استان مرکزی با 29 هزار و 530 کیلومتر وسعت و جمعیتی بالغ بر یک میلیون و 414 هزار نفر با دارا بودن حدود سه هزار واحد صنعتی کوچک و بزرگ و بنیه کشاورزی غنی از دیرباز نقش مهمی را در حوزه اقتصادی، سیاسی، تحولات فرهنگی و اجتماعی و درآمد سرانه ناخالص ملی کشور داشته است.
انتصاب سیدعلی آقازاده به عنوان استاندار مرکزی، برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی، جذب سرمایه گذاران خارجی، حضور هیات های تجاری در استان، برخی از خواسته های کارگری و تعاونی های اعتباری و سفر وزرا و مقامات کشوری از جمله رخدادهای مهم در سال 96 در این خطه است.

*** رویدادهای صنعتی و اقتصادی استان مرکزی
کسب 19 هزار و 975 میلیارد ریال درآمد ملی و استانی از جمله رخدادهای مهم در صحنه اقتصادی استان مرکزی در سال 96 بود و توانست سرعت اقدامات توسعه محور در این استان را افزایش دهد.10 هزار و 56 میلیارد ریال از این درآمدها از محل وصولی استانی بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته یک درصد افزایش یافته است و 9 هزار و 919 میلیارد ریال آن نیز از محل وصولی ملی حاصل آمد که در این زمینه نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل 25 درصد رشد مشاهده می شود.
صادرات کالاهای غیر نفتی از گمرکات استان مرکزی نیز در سال 96 از مرز یک میلیون و 180 هزار تن گذشت که ارزش ناشی از آن 788 میلیون و 654 هزار دلار محاسبه شده و نسبت به مدت مشابه سال 95 افزایش 68 درصدی دارد و نشانگر آن است که اقتصاد این استان پله های رونق و پویایی را تجربه می کند.
به ثمر رسیدن دومین قرارداد پسابرجامی صنعت خودرو در استان مرکزی در قالب خودروسازی ساوه با شرکت رنو از دیگر دستاوردهای شیرین در حوزه تولید و اقتصاد استان مرکزی بود که موجب می شود ضمن جذب سرمایه خارجی در حوزه اشتغالزایی نیز تحرکی مطلوب رخ دهد.
تصویب 10 طرح سرمایه گذاری انرژی های تجدید پذیر در استان مرکزی از دیگر اتفاقات مطلوب در کارنامه اقتصادی سال 96 استان مرکزی است.
این طرح ها در مرحله تخصیص زمین قرار داشت و دستگاه های اجرایی نیز برای تسهیل در اجرای آن ها مکلف به همکاری با سرمایه گذاران شدند و اکنون عملیات اجرایی این طرح ها کلید خورده است.
برای اجرای این طرح ها 16 هکتار زمین در 80 نقطه شهرستان آشتیان به سرمایه گذار ساخت نیروگاه انرژی نو و تجدید پذیر تخصیص داده شد و منابع طبیعی نیز موظف شده است که مراحل قانونی واگذاری زمین را ظرف مدت 10 روز انجام دهد.
صدور مجوز جذب 2 میلیون و 600 هزار دلار سرمایه گذاری خارجی در بخش ساختمانی نیز دیگر رخداد شیرین اقتصادی در سال 96 برای استان مرکزی است که با به نتیجه رسیدن پسابرجام و فراهم شدن زمینه روابط اقتصادی و تجاری ایران با سایر کشورها محقق شده است.
این طرح با فعالیت در زمینه ساخت صفحه و ورق سخت از پلی اورتان، پانل ساختمان از پلی اورتان و صفحه و ورق فومی از رزین فنولیک با 100 درصد سرمایه گذاری خارجی در شهرستان ساوه ایجاد می شود که با بهره برداری از آن زمینه اشتغال برای 40 نفر به صورت مستقیم رقم می خورد.
تصویب 330 میلیون دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سال 96 در استان مرکزی از دیگر وقایع اقتصادی مثبت در سال 96 بود.
ستاد اقتصاد مقاومتی وزارت امور اقتصادی و دارایی در سال 96 تحقق 15 میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی را برای استان های کشور ابلاغ کرد که سهم استان مرکزی از آن معادل 330 میلیون دلار است و تاکنون 978 و 9 دهم میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی توسط هیات سرمایه‌گذاری خارجی کشور برای استان مرکزی تصویب شده که 270 میلیون دلار آن در زمینه صنایع شیمیایی، فلزات، غذایی، ساختمان، تولید ادوات و قطعات صنعتی، عایق‌های نسوز، سنگبری و صنایع تکمیلی فولاد جذب شده است.
