سیدابوالفضل نصرالهی روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: شاخص برداشت علوفه از مراتع در ایام تر سالی 50 درصد میزان تولید است و باید بقیه رویش به عنوان ذخیره مراتع حفظ شود.
نصرالهی ادامه داد: برداشت علمی و مجاز علوفه در ایام خشکسالی 35 درصد از میزان تولید است در حالیکه در دلیجان حدود سه برابر بهره برداری مجاز از ظرفیت تولید علوفه مراتع استفاده می شود.
وی بیان کرد: مراتع دلیجان ظرفیت چرای 30 هزار واحد دامی را دارد اما با وجود ممیزی انجام شده بیش از 70 هزار واحد در مراتع این شهرستان تعلیف می کند.
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری دلیجان اظهار داشت: پراکنش دام ها در این شهرستان مناسب نیست به طوری که در سامانه عرفی نراق رباط ترک و راوه تا چهار برابر ظرفیت از مراتع استفاده می شود.
نصرالهی افزود: در سامانه عرفی راونج، جاسب و مشهد اردهال پایین تر از ظرفیت تولید از مراتع بهره برداری می شود.
وی، علت این امر را مهاجرت جمعیت روستایی بیان کرد و گفت: توجیه نداشتن دامداری به دلیل رعایت نکردن موارد علمی، فنی و کارشناسی نحوه استفاده از مرتع است و بیمه مراتع ،شناخته شدن بهره برداری از مراتع به عنوان یک شغل ،برقراری مقرری و بازنشستگی برای دامداران و بهره برداران با حمایت دولت از راهکارهای افزایش درآمد دامداران است.
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری دلیجان گفت: اجرا و تجدید ممیزی، قرق مراتع، جلوگیری از دام غیر مجاز و خروج دام غیر مجاز از اقداماتی است که برای حفظ، اصلاح و احیای مراتع دلیجان در دستور کار است.
شهرستان دلیجان از توابع استان مرکزی با 50 هزار نفر جمعیت دارای 220 هزار هکتار عرصه های طبیعی است که 66 هزار هکتار آن مراتع درجه یک، 66 هزار هکتار مراتع متوسط و بقیه فقیر و بسیار فقیر است.
7277/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.