به گزارش ایرنا، مهدی زندیه وکیلی روز شنبه در کارگروه کاهش آلودگی هوا کلانشهر اراک، افزود: از مجموع 850 دیگ آلاینده در پنج خط قدیم ایرالکو، 78 دیگ در دوران فعالیت دولت تدبیر و امید از مدار تولید خارج شده است و بقیه دیگ ها نیز در بهار پیش رو از مدار تولید خارج می شود و تجهیزات و عوامل تولید ایرالکو بروزرسانی خواهد شد.
وی، کارگاه آندسازی را مهمترین بخش آلاینده شرکت ایرالکو عنوان کرد و گفت: مدیریت ایرالکو باید در اسرع وقت برنامه زمان بندی شده برای انتقال آندسازی به شهرک خیرآباد به مدیریت ارشد استان ارائه کند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی اظهار کرد: ایجاد اشتغال مولد از سیاست های کلیدی دولت است رعایت مقررات زیست محیطی نیز از الزامات تولید است و در این راستا تمامی واحدهای تولیدی باید کوشا باشند.
زندیه وکیلی اضافه کرد: کارگاه آند سازی شرکت ایرالکو تنها آند مورد نیاز 60 هزار تن آلومینیوم را پشتیبانی می کند و نیاز 100هزار تنی تولید این شرکت از محل واردات است، بنابراین در صورتی که این شرکت نسبت به انتقال کارگاه آندسازی به خیرآباد اقدام نکند باید تمامی مواداولیه آند را از خارج از کشور تامین کند.
زندیه وکیلی بیان کرد: شرکت هایی مانند پتروشیمی خود را از جرگه شرکت های آلاینده بیرون آورده و در لیست صنعت سبز قرار گرفته اند اما آلایندگی تنها در هوا نیست بلکه واحدهایی که منابع اب و خاک را آلوده می کنند نیز در زمره صنایع مشکل دار باید باقی بمانند.
وی اضافه کرد: تمامی واحدهای آلاینده حاشیه کلانشهر اراک باید در طرح جدید جامع کاهش آلودگی هوا این کلانشهر دیده شود و دستگاه های مسئول نیز نسبت به دریافت عوارض آلایندگی با جدیت هر چه تمامتر عمل کنند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی بیان کرد: طرح اولیه جامع کاهش آلودگی هوای اراک مربوط به اوایل دهه 80 است که در دولت قبل هیچ یک از مصوبات آن به طور کامل اجرا نشده است.
وی بیان کرد: در دولت تدبیر و امید کاهش آلودگی هوا و مقابله با صنایع آلاینده در دستور کار قرار گرفت به طوری که نیروگاه حرارتی شازند که با سوخت پایه مازوت طراحی شده بود امروز 100 درصد گازسوز شده است.
زندیه وکیلی اضافه کرد: 23 کوره آجرپزی در نقاط مختلف کلانشهر اراک فعالیت می کردند که میزان مصرف مازوت این واحدها به میزان نیمی از مصرف مازوت نیروگاه بود که با خرید زمین های کشاورزی در کوتاهترین زمان ممکن عملیات گازکشی به این واحدها انجام شد و اکنون هیچ یک از کوره های آجرپزی اراک از مازوت استفاده نمی کنند.
وی افزود: در راستای کاهش آلودگی هوادر سه سال گذشته 300 هکتار فضای سبز در نقاط مختلف کلانشهر اراک ایجاد شده است و امسال نیز 70 هزار نهال در 300 هکتار منطقه سیبک اراککاشته شد.
زندیه وکیلی توضیح داد: این در حالی است که همه سطح فضای سبز اراک پیش از فعالیت دولت تدبیر و امید در اراک به 900 هکتار هم نمی رسید.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی بیان کرد: نشست های کارگروه طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک باید به صورت کارشناسی و با برنامه انجام شود و در هر نشست دستگاه های مسئول اقدامات مصوبات نشست های گذشته را تشریح کنند.
سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز در این نشست گفت: 271 روز سالم در سال جاری تا پایان بهمن ماه در کلانشهر اراک ثبت شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 20 روزبیشتر است.
رضا میرزایی افزود: 58 روز از ایام امسال نیز برای گروه های حساس جامعه ناسالم بوده است و پنج روز ناسالم برای همه گروه ها و یک روز نیز به دلیل افزایش گرد و غبار به عنوان آلودگی خاص در کلانشهر اراک ثبت شده است.
وی بیان کرد: آمار روزهای آلوده پارسال اراک تا پایان بهمن ماه 94 روز بودکه کاهش آن در سال جاری نشان از کارآمدی برنامه های زیست محیطی است.
اراک یکی از هشت کلانشهر آلوده کشور شناخته شده که تاکنون 2 طرح جامع کاهش آلودگی برای آن در دولت های قبل تصویب شده است.
3017/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.