به گزارش ایرنا، روستای آهو یکی از روستاهای هدف گردشگری استان مرکزی از توابع بخش مرکزی شهرستان آشتیان با مختصات جغرافیایی 50 درجه و 2 دقیقه طول شرقی و 34 درجه و 33 دقیقه عرض شمالی در پنج کیلومتری آشتیان و 80 کیلومتری شهر اراک قرار دارد.
روستای آهو از شمال به کوه سینه زرد، از جنوب به کوه سینه سیاه و از جنوب شرقی به کوه ساخته کمر محدود شده و تاکنون سه قنات در آن به ثبت رسیده است.
روستای آهو را شاید بتوان از دیدگاه دیگری به سرزمین کوه‌ها نسبت داد چرا که در اطراف کوه‌های متعدد محصور شده است.
وجود کوه‌های فراوان در اطراف این روستا سبب شده که اقلیمی معتدل و کوهستانی، رقم بخورد و مسافرانی که علاقه مندند که ایام نوروز خود در منطقه‌ای با چنین آب و هوا بگذرانند، روستای آهوی آشتیان بهترین گزینه است.
با آغاز فصل بهار تمامی درختان منطقه آهو لباس رنگین بر تن خود می‌کنند و مسافرانی که عاشق مشاهده درختان بهاری با شکوفه های رنگارنگ هستند، می‌توانند از این روستا دیدن کنند.
این روستا در یک محدوده کوهستانی بر روی دامنه های تپه ای با شیب نسبتا ملایم استقرار یافته و بافت مسکونی آن متراکم است.
موقعیت و استقرار روستای آهو موجب پیدایی مناظر طبیعی و چشم انداز های بسیار زیبایی شده است که چشم هر بیننده ای را خیره می کند.
برای نامگذاری این روستا به نام آهو دلایل مختلفی توسط کارشناسان تاریخی ذکر شده و هریک موضوعی را مبنی بر نام گذاری این روستا دانسته اند و در تمام قسمت‌های روستای آهوی آشتیان نهرها و چشمه‌های متعدد را می‌توان دید که با زلالی آب‌های خود مسافران نوروزی را به سمت خود فرا می‌خواند.
مردم روستا به زبان فارسی و با لهجه محلی سخن می گویند مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند.
روستای آهو حدود 200 نفر جمعیت ساکن دارد و شغل اصلی ساکنان روستا کشاورزی و دامپروری است و محصولاتی چون میوه، گندم، حبوبات و لبنیات تولید می کنند و صنایع دستی چون قالی بافی رواج دارد.
از جمله جاذبه های گردشگری روستا می توان به مناظر طبیعی و پوشش گیاهی منحصر به فرد اشاره کرد که محصور شده در کوه های سینه زرد و سینه سیاه است.
وجود 2 امامزاده بی بی شهربانو (ع) متعلق به دوره قاجاریه و امامزاده عبد الله (ع) متعلق به دوره صفویه در این روستا پذیرای زائران است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: نام روستای آهوی آشتیان در فهرست 73 روستای هدف گردشگری و طرح ضربتی اشتغال کشور قرار گرفته است و بر این اساس، امسال برای ایجاد اشتغال و افزایش درآمد در این روستا، توسط تیم کارشناسی سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و سازمان های نهاد مورد بازدید قرار گرفت.
سید محمد حسینی افزود: اطلاعات جامعی از ظرفیت های گردشگری و صنایع دستی این روستا در سال جاری توسط این گروه جمع آوری شد و امید است سال آینده بودجه ای برای اجرای طرح های گردشگری و اشتغالزایی به این روستا اختصاص یابد.
وی ادامه داد: روستای آهو به لحاظ شاخصه‌های سه گانه مورد نظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در شرایط مطلوبی قرار دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: معماری سنتی و بکر، طبیعت زیبا، مسیر دسترسی آسان و سوغات منحصر به فرد و امامزادگان، این روستا را به گنجینه ای نهفته و ثروتی ملی تبدیل کرده است.
وی افزود: توسعه صنعت گردشگری در این روستا با توجه به خشکسالی، می‌تواند منبع درآمد مناسبی برای جوانان روستا و جلوگیری از مهاجرت باشد.
استان مرکزی دارای یک هزار و 65 روستا است که از این تعداد 25 روستا به دلیل داشتن ویژگی های خاص به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شده اند.
1955/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.