به گزارش ایرنا، در هر جامعه و زیست بوم امکان بروز و ظهور پدیده های ناهنجار و آسیب های اجتماعی به صورت بالقوه وجود دارد و متولیان و جامعه شناسان همواره در تلاش بوده اند تا برای کاهش یا ریشه کن کردن اینگونه آسیب ها چاره ای بیاندیشند.
اعتیاد؛‌ اگرچه یک معضل جهانی و فراتر از مرزهای کشورمان است اما در چند دهه اخیر به دلیل اینکه ایران در مسیر ترانزیت مواد مخدر قرار دارد این معضل دامنگیر جامعه و جوانان کشور شده و این خطر برای شهری با شاخص های جغرافیایی و جمعیتی ساوه نیز اجتناب ناپذیر است.
معاون استاندار مرکزی و فرماندار ساوه اظهار داشت: دولت تدبیر و امید سند برنامه عملیاتی طرح پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی با محور اعتیاد را ابلاغ کرده و این برنامه در هر استان و شهری متناسب با شرایط بومی هر منطقه در دست اجرا قرار دارد.
محمد بهاروند ادامه داد: برای اجرای این سند ابلاغی،‌ از سال گذشته فعالیت ها را در شهرستان ساوه با همکاری 44 دستگاه های مرتبط جلساتی به صورت مرتب برگزار و شرح وظایف هر دستگاه نیز مشخص شد.
وی گفت: اجرای برنامه هایی مانند اقدامات فرهنگی و توجیهی برای عموم،‌ برگزاری نشست و پنل های تخصصی،‌ کارگاه های آموزشی در دستور کار قرار گرفت و ارگان هایی چون شهرداری،‌ بهزیستی،‌ دانشکده علوم پزشکی،‌ فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت های خود را آغاز کردند.
فرماندار ساوه با یادآوری تاکید و دستور رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم انجام کار فوق العاده برای مقابله با آسیب هایی چون اعتیاد،‌ طلاق و حاشیه نشینی گفت: در شهرستان ساوه و در حوزه مقابله با توزیع کنندگان خرد و عمده مواد مخدر و نیز جمع آوری معتادان متجاهر وظایفی برای دستگاه هایی مانند نیروی انتظامی،‌ شهرداری و بهزیستی تشریح شد.
به گفته معاون استاندار مرکزی در حوزه درمان معتادان نیز احداث مراکز اقامتی میان مدت ویژه ترک اعتیاد در دستور کار است و بر اساس پروتکل ابلاغی به روانشناسان و پزشکان واگذار شود.
وی ادامه داد: اکنون کار صدور مجوز برای ایجاد 12مرکز ترک اعتیاد میان مدت در شهرستان ساوه در حال انجام است.
بهاروند در مورد بازتوانی و ایجاد اشتغال برای معتادان بهبود یافته و حمایت از اقتصاد خانواده های این افراد،‌ گفت: بر اساس تفاهم نامه ای که میان کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی استان مرکزی منعقد شده،‌ وام هایی با هدف خوداشتغالی به معتادان بهبود یافته اعطا می شود.
وی افزود: علاوه بر اقدامات مورد اشاره،‌ ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با خانه خیرین ایران تفاهم نامه ای امضاء کرده که بر اساس آن قرار است وام های ارزان قیمت به بهبود یافتگان پرداخت شود.
معاون استاندار مرکزی گفت: در مراکز ترک اعتیاد (MMT) ساوه نیز خدماتی مانند اعطای شربت متادون و نیز شربت بوپرونورفین ارائه می شود که زیر نظر دانشکده علوم پزشکی فعالیت می کنند.

*** سن اعتیاد در مرز 13 سال و جوانان روستائی در تیررس
معاون استاندار مرکزی در خصوص سن ابتلا به دخانیات و مواد مخدر در شهرستان ساوه،‌ گفت: بر اساس نتایج تحقیقاتی که انجام شده سن اعتیاد به سیگار و مواد مخدر در شهرستان ساوه به حدود 13 تا 14 سال کاهش یافته اما چندان چشمگیر نیست.
وی گفت: اعتیاد در میان جوانان برخی از روستاهای این شهرستان نیز رسوخ کرده به همین دلیل در قالب سند برنامه عملیاتی تلاش می شود نسبت به کاهش آمار اعتیاد در روستاها اقداماتی فرهنگی و پیشگیری در دستور کار قرار گیرد.
فرماندار ساوه گفت: در سال گذشته با جدیت و فعالیت هایی که نیروی انتظامی برای مقابله با عوامل توزیع و تهیه مواد مخدر داشت،‌ افزون بر یک هزار و 700 نفر دستگیر شدند.
وی افزود: این شهرستان از سال های گذشته تاکنون برای مقابله با سوداگران مرگ 11 شهید تقدیم کرده است.
بهاروند اظهار داشت: از میان معتادان شناسایی شده شهرستان ساوه افزون بر 95 درصد را مردان تشکیل می دهند.
بر اساس اعلام فرمانده انتظامی شهرستان ساوه در سال 96 یک تن انواع مواد مخدر در این شهرستان کشف شد.
سرهنگ پرویز اسدی اظهار داشت: میزان کشفیات مواد مخدر در مدت یاد شده نسبت به مدت مشابه سال قبل، 22 درصد افزایش دارد.
به گفته این مقام انتظامی در همین راستا یک هزار و 728 معتاد اعم از متجاهر و توزیع کننده و نیز 464 فروشنده مواد مخدر در این شهرستان دستگیر شدند.
به نظر می رسد مسئولان علاوه بر اقدامات و اجرای برنامه های پیشگیرانه،‌ مقابله ای و درمانی در حوزه اعتیاد باید به حوزه ساختار اجتماعی شهر ساوه و اجرای برنامه هایی که نشاط اجتماعی و شادابی را به خصوص برای جوانان این شهر که از دل یک بافت نامتجانس جمعیتی سربرآورده اند،‌ متمرکز شوند.
/30756539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.