علی عشوری روز سه شنبه در حاشیه نشست هماهنگی جشنواره بازی های بومی و محلی زنان استان مرکزی (دا) در گفت و گو با ایرنا افزود: همزمان با گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی کتاب بازی بومی محلی استان مرکزی رونمایی می‌شود.
رئیس هیات ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی استان مرکزی اظهارکرد: آیین بیل گردانی محلات، تنها بازی بومی و محلی در استان مرکزی است که تاکنون ثبت ملی شده است.
عشوری ادامه داد: هرسال این استان میزبان یک جشنواره بازی بومی ومحلی است و جشنواره دا نیز بیستم بهمن ماه جاری همزمان با گرامیداشت دهه فجر و هفته فرهنگی خمین با حضور 10 تیم در روستای کفسان برگزار می شود.
وی افزود: در این جشنواره تیم‌‌های ۱۴ نفره از ۱۲ شهرستان استان با لباسی محلی شرکت دارند و بازی‌های بومی و محلی و آداب و رسوم مناطق خود را به نمایش می گذارند.
عشوری گفت: این جشنواره ویژه بانوان است و ضمن پررنگ کردن نقش زنان روستایی در جامعه، آداب و رسوم و ارزش‌های قدیمی را نیز زنده نگه می دارد.
رئیس هیات ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی استان مرکزی گفت: در این جشنواره بازی های محلی نظیر هفت سنگ، چوب کشی، طناب کشی و دال پلان برگزار می‌شود و همچنین پخت نان محلی و غذای سنتی مناطق مختلف استان نیز انجام می شود.
یک هزار و 357 برنامه فرهنگی، هنری، ورزشی، عقیدتی و قرآنی با رویکرد شهادت حضرت فاطمه (س) در هفته فرهنگی خمین برگزار می شود و 250 عنوان ویژه برنامه نیز در دهه فجر امسال برای زادگاه امام راحل تدارک شده است.
هفته فرهنگی خمین از 12 بهمن ماه تا 19 بهمن همزمان با سالروز ورود تاریخی امام خمینی (ره) به میهن اسلامی با برنامه های متنوع فرهنگی ،هنری و ورزشی برگزار می شود.
شهرستان خمین از توابع استان مرکزی با 105 هزار نفر جمعیت زادگاه معمار کبیر انقلاب محسوب می شود.
7277/ 6013/خبرنگار: افسانه آروند***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.