به گزارش ایرنا، آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی روز چهارشنبه در همایش ملی اقتصاد مقاومتی در اندیشه های حضرت امام خمینی ( ره ) و مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور اراک، افزود: اقتصادی کشور در ساخنار کنونی با اشکالات اساسی مواجه است که راهکار حل این معضلات سخنرانی و شعار نیست بلکه باید با گفتمان هدفمند برمبنای اقتصاد مقاومتی ریل اصلاحات و توسعه اقتصادی را مستحکم کرد.
وی با بیان اینکه پوست اندازی اقتصاد بیمار ایران نیازمند عزم ملی است، گفت: بسیج آحاد جامعه برای اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی راهکاری برای حرکت کشور به سمت بالندگی است.
آیت الله دری نجف آبادی افزود: اقتصاد مولد، فعال و روزآمد زمانی شکل می گیرد که برنامه ها و سیاست های کارشناسی و توام با پشتوانه علمی محوریت آن باشد در غیر این صورت نتیجه موثر حاصل نمی شود.
وی در بخشی از سخنانش اظهار کرد: واگذاری های بدون برنامه در سال های گذشته به اقتصاد کشور آسیب جدی وارد کرده و بسیاری از این مشکلات در سطح صنایع استان مرکزی مشهود است.
آیت الله دری نجف آبادی افزود: رشد تولید ناخالص ملی با فراهم کردن اشتغال پایدار روشی معقول برای تحقق اقتصاد مقاومتی است که نیازمند همکاری مسئولان در رده برنامه ریزی است.
وی اظهار کرد: صرفه جویی، قناعت و پرهیز از ریخت و پاش ها، راهکار دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی است.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش گفت: اقتصاد مقاومتی به معنای ریاضت و سختی نیست و رویکردی است که انعطاف پذیری در برابر هر شرایطی را به صورت منطقی و موثر ایجاد می کند.
علی اکبر کریمی افزود: مردمی کردن اقتصاد، محور اصلی اقتصاد مقاومتی است که باید به صورت عملی محقق شود.
وی اظهار کرد: دولتی و تمرکز گرا بودن اقتصاد کشور چالشی جدی است و ایران با مولفه های مترقی حاکممیت اسلامی باید الگوی کارآمدی را در راهبری اقتصادی خود نهادینه کند.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: در اقتصاد مقاومتی باید بتوان ضمن حفظ دستاوردهای گذشته در شرایط فشار و تهدید، مسیر پیشرفت و توسعه را ادامه داد.
کریمی اظهار کرد: مردمی کردن اقتصاد به معنای مشارکت دادن توده مردم در فعالیت های حوزه تولید و خدمات است و این مهم باید در استان مرکزی با شیوه های موثر و برنامه محور سرعت بیشتری داشته باشد.
وی گفت: از 28 بهمن تا پنجم اسفند ماه جاری با سیاست فروش گواهی بانکی یکصد هزار میلیارد تومان توسط مردم در بانک ها سپرده گذاری شد که نشان می دهد سرمایه های مردمی خوبی در جامعه است که باید هدایتگری شود.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در خانه ملت اظهار کرد: تولید ملی به طور کلی بستر تحول مثبت در بسیاری از متغیرهای کلان اقتصادی است و باید روز به روز تقویت شود.
کریمی افزود: در ماه های اخیر پول ملی 25 درصد در بازار ارز با کاهش مواجه شد که به مصلحت اقتصاد کشور نبود و با تلاش دولت این شوک مهار شد و قیمت ارز سیر نزولی گرفت.
وی اظهار کرد: درآمد مردم باید به سمت پس انداز سوق داده شود و تا زمانی که در خانواده ها این شیوه مدیریت درآمد عملیاتی نشود تحقق اقتصاد مقاومتی ممکن نیست.
نماینده مردم اراک ، کمیجان و خنداب در خانه ملت افزود: اصلاحات در حوزه خروج از اقتصاد متکی به نفت از دیگر مولفه های مهم در اقتصاد مقاومتی است.
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی نیز گفت: اقتصاد مقاومتی با عمل تعریف می شود و تهیه 687 برنامه عملیاتی، اولین خروجی اقدام دولت در اجرای اقتصاد مقاومتی بوده است.
حسین صمصامی افزود: 543 هزار میلیارد تومان در سال گذشته تسهیلات بانکی به متقاضیان پرداخت شده در حالی که سهم اقتصاد مقاومتی هشت هزار میلیارد تومان بوده است.
وی راهکار اجرای صحیح اقتصاد مقاومتی را اصلاح قانون واردات، شفافیت اقتصادی، اجرای ماده 169 مکرر مالیات مستقیم، استقلال بودجه از نفت، هدایت نقدینگی و اصلاح نظام بانکی عنوان کرد.
رئیس گروه مطالعات اقتصاد بین المللی وزارت امور خارجه گفت: موانع داخلی و خارجی از جمله مسائلی است که روند اجرای اقتصاد مقاومتی را مشکل دار می کند.
علی بی نیاز افزود: کشورها برای رسیدن به شکوفایی اقتصادی دوران سخت گذر را پیموده اند و اقتصاد ایران نیز برای رسیدن به قله های توسعه باید مسیر سخت را بگذراند و هیچ راه میان بری وجود ندارد.
وی اظهار کرد: شکوفایی اقتصاد ایران نیازمند سرمایه اجتماعی در ابعاد مختلف است.
رئیس گروه مطالعات اقتصاد بین المللی وزارت امور خارجه گفت: ایران به خاطر تمدن و فرهنگ ارزشمند همواره مورد طمع کشورها قرار داشته است و کشورهای قدرتمند به دنبال دست اندازی بر منابع آن به ویژه نفت بوده اند.
120 مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شد که 40 مقاله پذیرش و 10 مقاله به صورت پوستر و شفاهی ارایه شد.
دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی با تاکید بر تولید ملی و ظرفیت های اقتصادی کشور، بررسی تحقق پذیری اقتصاد مقاومتی در ایران، برآورید و تحلیل میزان آسیب پذیری و تاب آوری اقتصاد ایران براساس شاخص ترکیب و تعیین رابطه بین ابعاد ساختاری، رفتاری و زمینه ای مدیریت جهادی در تحقق اقتصاد مقاومتی به روش خطی از اهم موضوعات این مقالات بود.
15هزار دانشجو در 13 مرکز دانشگاهی پیام نور استان مرکزی به تحصیل اشتغال دارند.
6991/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.