به گزارش ایرنا، سید علی آقازاده روز یکشنبه در آیین تقدیر از تولیدکنندگان نمونه بخش کشاورزی استان مرکزی در اراک، افزود: با وجود محدودیت در منابع آبی و زمین سالانه سه میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در این استان تولید می شود و بهبود مدیریت آب و تند کردن آهنگ استقرار سامانه های آبیاری نوین به منظور افزایش بهره وری در تولید کشاورزی این خطه ضروری است.
وی اظهار کرد: در صورت پوشش حداکثری سامانه ابیاری نوین در سطح اراضی کشاورزی این استان امکان افزایش تولیدان کشاورزی تا چهار و نیم میلیون تن در سال نیز وجود دارد.
استاندار مرکزی، کشاورزی و صنعت را 2 بال توسعه و پیشرفت این خطه دانست و ادامه داد: در سال های قبل بخش صنعت بیشتر از کشاورزی مورد توجه بوده است درحالیکه حمایت اصولی از بخش کشاورزی می تواند تولید ثروت و اشتغال بالایی را به همراه بیاورد.
آقازاده یادآور شد: این استان در زمینه تولید محصولات کشاورزی از کانون های صادرات محور است و از جایگاه ویژه ای برخوردار است.
وی خاطر نشان کرد: حدود 90 هزار تولیدکننده در بخش کشاورزی فعالیت دارند که باید با نگاه علمی و مدیریت بهینه روز به روز اقربخشی بیشتری داشته باشند.
استاندار مرکزی ادامه داد: توجه ویژه به مطالبات، تامین نهاده ها، سم و کود و آموزش فعالان بخش کشاورزی از جمله عوامل افزایش تولید محصولات این بخش است و می طلبد برای افزایش تولید محصولات و جایگاه بخش کشاورزی حمایت و نظارت بیشتری در این بخش صورت بگیرد.
آقازاده ادامه داد: دخالت نابه جا در حوزه کشاورزی می تواند به مانعی برای افزایش تولید و توسعه این بخش تبدیل شود.
وی اعطای تسهیلات ارزان قیمت و سرمایه در گردش را کلید رفع مشکلات کشاورزان و افزایش تولید محصولات این بخش عنوان کرد و گفت: پرداخت تسهیلات با بهره بانکی بالا از مشکلات کشاورزان است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز در این آیین گفت: برای شناسایی کشاورزان نمونه استان 165 پرونده در سال گذشته مورد ارزیابی قرار گرفته که نتیجه آن انتخاب 59 کشاورز نمونه بوده است.
مجید آنجفی افزود: استان مرکزی با تنوع اقلیمی بالا دامنه تولیدات مختلفی را در حوزه کشاورزی دارد و توانسته در زمینه باغبانی، گل و گیاه زینتی و ماهیان زینتی به عنوان یکی از استان های شاخص کشور باشد.
وی اجرای سامانه آبیاری تحت فشار در اراضی کشاورزی استان مرکزی را از برنامه اولویت دار جهاد کشاورزی استان عنوان کرد و گفت: با توجه به کمبود آب کشاورزی به منظور صرفه جویی در مصرف آب کشت های فشرده از جمله کشت گلخانه ای و اجرای آبیاری قطره ای در دستور کار کشاورزان است.
آنجفی با یادآوری پرداخت 100در صدی طلب گندمکاران استان مرکزی گفت: این پرداخت امسال کمی تاخیر داشت و برای حمایت هرچه بیشتر از تولیدکنندگان این حوزه نیاز است حق آنان به موقع پرداخت شود.
وی، واگذاری فعالیت های کشاورزی به بخش خصوصی و تشکل های این بخش را از دیگر برنامه های سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی عنوان کرد و افزود: با تحقق این مهم سازمان جهاد کشاورزی می تواند با انجام فعالیت های نظارتی و حمایتی بیشتر زمینه توسعه تولیدات کشاورزی و رفع مشکلات این بخش را در دستور کار خود قرار دهد.
مدیر شعب بانک کشاورزی در استان مرکزی نیز در این آیین گفت: بانک کشاورزی این استان امسال در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی 9 هزار و 433 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده است.
عبدالصمد صناعی افزود: 780 فقره از این تسهیلات به مبلغ 250 میلیارد ریال در زمینه افزایش ضریب مکانیزاسیون بخش کشاورزی استان مرکزی پرداخت شده است و برای پرداخت تسهیلات برای افزایش مکانیزاسیون در استان محدودیتی وجود ندارد.