بازدید هیات تجاری ارمنستان از ظرفیت های گردشگری و اقتصادی دلیجان با حضور تجار و بازرگانان ارمنی و آرتاشس تومانیان سفیر ارمنستان و دستیار اول، دستیار دوم و وابسته فرهنگی سفارت ارمنستان از دیگر فعالیت های اقتصادی سال 96 استان مرکزی بود که در این بازدید از واحدهای تولید عایق رطوبتی، الیاف پلی استر و کارخانه فرآوری گیاهان دارویی دیدن و زمینه مراودات تجاری بررسی شد.
استان مرکزی پایین ترین نرخ بیکاری کشور در بهار 96 را کسب کرد به طوری که نرخ بیکاری کشور در بهار 96 با چهار صدم درصد افزایش نسبت به دوره مشابه سال قبل، به 12 و 6 صدم درصد رسید و در این مدت استان های چهارمحال و بختیاری و کرمانشاه با بیش از 20 درصد بالاترین نرخ بیکاری و استان مرکزی با هفت و چهار صدم درصد کمترین نرخ بیکاری را در بین استان های کشور کسب کرد.
آغاز عملیات اجرایی طرح آبرسانی به ساوه از سد کوچری با حضورمعاون وزیر نیرو در امور برنامه ریزی و اقتصادی و جمعی از مسئولان استانی از دیگر موفقیت ها در سال 96 در این خطه بود.
این طرح از خواسته های چند ساله مردم شهرستان ساوه بود و با اعتباری بالغ بر 300 میلیارد ریال به طول 131 کیلومتر از ابتدای خط تصفیه خانه دودهک دلیجان به سمت منطقه یحیی آباد ساوه و با هدف تامین آب شرب و صنعت شهرستان ساوه اجرا شد.
واگذاری شرکت آونگان اراک به سهامدار جدید واگذار نیز در کارنامه اقتصادی سال 96 استان مرکزی ثبت شده که در قالب آن شرکت آونگان اراک که با برخی مشکلات مالی و اقتصادی و ساماندهی کارگران مواجه بود به سمت تثبیت و رونق حرکت خواهد کرد.
انعقاد پیمان خواهرخواندگی بین دلیجان و دیلیجان ارمنستان با 15 بند اجرایی از دیگر اتفاقات در سال 96 در استان مرکزی بود که در قالب این تفاهم نامه مبادله گردشگر، تبادل تجربه در زمینه مرمت بناهای تاریخی، صدور صنایع دستی، معرفی و برگزاری دوره ها و کارگاه های آموزشی، بازدیدهای علمی مرتبط با فعالیت های مشترک طرفین تعهد شده است.
آغاز طرح توریست درمانی در استان مرکزی و اقدامات عملیاتی راه اندازی توریست درمانی دراین منطقه با محوریت بیمارستان تامین اجتماعی امام خمینی (ره) اراک از دیگر موضوعات جالب توجه در سال 96 در این استان بود.
صدور مجوز سه طرح صنعتی تولید کاغذ از ضایعات سنگ نما در محلات با ترکیب کربنات کلسیم با حجم سرمایه گذاری 825 هزار میلیون ریال و ظرفیت اسمی تولیدسالانه 120 هزار تن کاغذ مقوله اقتصادی دیگری بود که سال 96 محقق شد و با اجرای آن 122 فرصت شغلی در این شهرستان ایجاد می شود.
اختصاص 563 هکتار از اراضی ملی استان مرکزی به ایجاد نیروگاه های انرژی تجدید پذیر نیز در سال 96 نهایی شد که 534 هکتار برای ایجاد نیروگاه های خورشیدی و 29 هکتار برای ایجاد نیروگاه بادی بوده است.
این اراضی به 24 متقاضی ایجاد نیروگاه های انرژی تجدیدپذیر شامل 22 متقاضی ایجاد نیروگاه خورشیدی و 2 سرمایه گذار ایجاد نیروگاه بادی در شهرستان های محلات، دلیجان، خمین، زرندیه، خنداب، اراک، فراهان، تفرش و ساوه اختصاص یافته است.
به دلیل مسائل مختلف برخی از واحدهای اقتصادی استان مرکزی با بحران و رکود مواجه هستند و با درصد پایینی از ظرفیت اسمی فعالیت دارند یا تعطیل شده اند و شاید یکی از موضوعات مهم در سال 96 پیگیری موضوعات کارگری و حمایت های دولت از آنان بود که در این راستا برخی از اعضای کابینه نیز به اراک سفر داشتند.
اگر چه هنوز برخی از مسایل و مطالبات کارگران محقق نشده اما پیگیری مقامات استانی و کشوری در این راستا ادامه دارد و در نشست های مختلف ضمن اعطای تسهیلات رونق تولید تلاش ها و تصمیمات جدی در گره گشایی از معضلات در دست اقدام است.
واریز 250 میلیارد ریال به حساب کارگران هپکو و آذرآب و بازگشت کارگرها گوشه ای از این تلاش ها بوده است و پیگیری برای واگذاری هپکو به فردی مورد وثوق نیز از سوی مسئولان استان مرکزی با جدیت دنبال می شود.

