به گزارش روز پنجشنبه روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان مرکزی، سیدمحمد حسینی افزود: در نامه ای که از سوی رئیس سازمان میراث فرهنگی به استاندار مرکزی ارسال شد، مراتب ثبت این پنج آثارابلاغ شده است.
وی اظهار داشت: نقوش صخره ای 'داش دره' در محدوده سنگ نگاره های تیمره و 7 کیلومتری جنوب شرق روستای رباط مراد واقع شده است این دره شامل سه قسمت و روی صخره های سیاه رنگ نقوش صخره ای با مضامین مختلف از جمله نقش بزکوهی، شیر، صحنه شکار و غیره حک شده است.
حسینی توضیح داد: نقوش مذکور به دلیل فعالیت های معدن کاری، در معرض آسیب واقع شده بودند اما خوشبختانه با این ثبت، ضمن تعطیلی فعالیت های معدن، نسبت به ثبت و سکوسازی محدوده اثر و نقوش اقدام خواهد شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی، با اشاره به جایگاه محوطه 2 تپه گفت: محوطه باستان شناسی 2 تپه درکنارمحورآسفالت توره - بروجرد و درشهرستان شازند و در اراضی کشاورزی روستای قلعه چی سفلی واقع شده است و این محوطه باستانی درسال 1394 در فعالیت های عمرانی راهسازی مورد دست اندازی واقع شد که پس از گذراندن مراحل اداری این دست اندازی متوقف شد.
حسینی افزود: کوه بوجه در شهر خمین نیز برجستگی طبیعی منفردی در جنوب این شهرو متصل به بافت مسکونی است و در این کوه و دامنه های آن آثاری از معماری و زیست انسان باقی است که نشان از وجود یک ساختار نیایشگاهی در محل دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی، ساختمان شهرداری دلیجان را یکی از هدف گذاری های سازمان برای تبدیل به موزه عنوان کرد و گفت: ساختمان قدیمی شهرداری دلیجان که قدمت آن به سال 1317هجری شمسی برمی گردد؛ اولین ساختمان آجری2 طبقه است که در شهر دلیجان بنا شده و با توجه به آرایه های معماری با ارزشی که دارد می تواند یکی از جاذبه های گردشگری استان باشد.
حسینی افزود: قلعه دختر در شهرستان خمین نیز که در جدیدترین اقدام سازمان میراث فرهنگی در استان ثبت شده در دوره ساسانی بنا شده است این قلعه تماما با سنگ و بدون ملات بر بلندای کوه هفت سواران در نزدیکی روستای دربند ساخته شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: آمار ثبت آثار ملی در استان مرکزی مطلوب است به گونه ای که در سال 95 رتبه دوم در ثبت، متعلق به این استان بوده است.
بیش از 2 هزار جاذبه گردشگری در استان مرکزی شناسایی شده که 855 اثر تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
6991/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.