به گزارش ایرنا، آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی روز یکشنبه در ششمین همایش صیانت و گفتمان سازی اجتماعی شدن مبارزه با موادمخدر منطقه چهار کشور در اراک افزود: دشمنان از نیروهای کارآمد و متخصص جمهوری اسلامی ایران هراس دارند و همه تلاش خود را برای ضربه زدن به این حوزه به کار گرفته اند.
وی بیان کرد: اعتیاد یک آسیب مادر با چالش های متعدد است که نه تنها فرد قربانی بلکه خانواده و جامعه را نیز درگیر تبعاتش می کند.
امام جمعه اراک ادامه داد: با وجود همه تلاش های شبانه روزی در امر مبارزه با اعتیاد، هنوز شرایط مطلوبی در مهار این بنای خانمانسوز در کشور وجود ندارد.
آیت الله دری نجف آبادی اضافه کرد: حدود 50 درصد از زندانیان کشور و استان مرکزی به صورت مستقیم و 80 تا 90 درصد به صورت غیر مستقیم در رابطه با موادمخدر است و این مسئله لزوم اقدامات اثربخش پیشگیرانه را با مشارکت اقشار مردم نشان می دهد.
وی عنوان کرد: والدین، آموزش و پرورش، روحانیون، اساتید دانشگاهی و دستگاه های فرهنگی نقش موثری در آگاه سازی اقشار مختلف جامعه به ویژه جوانان از خطرات آلودگی به سوء مصرف مواد مخدر دارند.
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی خاطرنشان کرد: بحث کنترل مرزهای کشور به ویژه مرزهای شرقی باید بیش از پیش مورد توجه جدی قرار گیرد و تقویت راهبردهای بازدارنده در زندان ها از دیگر مواردی است که نیاز است با نگاه کارشناسی به آن پرداخته شود.
فرمانده انتظامی استان مرکزی نیز در این همایش گفت: نیروی انتظامی مسئولیت راهبری کمیته مقابله با اعتیاد را بر عهده دارد اما معتقد است که موفقیت در حوزه مبارزه با موادمخدر در گرو اجتماعی شدن و افزایش برنامه های پیشگیرانه است.
سردار کیومرث عزیزی افزود: بیشتر افراد در سنین 17 تا 25 سال به مواد مخدر رو می آوردند و باید به سمتی حرکت کرد که در سایه مصون سازی و آگاهی جامعه جوانان و نوجوانان رغبتی برای امتحان کردن موادمخدر نداشته باشند.
فرمانده انتظامی استان مرکزی ادامه داد: آمار بازگشت مجدد معتادان به مصرف مواد مخدر در کشورهای پیشرفته 75 تا 80 درصد است و باید در کشور و استان مرکزی برنامه هایی را اجرایی کرد تا ضریب درمان قطعی معتادان افزایش یابد و افراد کمتری بازگشت مجدد به منجلاب اعتیاد داشته باشند.
سردار عزیزی گفت: بسیج همگانی در درمان بیماری اعتیاد کلید حل این معضل است و با برگزاری نشست ها، همایش ها و گردهمایی های مختلف گره ای از این مشکل باز نخواهد شد.
فرمانده انتظامی استان مرکزی اضافه کرد: در هر ماه 220 تا 230 نفر در کشور به علت سوء مصرف موادمخدر جان خود را از دست می دهند که اغلب این قربانیان جوان هستند و سرمایه های کشور محسوب می شوند و به منظور نجات آنان باید گفتمان هدفمندی در نه گفتن به مواد مخدر با همراهی خانواده ها، نهاد های تربیتی، رسانه ها و دولت حاکم شود.
وی یادآور شد: 16 هزار و 500 نفر در سال گذشته در استان مرکزی در رابطه با موادمخدر دستگیر شدند که 13 هزار و 500 نفر آنان معتادان متجاهر بودند و به مراکز درمانی ماده 15 و 16 منتقل شدند اما شمار زیادی از این افراد مجدد به اعتیاد رو آورده اند.
مدیرکل بهزیستی استان مرکزی هم در این همایش گفت: در سال های اخیر آسیب ها و ناهنجارهای اجتماعی در جامعه شیب تندی به خود گرفته و آسیب اعتیاد نیز از آن مستثنی نیست.
بهروز رفیعی افزود: ریشه بسیاری از آسیب های اجتماعی در اعتیاد است و در اغلب ناهنجاری اجتماعی، ردپایی از اعتیاد دیده می شود.
وی بیان کرد: تشدید همکاری بین بخشی دستگاه ها و نهادهای اجرایی کشور و استان مرکزی در امر مبارزه با موادمخدر امری ضروری است و باید بحث درمان معتادان به صورت تیمی دنبال شود.
مدیرکل بهزیستی استان مرکزی عنوان کرد: استراتژی مهم بهزیستی در امر مبارزه با موادمخدر، پیشگیری مداوم به ویژه در محیط های آموزش پذیر است و استفاده از ظرفیت های مردمی در مراکز، موسسات، خیران و نیکوکاران نیز با قوت در این نهاد دنبال می شود.
رفیعی گفت: 30 میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی از سال گذشته تاکنون به معتادان بهبود یافته پرداخت شده که حدود 250 نفر از آنان مشغول به کار شده اند.
ششمین همایش منطقه ای صیانت و گفتمان سازی اجتماعی منطقه چهار کشور با حضور استان های مرکزی، لرستان، خوزستان، ایلام، کرمانشاه و همدان برگزار شد.
استان مرکزی با دارا بودن 12 شهرستان دارای یک میلیون و 429 هزار و 475 نفر جمعیت است.
3005/6013/خبرنگار: معصومه صفری***انتشار دهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.