***اهم رویدادهای کشاورزی استان مرکزی
آغاز 2 طرح سرمایه گذاری خارجی در حوزه جهاد کشاورزی استان مرکزی شامل طرح تولید خوراک آبزیان با سرمایه گذاری هفت میلیون دلار و ظرفیت اسمی تولید 12 هزار تن خوراک آبزی در سال 96 از جمله طرح های سرمایه گذاری خارجی در استان مرکزی است که عملیات اجرایی آن از اواسط مهر ماه امسال در شهرک صنعتی خمین کلید خورد.
ابلاغ 810 میلیارد ریال اعتبار برای آبیاری تحت فشار در استان مرکزی از دیگر تصمیمات مثبت در عرصه کشاورزی استان مرکزی در سال 96 بود که 200 میلیارد ریال این اعتبارات ابلاغی شامل 100 میلیارد ریال نقدی و 100 میلیارد ریال به صورت اسناد خزانه یک ساله و 2 ساله برای اجرای سامانه های آبیاری تحت فشار در استان مرکزی اختصاص یافته است.
شناسایی پنج کانون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان مرکزی در واحدهای طیور تخم گذار صنعتی و سنتی شهرستان های زرندیه، ساوه، شازند و خمین در سال 96 از دیگر وقایع حوزه کشاورزی استان مرکزی در سال 96 بود.
کاهش 87 درصدی آتش سوزی مراتع استان مرکزی با تقویت اقدامات پیشگیرانه از دیگر اتفاقات حوزه کشاورزی این استان در سال 96 بود.

***مهمترین رویدادهای سیاسی استان مرکزی
انتخابات دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در 29 اردیبهشت سال 96 با دایر شدن یکهزار و 70 صندوق اخذ رای برای انتخابات ریاست جمهوری در استان مرکزی برگزار شد.
سکانداری مدیریت ارشد اجرایی استان مرکزی توسط سید علی آقازاده به پیشنهاد وزارت کشور و با تصویب هیات وزیران در مهر ماه سال 96 از دیگر رخدادهایی است که در کارنامه سیاسی استان مرکزی در سال 96 ثبت شده است.

