به گزارش ایرنا، فتح الله حقیقی روز سه شنبه در کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان مرکزی افزود: سند امنیت غذایی الگوی هر شهرستان در پیشبرد اهداف سلامت محور است و فرمانداران مکلف هستند با حساسیت این مهم را دنبال کنند.
وی اظهار داشت: سند امنیت غذایی استان باید حداکثر تا شهریورماه امسال آماده و تحویل شود و نیاز است که تا 10 روز آینده 6 کمیته تخصصی با تشکیل نشستی توسط دانشگاه علوم پزشکی اراک آخرین وضعیت را مورد بررسی قرار دهند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی با بیان اینکه، اجتماعی کردن سلامت از برنامه‌های اصلی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و گفت: تمام نهادها و آحاد جامعه باید در سلامت مشارکت هدفمند و اثربخش داشته باشند.
حقیقی در ادامه افزود: این استان در 10 شاخص امنیتی، انتظامی و اجتماعی در کشور برجسته است و در 15 شاخص با کشور برابری می کند و حوزه های اولویت دار برای بهبود مناسبات ساماندهی حوادث ترافیکی درون و برون شهری و تجمعات است.
وی بیان کرد: استان مرکزی در خصوص حوادث ترافیکی درون شهری رتبه 10 و در حوادث رانندگی برون شهری رتبه 9 کشور را به خود اختصاص داده است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی گفت: مطالعات گسترده ای در ریشه یابی حوادث ترافیکی استان مرکزی انجام شد که ساماندهی حوادث ساوه با اولویت دیده شده است.
حقیقی افزود: چهار جاده در شهرستان ساوه وجود دارد که آمار مرگ و میر ناشی از حوادث رانندگی در آن ها بالا است که 90 کیلومتر آزاد راه ساوه به همدان از جمله آن ها است و علت اصلی سوانح این راه نبود استراحتگاه برای رانندگان بیان شده است.
حقیقی افزود: ایجاد چهار استراحتگاه در این جاده پیش بینی شده که عملیات اجرایی 2 استراحتگاه آغاز و تعدادی دوربین ثبت تخلفات راهنمایی و رانندگی نیز نصب شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک در این نشست گفت: 6 کمیته شامل توانمندسازی جوامع محلی، تولید غذای سالم، دسترسی فیزیکی به غذای سالم، بهبود سواد تغذیه ، راهبردهای حمایتی تغذیه و سلامت برای اجتماعی کردن سلامت و امنیت غذایی در استان تشکیل شده است.
حسن طاهر احمدی با ترسیم نیم رخ سلامت استان و شاخص های موجود، افزود: میانگین امید به زندگی در کشور 77 سال و هفت ماه است که این شاخص در استان مرکزی 73 سال ارزیابی شده است.
وی اظهار داشت: در شاخص رشد جمعیت نیز استان مرکزی با یک و 35 صدم درصد از متوسط کشوری پایین تر است.
طاهر احمدی تصریح کرد: عامل مرگ و میر 85 درصد ایرانیان بیماری قلبی و عروقی، حوادث ترافیکی، بیماری های تنفسی، سرطان ها و دیابت است که در زمینه بیماری قلبی و عروقی استان مرکزی کمتر از متوسط کشوری است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: حوادث جاده ای با فراوانی 17 درصد دومین عامل مرگ و میر کشور است و پس از آن بیماری های تنفسی با 6 درصد و سرطان ها با 13 درصد قرار دارند.
طاهر احمدی یادآور شد: شاخص مصرف مواد مخدر در استان مرکزی از متوسط کشور بالاتر استو در حالی که متوسط مصرف مواد دخانی در کشور 10 درصد است و این شاخص در استان مرکزی 14 درصد می باشد.
طاهر احمدی اظهار داشت: تولید کمتر از یک درصد محصولات به شیوه ارگانیک در کشور رضایت بخش نیست و باید برنامه ریزی مدون برای تولید محصولات کشاورزی با کیفیت و منابع غذایی ارگانیک افزایش یابد.
استان مرکزی با یک میلیون و 414 هزار نفر جمعیت، یک و هشت دهم درصد جمعیت کشور را داراست.
6991/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.