به گزارش ایرنا، مسعود برومند روز دوشنبه در آیین بهره برداری از سایت اصلی پارک علم و فناوری استان مرکزی در اراک، افزود: 230 میلیون دلار صادرات در سال گذشته از محل دانش مراکز رشد و پارک های فناوری برای کشور حاصل شد.
وی اظهار کرد: توسعه مراکز رشد و پارک های علم و فناوری در دهه اخیر در دستور کار قرار گرفته و اکنون 30 هزار نفر در 42 پارک فناوری و 186 مرکز رشد مشغول به کار هستند.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: کشور ما با توسعه این بخش و همکاری مراکز تحقیقاتی در زمینه تولید علم، رتبه یک منطقه و رتبه 17 را در سطح جهان به دست آورده است.
برومند افزود: دانش زمانی به ثروت می انجامد که با فناوری و تجاری سازی همراه شود و محل تحقق این مهم در پارک های علم فناوری و مراکز رشد کشور است.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: ایجاد اشتغال در 50 سال گذشته به شکل سنتی و با فراهم کردن زیرساخت های صنایع بزرگ مهیا می شد اما، رویکرد اشتغالزایی کشور درحال تغییر است و در این زمینه کمک گرفتن ازمراکز رشد و پارک های فناوری محوری اساسی است.
برومند افزود: تکیه بر روش های نوین اشتغالزایی با استفاده از دانش روز، سرمایه گذاری کمتر و اشتغال بیشتری اصل مهمی است که در این راستا عنصر اصلی دانش و تخصص در مراکز رشد و پارک های علم و فناوری است.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: عمده مراکز علمی و دانشگاهی کشور در مقوله کارآفرینی با مراکز رشد و فناوری همکاری و تعامل مطلوبی دارند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی نیز در این آیین گفت: فناوری اطلاعات در کشور به مرحله بلوغ رسیده است و اطلاعات با سرعت سرسام آوری رشد می کند و همسو با این روند، جایگاه علمی ایران نسبت به اوایل انقلاب تغییر اساسی داشته است.
حقیقی افزود: در سال های گذشته 699 مقاله علمی در کشور نوشته و چاپ شده بود و امروز به برکت انقلاب اسلامی 39 هزار و 918 مقاله ثبت شده و رتبه علمی ایران در دنیا 17 و در منطقه به جایگاه برتر رسیده است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی گفت: مراکز رشد و فناوری باید بکوشند دانش و تخصصی را به ثروت تبدیل کنند تا از منافع آن درآمد برای کشور حاصل شود.
حقیقی، به رابطه اثرگذار دانشگاه و صنعت اشاره کرد و افزود: برقراری و تقویت این ارتباط باید به تولیدات کیفی و افزایش اشتغال منجر شود.
وی در بخش دیگری از سخنانش از حضور پررنگ مردم در راهپیمایی 22 بهمن تقدیر کرد.
رئیس پارک علم و فناوری استان مرکزی نیز گفت: پارک علم و فناوری استان مرکزی سال ۸۱ با هدف ایجاد فضای مطلوب برای رقابت و تولید مراکز رشد و فناوری اطلاعات کلید زده شد.
محمد رفیعی افزود: با توجه به جایگاه استان مرکزی به عنوان مرکز مستقل، ظرفیت مطلوبی برای سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات وجود دارد.
وی اظهار کرد: راه اندازی مرکز رشد آی.سی.ای از برنامه های توسعه ای این مجموعه برای سال آتی است.
رئیس پارک علم و فناوری استان مرکزی گفت: ۱۶۵ شرکت دانش بنیان در سال جاری با گردش مالی ۶ هزار میلیارد ریال در استان مرکزی فعالیت دارند.
رفیعی افزود: صادرات شرکت های دانش بنیان استان مرکزی در سال جاری به کشورهای اروپایی یک میلیون و ۲۵۸ هزار دلار است.
رئیس پارک علم و فناوری استان مرکزی گفت: در برنامه ششم توسعه نیاز است تا ۶۰ هزار شرکت دانش بنیان در کشور فعال شوند.
وی، ایجاد و تقویت دیپلماسی فناوری و توسعه ارتباطات بین المللی، ایجاد رویکرد عملیاتی اکوسیستم کارآفرینی و نوآوری در استان، ایجاد مرکز رشد تخصصی فناوری اطلاعات، ایجاد مرکز رشد علوم انسانی، ایجاد مرکز نوآوری، راه اندازی مرکز رشد در شهرستان ها و توسعه مرکز رشد جامع واحدهای فناوری را از جمله برنامه های آتی پارک علم و فناوری استان مرکزی عنوان کرد.
در این آیین سایت اصلی پارک علم و فناوری استان مرکزی با ۱۱هکتار وسعت با صرف ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید.
۷۵ شرکت دانش بنیان در استان مرکزی فعالیت دارند.
6991/6013/خبرنگار: معصومه ابراهیمی ***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.