وی ادامه داد: با پرداخت این میزان تسهیلات، ضزیب مکانیزاسیون استان مرکزی از 9 دهم درصد در هر هکتار به یک و 6 دهم درصد افزایش یافته است.
مدیر شعب بانک کشاورزی در استان مرکزی خاطر نشان کرد: 248 فقره تسهیلات آبیاری نوین و 103 فقره تسهیلات اشتغالزایی نیز امسال توسط این مدیریت در استان پرداخت شده است.
صناعی با یاد آوری خسارت چهار هزار میلیارد ریالی سرمازدگی به باغ های انار شهرستان ساوه، گفت: 700 میلیارد ریال اعتبار توسط دولت برای جبران این خسارت ها اختصاص یافته است که تا کنون سه هزار و 500 نفر با اعتباری بالغ بر 430 میلیارد ریال از این اعتبارات برخوردار شده اند.
وی ادامه داد: توسعه سامانه های آبیاری تحت فشار، افزایش ضریب مکانیزاسیون، کشت متراکم و گلخانه ای از برنامه های اولویت دار بانک کشاورزی است و پرداخت تسهیلات در این زمینه ها محدودیتی وجود ندارد.
مدیر شعب بانک کشاورزی در استان مرکزی توسعه آبزی پروری و پرورش ماهی در قفس، تامین مالی زنجیره محصولات کشاورزی، محصولات صادراتی و تولیدات دانش بنیان را از دیگر اولویت های بانک کشاورزی استان عنوان کرد.
صناعی خاطر نشان کرد: 11میلیارد و 600 میلیون ریال از جرایم تسهیلات کشاورزی امسال در راستای حمایت از بخش تولید محصولات کشاورزی بخشوده شده است.
رئیس هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی استان مرکزی نیز در این آیین گفت: کشاورزان این استان در حوزه های مختلف از جمله تولید گوشت، گل و گیاهان زینتی، ماهیان زینتی، باغبانی با کسب رتبه در سطح کشور خود را ثابت کرده اند.
مسعود مرادی افزود: همکاری و همراهی مسئولان دولتی و بخش خصوصی همواره افزایش تولید را به همراه داشته و هرگاه این بخش ها از یکدیگر فاصله گرفته، تولید با مشکل مواجه شده است.
در این آیین با حضور استاندار و جمعی از مدیران استان مرکزی از 60 نفر از تولیدکنندگان برتر حوزه کشاورزی این استان تقدیر شد.
استان مرکزی به عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.
این استان با وجود صنعتی بودن درزمره 10 استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که 90 هزار بهره بردار شامل 20 درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.
670 هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و 2 دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می شود.
استان مرکزی با تولید حدود 54 هزار تن گوشت سفید، 53 هزار تن تولید گوشت قرمز، 320 هزار تن شیر، حدود 41 هزار تن تولید تخم مرغ از جایگاه ویژه ای در تولیدهای بخش کشاورزی و دامداری در سطح کشور برخوردار است.
استان مرکزی رتبه اول صادرات ماهیان زینتی را به خود اختصاص داده و حدود 90 درصد صادرات این ماهیان از این استان انجام می شود.
این استان رتبه چهارم تولید بچه ماهی قزل آلا، رتبه اول در تنوع تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم تولید گل ها شاخه بریده، رتبه سوم در تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم سطح زیر کشت و تولید انار کشور، رتبه ششم تولید پسته، مقام هشتم تولید گل محمدی، مقام نهم در تولید انگور، رتبه سوم در تولید لوبیا و رتبه پنجم در تولید جو را به خود اختصاص داده است.
استقرار ایستگاه انار ساوه، پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات، ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین، وجود شعبه ششم تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، وجود ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی نیز از ظرفیت های علمی و تحقیقاتی استان مرکزی است.
استان مرکزی با دارا بودن یک و هشت درصد از مساحت کل کشور دارای منابع آبی محدودی است اما ظرفیت تولید 16 هزار تن انواع آبزیان پرورشی را داشته که با وجود همه کمبودها و محدویت‎ها، توانسته در این زمینه خوش بدرخشد و جایگاه ویژه‎ای در کشور به دست آورد.
1955/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.