دل بزرگی می خواهد که خانواده ای با وجود پیوند عاطفی عمیق از جگر گوشه خود دل بکند و به فکر جان بخشیدن به بیماران دیگر باشند اما، این حس انسان دوستی سرمایه ای است که در سال های اخیر در ایران روند رو به رشدی را تجربه کرده است.
پیوند اعضا‌ دانشی که امروز در کشور ثمره داده و نمونه های زیادی وجود دارد که اعضای بدن اهدایی یک بیمار در کالبد انسان های دیگری پیوند خورده و زندگی را به آنان هدیه کرده است.
ساوه شهرستانی است که در مسیر ارتباطی پرترافیک شرق به غرب کشور واقع شده و به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص و آمار سوانح ترافیکی بالا و تعداد بیماران مغزی ناشی از این حوادث، ظرفیت زیادی را برای خدمات اهدای عضو دارد.
سرپرست مجتمع بیمارستانی مدرس و شهدای 17 شهریور ساوه در این خصوص به ایرنا،‌ گفت: پارسال خانواده هفت بیمار مرگ مغزی پارسال در این شهرستان با فعالیت های فرهنگی،‌ تبلیغی برای پیوند اعضا رضایت داده اند که در این راستا نیاز به افزایش دامنه فرهنگ سازی است.
دکتر الهام فرهادی افزود: از سال 1393 با اهتمام انجمن پیوند اعضای ایرانیان‌ دوره آموزشی برای نهادینه کردن فرهنگ اهدای عضو در ساوه آغاز شد که نتایج خوبی به همراه داشت.
وی اظهار داشت: در سال 94 و 95 خانواده هشت بیمار مرگ مغزی برای پیوند اعضای عزیزانشان در ساوه رضایت دادند و مجموع از سال 94 تا پایان 96 عمل پیوند عضو 15 بیمار مرگ مغزی شده در این شهرستان انجام شده است.
سرپرست مجتمع بیماری مدرس و شهدای 17 شهریور ساوه تصریح کرد: شماری از خانواده ها نیز بودند که برای پیوند اعضای بدن بیمار مرگ مغزی شده رضایت داشتند اما، به دلایل پزشکی از جمله سن بالا یا شرایط جسمی نامناسب موفق به اهدای عضو نشدند.
فرهادی توضیح داد: تشکیل یک تیم چهار نفره متشکل از پزشکان برای تایید موارد مرگ مغزی در ساوه در دست انجام است که فرآیند آن و نامه نگاری با وزارت بهداشت ادامه دارد.
وی گفت: پیوند اعضا برای بیماران رایگان است و تمامی هزینه ها از سوی وزارت بهداشت و درمان تامین می شود و حتی تاکید بر این است که اهدا کننده هم ناشناس بماند.
سرپرست مجتمع بیمارستانی مدرس و شهدای 17 شهریور ساوه اظهار داشت: قلب،‌ ریه،‌ کبد و کلیه ها چهار عضو حیاتی هستند که امکان پیوند آن ها از بیماران مرگ مغزی به سایر انسان ها بیشتر است و در 15 مورد اهدای عضوی که در فاصله سال های 94 تا پایان 96 در ساوه انجام شده، تمامی کلیه ها و‌ در 90 درصد موارد ریه و بخش هایی از قلب مانند دریچه ها به سایر بیماران پیوند شده است.
دکتر فرهادی گفت: از اواخر سال 95 تاکنون 46 مورد مرگ مغزی در ساوه گزارش شده که علت 32 مورد آن حوادث رانندگی بود و از این تعداد 15 مورد برای عمل اهدای عضو با رضایت خانواده ها
همراه بوده است.
دکتر فرهادی گفت: امکان پیوند نسوج مختلف بیمار مرگ مغزی همچون تاندونها، چشم،‌ استخوان ها،‌ رگ های پا و سایر اندام ها نیز وجود دارد و تا چهار ساعت پس از مرگ مغزی تایید شده توسط تیم پزشکان می توان برای اهدای عضو اقدام کرد.
وی گفت: نیروهای بیمارستان شهید مدرس ساوه با گزارش بیمار مرگ مغزی با شیوه ها و مراتب خاصی با خانواده وی تماس می گیرند و برای جلب رضایت آنان در اهدای عضو می کوشند.
فرهادی گفت: برای پرهیز از ایجاد هزینه های اضافی،‌ تست های پزشکی ایدز یا سرطان های پیشرفته بر مرگ مغزی شده در ساوه انجام می شود و پس از تایید نهایی سلامت جسمی اقدامات در دستور کار قرار می گیرد.
سرپرست مجتمع بیمارستانی مدرس و شهدای 17 شهریور ساوه در پایان پیشنهاد کرد: به منظور پاسداشت و کرامت جان باختگانی که اعضای بدن آنان به انسان های دیگری زندگی دوباره بخشیده،‌ قطعه ویژه در بهشت رضوان ساوه اختصاص یابد.
شهرستان ساوه با 285 هزار نفر جمعیت دومین قطب جمعیتی استان مرکزی پس از اراک است که چهار بیمارستان دارد.
6539/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.