یوسف یوسفی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: 2 طرح تولید کتیرا، 6 طرح تولید باریجه و یک طرح تولید قارچ خوراکی با مشارکت بهره بردارن در شهرستان های اراک، ساوه، تفرش، دلیجان و خنداب انجام شده است.
وی ادامه داد: با بهره برداری از این طرح ها 12 هزار و 500 کیلوگرم باریجه، کتیرا و قارچ خوراکی در استان مرکزی تولید شده و همگام با اهداف اقتصاد مقاومتی 11 هزار شغل در این زمینه در استان ایجاد شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی خاطر نشان کرد: در راستای اجرای این طرح ها،گیاه دارویی باریجه در سطح 760 هکتار از اراضی استان به صورت بذرکاری احیا شده است.
یوسفی گفت: بر اساس سیاست های حفاظت و احیا، توسعه، بهره برداری و صادرات محصولات فرعی جنگل و مرتع، نیاز است افراد قبل از برداشت و یا خرید هر محصولی از ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ها استعلام کنند و برداشت فاقد مجوز، قاچاق محسوب شده و محصولات به نفع دولت ضبط می شود.
ایران به عنوان یکی از 10 خاستگاه مهم گونه زایی گیاهی در جهان مطرح است و 167 خانواده از گیاهان آوندی در کشور وجود دارند که شامل یک هزار و 215 جنس و هشت هزار گونه، زیرگونه، واریته و یا دورگه هستند.
ایران در مقایسه با سایر کشورهای جهان از نظر شمار گونه های گیاهی در رتبه هشتم و از لحاظ گونه های انحصاری در رتبه پانزدهم قرار دارد و از نظر تنوع گونه ای در خاورمیانه بی نظیر است.
استان مرکزی با حدود 29 هزار و 126 کیلومتر مربع وسعت حدود یک و 82 صدم درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده است که به دلیل قرار گرفتن در زاویه برخورد 2 رشته کوه البرز و زاگرس دارای شرایط آب و هوایی متنوعی است که این مهم عامل تنوع گیاهی بالا در نقاط مختلف استان محسوب می شود.
تاکنون بیش از یک هزار و 200 گونه گیاهی در استان مرکزی شناسایی شده که حاصل این نتایج و تطبیق آن ها با منابع مکتوب و اطلاعات دارویی، بیش از 227 گونه گیاه دارویی در سطح کل استان است.
1955/6013/خبرنگار :مهدی عظیمی***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.