***اهم رویدادهای اجتماعی استان مرکزی
انعقاد 45 تفاهمنامه برنامه کاهش آسیب های اجتماعی در استان مرکزی بین استانداری و دستگاه های اجرایی استان مرکزی در سال 96 انجام شد.
تدوین منشور حقوق سالمندی و بازنشستگان در استان مرکزی در شورای ساماندهی سالمندان نیز در سال 96 از دیگر رخدادهای مهم در این خطه در سال 96 است.
این منشور به صورت ابتکاری در راستای رعایت حقوق شهروندی دراستان مرکزی تدوین شده و حاوی 10 بند الزام آور است که پس از تصویب آن در شورای توسعه و برنامه ریزی به عنوان نقشه راه در دستگاه های اجرایی و دوایر دولتی مد نظر قرار می گیرد.
در سال 96 با وجود اقدام های موثری که در حوزه اجتماعی انجام شد اهالی طرح 55 متری شهرستان اراک مقابل استانداری مرکزی تجمع داشتند که قول مساعد برای رسیدگی به این معضل و پیگیری های لازم در سال آتی از سوی مسئولان استانی داده شده است.

***مهمترین حوادث استان مرکزی
قطعیت حکم اعدام قاتل 6 شهروند اراکی با تایید رای توسط دیوان عالی کشور در سال 96 از رخدادهایی بود که انجام شد.
در این واقعه تلخ در بامداد 22 دی ماه سال 96 جوانی 27 ساله در 2 مرحله با سلاح گرم، جان 6 تن از شهروندان اراکی را گرفت که ظرف 14 ساعت با تلاش عوامل امنیتی و اطلاعاتی دستگیر و به مراجع قضایی تحویل شد.
صدور کیفرخواست برای قاتل کودک ساوجی با نظارت مستقیم دادستانی از دیگر اخبار حوادث سال 96 بود. بررسی‌های تکمیلی این پرونده توسط دستگاه قضائی و انتظامی، با توجه به اظهارات متناقض مادر کودک مقتول در مراحل بازجویی، قرائتی مبنی بر کودک آزاری را مشخص کرد.

***سفر مقامات کشوری و سفیران سایر کشورها به استان مرکزی
وزیر امور اقتصادی و دارایی از جمله مقامات کابینه روحانی بود که سال 96 به اراک سفر کرد و دلیل این سفر نیز رسیدگی به مسائل و مشکلات تولیدکنندگان، صنایع و شرکت های تولیدی بود.
استان مرکزی در سال 96 همچنین میزبان وزیر صنعت، معدن و تجارت، محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت دولت یازدهم، وزیر ورزش و جوانان، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزیر اطلاعات، وزیر جهاد کشاورزی، وزیر نیرو، وزیر صنعت و معدن و تجارت دولت دوازدهم ومعصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده بود.

هادی فرجوند سفیر جمهوری اسلامی ایران در کنیا نیز به همراه رایزن بازرگانی و مدیر کل دفتر بازرگانی کشور ایران در کشورهای عربی و آفریقایی در روزهای 30 و 31 فروردین ماه سال 96 به منظور بازدید از ظرفیت های تولیدی صادراتی استان مرکزی به اراک سفر داشت.
آرتاشس تومانیان سفیر جمهوری ارمنستان در ایران نیز در روزهای دهم و یازدهم اردیبهشت ماه سال 96 به اراک سفر کرد و افزایش سطح همکاری های استان مرکزی با کشور ارمنستان و همچنین ایجاد فرصت سرمایه گذاری مشترک صنعتگران این کشور با صاحبان صنایع استان مرکزی مهمترین اهداف این سفر بود.

