احمدرضا جعفری روز دوشنبه در دیدار با فرماندار خمین به مناسبت هفته جهاد کشاورزی افزود: 107 رشته قنات، 79 حلقه چاه عمیق، 147 حلقه چاه نیمه عمیق، 17 دهنه چشمه، 18 رودآب و 6 سد خاکی در این شهرستان نیز به طور کامل خشک شده است.
وی اظهارکرد: با خشک شدن این منابع آبی و کاهش دبی آب 35 تا 40 درصد، بهره برداران تحت تاثیر کم آبی قرار گرفتند و در اثر روند خشکسالی با پیامدهای بحران اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند.
وی ادامه داد: بحران خشکسالی باعث شده کشاورزان در بازپرداخت تسهیلات اعطایی دچار مشکل شوند و نتوانند تسهیلات خود را پرداخت کنند.
جعفری مشکل دیگر کشاورزان را قابل پیش بینی نبودن درآمد تولید هر محصول بیان کرد و افزود: این معضل باعث شده شرایط برای حضور سرمایه گذاران و راه اندازی صنایع تبدیلی سخت شود.
به گفته مدیر جهاد کشاورزی خمین در شرایط کنونی برای حمایت از بخش کشاورزی نیاز به اعتبارات ویژه برای لایروبی قنوات، طرح های انتقال آب با لوله، احداث و بهسازی کانال، یکپارجه سازی اراضی کشاورزی و احداث جاده بین مزارع و تسهیلات کم بهره است.
جعفری در سخنان دیگر به توانمندی این شهرستان در تولید محصولات کشاورزی پرداخت و گفت: سالانه 108 هزار تن محصولات کشاورزی، دامی و باغی در این شهرستان تولید و به بازارمصرف عرضه می شود.
وی ادامه داد: این میزان شامل 55 هزار تن محصولات زراعی و باغی و 83 هزار تن محصولات دامی است.
جعفری اظهارکرد: وسعت اراضی قابل کشت در این شهرستان 72 هزار هکتار است که هر ساله یک سوم این وسعت در چرخه تولید محصولات بهاره و پاییزه قرار می گیرد.
مدیر جهاد کشاورزی خمین گفت: خمین در تولید زعفران و عسل با کیفیت رتبه اول، لوبیا ، شیر خام و گوشت سفید مرغ رتبه دوم استان مرکزی را دارد.
جعفری ادامه داد: این شهرستان سالانه 47 هزار تن شیر خام و هفت هزار و 400 تن گوشت سفید تولید می کند.
فرماندار خمین نیز در این دیدار گفت: 25 درصد از تولید کشور از بخش کشاورزی و محصولات استراتژیک است.
احمد طهرانی افزود: در سال های گذشته نیز بخش کشاورزی مهمترین بخش درآمدی محسوب می شد اما در چند سال اخیر به دلیل کاهش نزولات جوی و منابع آبی دستخوش تغییرات اساسی شده و به شدت درآمد کشاورزان را کاهش داده است.
وی ادامه داد: برای افزایش درآمد کشاورزان و عبور از خشکسالی عزم ملی نیاز است تا از منابع موجود با مدیریت بهره وری بهینه شود
وی اظهارکرد: ترویج محصولات کم آب بر و پر بازده توسط بخش آموزش و ترویج جهاد کشاورزی فرهنگ سازی شود و از ظرفیت های بخش دولتی؛ خصوصی و سازمان های مردم نهاد در این راستا استفاده کرد.
52 درصد از جمعیت 105 هزار نفری خمین کشاورز است.
7277/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.