمان بیماری نیست.
وی ادامه داد: عقب ماندگی هایی در زمینه طرح ها و زیرساخت های درمانی و بهداشتی وجود دارد که امید است با توجه و بهره برداری از طرح های نیمه تمام زمینه ارائه خدمات مطلوب تر به بیماران فراهم شود.
کریمی اظهار داشت: در پیگیری مطالبات جامعه پزشکی از دولت و شرکت های بیمه ای اقداماتی در دست انجام است که از جمله امکان ساز و کار استفاده از اوراق و اسناد خرانه انجام شده است.
دیگر نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: برنامه تحول سلامت افتخاری در بهبود خدمات سلامت محور کشور است که اشکالاتی داشت و باید با اقدامات موثر در اجرا و ارائه خدمت این برنامه مترقی تضمین درازمدت ایجاد کرد.
سید «مهدی مقدسی» افزود: مطالبات بحق پزشکان در کمیسیون برنامه و بودجه و صحن مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری است و این کمترین کاری است که می توان در کمک به بهبود مناسبات این حوزه انجام داد..
بر اساس آخرین آمار در استان مرکزی 21 بیمارستان فعال با یک هزار و 945تخت مصوب و یک هزار و 750 تخت فعال و 85 بخش درمانی وجود دارد که 15 واحد بیمارستانی استان مرکزی مربوط به حوزه دولتی، سه بیمارستان با راهبری حوزه مدیریت درمان تامین اجتماعی و سه بیمارستان نیز خصوصی در اراک و ساوه است.
مجموع فضاهای بیمارستانی استان مرکزی در استان مرکزی 251 هزار و 49 متر مربع است که از این وسعت عرصه 126 هزار و 619 متر مربع درمانی و بقیه با کاربری های اداری و پشتیبانی است.
3005/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.