نسرین یادگاری روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: کم خونی ناشی از فقر آهن یکی از چالش های بهداشتی است که در این راستا طرح غنی سازی آرد گندم نانوایی های سنتی به جز نان سنگک با ریزمغذی های آهن و اسید فولیک خوراکی انجام شده است.
وی اظهار کرد: طرح مذکور مشمول تمام آردهای مخصوص نان های سنتی تافتون، بربری و لواش در کارخانه های آردسازی کشور است.
کارشناس مسئول تغذیه مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: در این طرح 30 میلی گرم آهن و نیم میلی گرم اسید فولیک به یک کیلوگرم آرد گندم، اضافه می شود و این افزوده قادر است حدود 30 درصد نیاز روزانه افراد بزرگسال به آهن را تامین می کند.
یادگاری افزود: این طرح در سال های اخیر به طور جدی مورد پایش قرار گرفته است و در کارخانه های آرد، مسئولان فنی و همچنین کارشناسان معاونت های غذا و دارو دانشگاه های علوم پزشکی این طرح را مورد پایش و آزمایش قرار می دهند و در صورت تخلف احتمالی برخورد قانونی می شود.
وی همچنین درباره میزان سبوس آردهای مصرفی در نانوایی ها نیز اظهارکرد: سبوس نان، عامل مفیدی برای پیشگیری از بیماری های غیر واگیر مانند دیابت و بیماری های قلبی و عروقی است اما، آرد تولیدی در برخی کارخانه ها به دلایلی بین 18 تا 21 درصد سبوس گیری و تصفیه می شود در حالی که میزان سبوس گیری آرد تا چند سال پیش هفت درصد بود و مردم نان سالم تری مصرف می کردند.
کارشناس مسئول تغذیه مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: نیمی از فرآیند طبخ نان با کیفیت به مهارت نانوا و نیم دیگر به شیوه درست طبخ و کیفیت آرد بستگی دارد و در مواردی که نان از مرغوبیت کافی برخوردار نیست عوامل ذکر شده مورد بی مهری قرار می گیرد.
یادگاری توصیه کرد: نان هایی به رنگ تیره که نشان دهنده استفاده بیشتر از سبوس است و فیبر کافی دارند را مصرف کنند زیرا فیبر در جلوگیری و درمان سرطان و فشار خون موثر است.
وی اظهار کرد: در صورتی که مردم با افزایش قیمت نان مواجه می شوند باید کیفیت نان نیز ارتقا یابد.
کارشناس مسئول تغذیه مرکز بهداشت استان مرکزی به مردم توصیه کرد: خرید نان کنجدی به علت نداشتن شرایط نگهداری مناسب کنجد در نانوایی ها مطلوب نیست و در صورت تمایل به خوردن نان کنجدی نیاز است که افراد خودشان کنجد مصرفی را به نانوا تحویل دهند.
23هزار و 133 واحد صنفی در قالب 50 اتحادیه در کلانشهر اراک در بخش های تولیدی، توزیعی و خدماتی فعالیت اقتصادی دارند.
400 واحد نانوایی در کلانشهراراک فعال است.
6991/6013/خبرنگار: معصومه ابراهیمی***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.