سید علی آقازاده روزپنجشنبه در آیین کاشت نهال در پارک جنگل کاری منابع طبیعی محلات، افزود: این طرح بین المللی با مشارکت جویی هدفمند در جوامع محلی توانسته اقدام اثربخش در راستای اشتغالزایی، بهبود درآمد خانوارها و بازگشت مردم به مناطق روستایی در استان مرکزی داشته باشد و پیوست های اجتماعی ایجاد شده به تبع آن در در روستاها ارزشمند است.
آقازاده بیان کرد: تداوم این طرح در استان مرکزی، ماندگاری جمعیت در روستا، کاهش مهاجرت و حتی پدیده مهاجرت معکوس را رقم می زند.
وی ادامه داد: با ایجاد مشاغل جانبی در اجرای طرح ترسیب کربن توان معیشتی عرصه نشینان این طرح بالا می رود و مهمترین مشکل روستائیان که پایین بودن درآمد است، بهبود می یابد.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی نیز در این آیین گفت: تفاهم نامه سه جانبه طرح بین المللی ترسیب کربن در شهرستان محلات از اردیبهشت 92 با حضور نماینده دفتر توسعه عمران زیست محیطی سازمان ملل (UNDP) وزارتخانه های امور خارجه کشور و استانداری مرکزی اجرایی شده است.
یوسف یوسفی افزود: این تفاهم نامه در هشت روستای محلات با استفاده از توانمندی مردمی، برنامه تقویت و احیای پوشش گیاهی آسیب دیده، کاهش وابستگی بهره برداران کشاورزی به پوشش گیاهی و تعریف شغل های جانبی برای دامداران ازطریق طرح ترسیب کربن دنبال می شود.
وی گفت: اجرای طرح ملی ترسیب کربن در شهرستان محلات با هدف توانمندسازی جوامع محلی گامی مؤثر در کنترل بیابانزایی است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی افزود: جذب دی­اکسیدکربن اضافی در جو توسط اندام هوایی و زیرزمینی گیاهان مرتعی ترسیب کربن گفته می­شود و هدف از این طرح کاهش دی­اکسیدکربن به عنوان مهمترین گاز گلخانه­ای است.
یوسفی ابراز امیدواری کرد: با فراهم آوردن مشاغل جانبی این طرح، توان معیشتی عرصه نشینان افزایش یافته و مشکلات موجود در این منطقه که مهمترین آن بیابانزایی است کنترل و با مشارکت مردم بتوان عرصه های این منطقه را اصلاح و احیا کرد.
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری محلات نیز در این آیین گفت: اجرای طرح بین المللی ترسیب کربن در این شهرستان تاکنون سه هزار نفر روز اشتغال ایجاد کرده است.
داود طالبی افزود: فرصت اشتغال یاد شده در زمینه تولید،کاشت و آبیاری نهال های مقاوم به خشکی، کارگاه های تولیدی البسه و پوشاک، کارگاه های صنایع دستی درقالب منبت کاری و قالیبافی، تولید قارچ و گیاهان دارویی در منطقه اجرائی طرح ترسیب کربن ایجاد شده است.
وی اظهارکرد: مشارکت 70 درصد مردان و 30 درصد بانوان در طرح های اشتغالزایی این طرح بین المللی باعث افزایش درآمد خانوارهای روستایی تا یک میلیارد و 500 میلیون ریال شده است.
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری محلات اظهار کرد: اجرای طرح بین المللی ترسیب کربن در 100 هزار هکتار از اراضی جنگلی، مرتعی و درختچه ای این شهرستان در حال اجرا است.
شهرستان محلات از توابع استان مرکزی، 186 هزار هکتار عرصه های ملی و طبیعی دارد که 14 هزار هکتار آن را مراتع غنی، 45 هزار هکتار مراتع متوسط و بقیه را مراتع فقیر شامل می شود.
15 تا 21 اسفندماه هفته منابع طبیعی نامگذاری شده است.
7277/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.