به گزارش ایرنا،‌ بر اساس اعلام مسئولان،‌ نرخ بیکاری در شهرستان ساوه اینک شش و پنج صدم درصد را نشان می دهد که مرهون اقدامات و تدابیر دولت درحوزه فعالیت های صنعتی و تولیدی است.
شهرستان ساوه با داشتن 550 واحد صنعتی - تولیدی که در قالب چهار شهرک صنعتی فعالیت می کنند،‌ از قطب های صنعتی ایران به شمار می آید و آنگونه که رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی چندی پیش در ستاد راهبری و اقتصاد مقاومتی این شهرستان اعلام کرد،‌ نیمی از اشتغال استان مرکزی معادل 44 درصد متعلق به این شهرستان است.
معاون استاندار مرکزی و فرماندار ساوه گفت: گزارش های مرکز آمار ایران نشان می دهد که با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، نرخ بیکاری در شهرستان ساوه سیر نزولی داشته و از 9.6 درصد در سال 1390 به 6.5 درصد کاهش یافته است.
وی افزود: اکنون 89 هزار نفر از جمعیت 283 هزار نفری ساوه فعال هستند و حدود 6 هزار نفر هم بیکار هستند.
بهاروند گفت: با وجود افزایش 50 هزار نفری جمعیت شهرستان ساوه از سال 90 تاکنون، نرخ بیکاری افزایش نیافته که این مهم یکی از دستاوردهای ارزشمند دولت تدبیر و امید است.
فرماندار ساوه اظهار کرد: در سال 95 افزون بر 184 واحد برای دریافت اعتبارات سرمایه در گردش به میزان 2 هزار و 460 میلیارد ریال در حوزه صنعتی با هدف تداوم اشتغال در سایت بهین یاب نام نویسی کردند که به بانک های عامل هم معرفی شدند.
وی ادامه داد: از این حجم تسهیلات درخواستی، مبلغ 752 میلیارد ریال تسهیلات برای ‌82 واحد پرداخت شد.
بهاروند گفت: در سال 96 نیز 137 واحد درخواست دریافت سرمایه درگردش به ارزش یک هزار و 370 میلیارد ریال داشتند که در نهایت 62 واحد موفق به دریافت تسهیلات شدند.
به گفته معاون استاندار مرکزی، به 13 واحد که در سال 95 برای دریافت تسهیلات سرمایه در گردش نام نویسی کردند، 220 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شد.
فرماندار ساوه گفت: امسال در حوزه بازسازی و نوسازی صنایع نیز 27 واحد برای دریافت تسهیلات ثبت نام کردند که تاکنون سه واحد موفق به دریافت تسهیلاتی افزون بر 90 میلیارد ریال شده اند.
استاندار مرکزی نیز در آیین بهره برداری از طرح های دهه فجر امسال که به ساوه سفر کرد، از کاهش نرخ بیکاری شهرستان ساوه تا نیمه نخست سال آینده به زیر پنج درصد خبر داد.
سید علی آقازاده اظهار کرد: تحقق این هدف مهم با بهره برداری از طرح های در دست اجرا تا پایان شهریور سال 97 دور از انتظار نیست.
وی گفت: طرح های مهمی در زمینه کشاورزی، صنعتی، عمرانی و خدماتی در ساوه در حال اجراست که آغاز به کار آنها می تواند دست کم 2 درصد از نرخ بیکاری کنونی این شهرستان را کاهش دهد.

*** سیر ایجاد فرصت های شغلی از سال 92 تاکنون
فرماندار ساوه با موفق ارزیابی کردن عملکرد دولت تدبیر و امید در زمینه اشتغالزایی این شهرستان، اظهار کرد: در سال 92 بر اساس برنامه ریزی ها، ایجاد 2 هزار و 754 شغل در شهرستان پیش بینی شد که در نهایت 2 هزار و 119 فرصت شغلی ایجاد شد.
وی در مورد عملکرد اشتغالزایی سال 93 نیز، گفت: از 2 هزار و 548 فرصت شغلی پیش بینی شده، 2 هزار و 242 شغل ایجاد شد.
وی گفت: یک هزار و 930 فرصت شغلی در سال 1394 نیز تحقق یافت که پیش بینی های اولیه، حدود 2 هزار و 592 فرصت شغلی بود.
معاون استاندار مرکزی همچنین میزان اشتغال تحقق یافته از 2 هزار و 496 شغل پیش بینی شده در سال 1395 را یک هزار و 909 نفر اعلام کرد.