***مهمترین رویدادهای علمی استان مرکزی
رونمایی از نخستین نانوکامپوزیت های دیر سوز در برابر آتش در دانشگاه صنعتی اراک از رخدادهای علمی مهم سال 96 در استان مرکزی بود.
این اختراع توسط اعضای هیات گروه علوم پایه دانشگاه صنعتی اراک متشکل از دکتر کامبیز هدایتی، دکتر مجتبی گودرزی و دکتر داود قنبری انجام شد و افزایش مقاومت بالا در برابر حرارت و عدم تصاعد دود های ناشی از اشتعال از جمله مهترین ویژگی های این اختراع است و می توان از این خواص نانوکامپوزیت های پلی استایرن در صنایع مختلف اتومبیل سازی، هوافضا، پوشش ها، منسوجات، رنگ و رزین استفاده کرد.
راه یافتن 2 طرح تحقیقاتی استان مرکزی به سمپوزیوم بین المللی انار اسپانیا نیز در کارنامه علمی سال 96 استان مرکزی ثبت شد.
این طرح ها در زمینه کارایی حشره کش های گیاهی در کنترل آفات مکنده انار شامل شته ها و کنه ها و کنترل جمعیت کرم گلوگاه در باغ های انار به صورت غیر شیمیایی است که خرداد ماه سال 96برای ارایه به سمپوزیوم بین المللی انار اسپانیا ارسال و در این همایش پذیرفته شده است.
کسب مدال طلای مسابقات ریاضی جهان IMCتایلند توسط یک دانش آموز اراکی به نام علیرضا ملک حسینی که در پایه هشتم دبیرستان علامه حلی شهرستان اراک تحصیل می کند از دیگر رخدادهای علمی سال 96 بود.

***رویدادهای مهم فرهنگی استان مرکزی
ثبت اراک به عنوان یکی از 100شهر یادگیرنده جهان در یونسکو با پیگیری استانداری از وقایع مهم فرهنگی استان مرکزی در سال 96 است.
به ثبت رسیدن 10 درخت کهنسال استان مرکزی در فهرست آثار ملی کشور با مجموع عمر چهارهزار و 350 سال رخداد فرهنگی دیگر استان مرکزی در سال 96 است.
این درختان از گونه چنار، سرو، گردو و توت با قدمت 400 تا یک هزار و 150 سال هستند که 6 درخت آن از گونه چنار در شهرستان تفرش واقع شده است.
درخت چنار کهنسال روستا داین با یک هزار و 150 سال، از قدیمی ترین درختان استان مرکزی است که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
ثبت خانه احمد قلی‌خان حاجی‌باشی در اراک نیز در سال 96 ثبت آثار ملی شد.
رشد 270 درصدی متقاضیان ایجاد اقامتگاه های بوم گردی در استان مرکزی از طرح های موفق فرهنگی سال 96 استان مرکزی بود و شمار اقامتگاه های بوم گردی استان مرکزی با این طرح از 27 به 77 واحد افزایش یافت.
تعطیلی 2 معدن در محوطه تاریخی سنگ نگاره های تیمره خمین به دلیل لطمه وارد کردن به آثار تاریخی نیز در سال 96 در کارنامه استان مرکزی ثبت شد.
این معادن با حکم قضایی و با پی گیری مدیریت ارشد استان و دستگاه قضائی شهرستان خمین برای حفظ داشته های تاریخی تعطیل و ماشین آلات آنها توقیف و به پاسگاه روستای رباط مراد منتقل شد.

***اهم رویدادهای ورزشی استان مرکزی
دعوت ورزشکار زن اراکی به دومین مرحله اردوی تیم ملی کاناپولو و چهار بانوی والیبالیست استان مرکزی به اردوی تیم ملی از رخدادهای ورزشی مهم این استان در سال 96 است.
استان مرکزی در شهریور سال 96 میزبان مسابقات قهرمانی شمشیربازی بانوان کشوربود و 2 اسکیت باز استان مرکزی نیز در سال 96 به اردوی تیم ملی وحضور در مسابقات جهانی دعوت شدند.
کسب مقام نایب قهرمانی جهان توسط مجید نیکو همت کاراته کا اراکی در اسپانیا نیز رخداد ورزشی مهم دیگر استان مرکزی در سال 96 بود.
استان مرکزی با بیش از 2 هزار فرهیخته و نخبه بین المللی به عنوان مهد پرورش نخبگان شهرت دارد.
1955/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.