دکتر محمد علی عروجی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: پوشش خدمات نوین سلامت و خطر سنجی بیماریهای غیر واگیر در کشور 30 درصد جمعیت در سال تعیین شده که این شاخص در خمین 38 درصد جمعیت است.
وی اظهارکرد: براساس سند 10ساله ملی کنترل و پیشگیری از بیماری های غیر واگیر قرار است هر سال 30 درصد جمعیت در هر کانون شهری زیر پوشش خدمات نوین سلامت در حوزه بیماری های غیر واگیر برود.
معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی و خدمات درمانی خمین افزود: اجرای طرح خدمات نوین سلامت میانسالان از بهمن ماه سال 95 در قالب گام های برنامه تحول نظام سلامت و طرح ملی پیشگیری از بیماری های غیر واگیر در 56 مرکز شامل مراکز جامع سلامت شهری و خانه بهداشت روستایی در این شهرستان کلید خورد.
عروجی ادامه داد: خدمات نوین سلامت در دوره میانسالی شامل ارزیابی الگوی تغذیه ای، فعالیت جسمانی، مصرف دخانیات، سلامت دوره باروری و یائسگی، سلامت روان، عوامل اجتماعی و خانوادگی موثر بر سلامت و بررسی بیماری های غیر واگیر به مردان و زنان در مناطق شهری و روستایی است.
وی اضافه کرد: پیش بینی می شود قبل از پایان برنامه ششم توسعه پوشش جمعیتی برنامه خطرسنجی بیماریها در خمین بیش از 90 درصد شود و 44 هزار نفر زیر پوشش خدمات نوین سلامت بروند.
معاون بهداشتی دانشکده علوم چزشکی خمین گفت:سنجش سلامت در سطح سه نوع سرطان روده بزرگ ، سینه و رحم در کنار آزمایش های سنجش دیابت، چربی و فشار خون بالا از مهمترین شاخص های خطرسنجی بیماری های غیرواگیر است.
عروجی بیان کرد: افرادی که در این سنجش ها در خطر تشخیص داده شوند خدمات مشاوره ای و توصیه های ورزشی و غذایی را در سطح یک در مراکز بهداشتی و خانه های بهداشتی روستایی دریافت می کنند و در صورت جدی بودن معضل سلامتی به مراکز سطح 2 و مراکز درمانی ارجاع داده می شوند.
وی، بر لزوم پایش بحران های سلامتی در سنین میانسالی تاکید کرد و گفت: جمعیت هدف از بسته های حمایتی برخوردار می شوند.
معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی خمین گفت: بیماری های قلبی و عروقی، دیابت، سرطان ها و اعتیاد از جمله مواردی است که سلامت افراد میانسال را تهدید می کند.
عروجی بیان کرد: بسته خدماتی ویژه میانسالان در برنامه تحول سلامت با هدف پایش مستمر سلامت میانسالان تدوین شده واجرای آن تداوم دارد.
یکم تا هفتم اردیبهشت ماه هفته سلامت نامگذاری شده است.
شهرستان خمین از توابع استان مرکزی دارای 105 هزار نفر جمعیت است که یک بیمارستان با امکانات درمانی و بستری دارد.
7277/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.