به گفته بهاروند در 10 ماه سپری شده از سال جاری نیز یک هزار و 690 فرصت شغلی در شهرستان ساوه ایجاد شده است.
وی گفت: بدین ترتیب از سال 92 تاکنون دولت موفق به ایجاد حدود 10 هزار شغل در شهرستان ساوه شده است در حالی که حدود 50 هزار نفر بر جمعیت این شهرستان و جمعیت جویای کار افزوده شده اما نرخ بیکاری نه تنها افزایش نیافته بلکه با کاهش حدود سه درصدی همراه شده است.
فرماندار ساوه از افزایش سالانه 1/5 درصد افراد بیمه شده در این شهرستان نسبت به سال قبل خبر داد و گفت: اکنون در شهرستان ساوه 63 هزار نفر بیمه شده اصلی هستند که با احتساب متوسط سه نفر برای هر خانوار، رقم بیمه شدگان تامین اجتماعی این شهرستان به حدود 180 هزار نفر می رسد.
بهاروند گفت: اکنون حدود 2 هزار نفر نیز در این شهرستان بیمه بیکاری دریافت می کنند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی گفت: شهرستان ساوه با بهره مندی از 150 هزار هکتار اراضی کشاورزی و سطوح به ترتیب 21 و 40 درصد از تولیدات (زراعی و باغی) استان را به خود اختصاص داده که شمار زیادی از نیروهای کار در حوزه باغداری و کشاورزی فعالیت می کنند.
رقیه یادگاری نیز معتقد است: شهرستان ساوه بر اساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن دارای 283 هزار نفر جمعیت است اما نرخ بیکاری آن 6.5 درصد است که سومین شهرستان برتر استان مرکزی از حیث نرخ بیکاران به حساب می آید.

*** طرح های بزرگ پسابرجامی در ساوه
در شهرستان ساوه طرح های بزرگی با استفاده از توان سرمایه گذاران خارجی در دست پیگیری است که می تواند تحولی شگرف در اقتصاد و اشتغال این شهرستان و حتی شهرستان های اطراف ایجاد کند.
استقرار کارخانه خودروسازی رنو در سایت بن رو ساوه یکی از بزرگترین طرح های سرمایه گذاری بعد از برجام است که میان طرف های ایرانی و فرانسوی در تابستان گذشته منعقد شد.
به گفته نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی،‌ حضور رنو در ساوه می تواند دست کم برای 6 هزار نفر اشتغال ایجاد کند.
محمد رضا منصوری معتقد است: طرف فرانسوی متعهد به انجام 660 هزار یورو سرمایه گذاری در سایت بن رو شده و قرار است خودروهایی با کیفیت تولید کند که می تواند با احتساب مشاغل پایین دستی از قبیل قطعه سازان تحولی بزرگ در بخش صنعت،‌ تولید و اشتغال منطقه ایجاد کند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: پس از اینکه چند ماه با موانعی بر سر راه اجرای این قرارداد مواجه بودیم اما در نهایت رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران روز شنبه (28 بهمن) از قطعی شدن حضور رنو در ساوه خبر داد که امید است به سرعت فعالیت های اجرایی با توجه به اینکه زیرساخت های مناسبی در سایت بن رو وجود دارد، ‌آغاز شود.
قرارداد ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی با توان یک هزار و 200 مگاوات نیز از دیگر دستاوردهای دوره دولت تدبیر و امید است که می تواند علاوه بر افزایش توان تولید برق و تبدیل ساوه به یکی از قطب های صادرکننده برق، زمینه اشتغال افراد زیادی را فراهم آورد.
معاون استاندار مرکزی می گوید: این قرارداد میان شهرستان ساوه با 2 شرکت سرمایه گذار ترکیه ای و بلژیکی منعقد شده و حجم سرمایه گذاری آن نیز یک هزار و 200 میلیون یورو است.
وی گفت: اکنون مجوزهای زیست محیطی و سایر اقدامات در حوزه زیرساخت های این نیروگاه که قرار است در روستا طراز ناهید ساوه احداث شود، انجام شده و با جدیتی که میان مسئولان شهرستان، نماینده مردم ساوه و زرندیه و همراهی استاندار مرکزی برای اجرای این طرح است، انتظار داریم این طرح بزرگ به زودی اجرایی شود.
/3075/6539
گزارش از یحیی معماری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.