احمدرضا جعفری روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: 107 رشته قنات در خمین خشک شده که برای احیا و لایروبی هر رشته نیاز بین 300 تا 800 میلیون ریال اعتبار است.
وی اظهارکرد: در سال جاری از محل اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای استان و تخصیص سه درصد درآمد نفت و گاز به مناطق محروم، چهار میلیارد و 500 میلیون ریال برای لایروبی و مرمت قنوات مصوب شده است.
جعفری افزود: در صورت تخصیص اعتبار، شمار انگشت شماری از قنوات لایروبی و احیا می شود در حالی که متقاضیان بسیاری خواستار احیای قنات ها هستند.
وی ادامه داد: 23 درصد از منابع آبی بخش کشاورزی خمین در سال جاری خشک شده و زنگ خطر بحران کم آبی به صدا درآمده است.
مدیر جهاد کشاورزی خمین بیان کرد: علاوه بر قنوات، 79 حلقه چاه عمیق، 147 حلقه چاه نیمه عمیق، 17 دهنه چشمه، 18 رودآب و 6 سد خاکی در این شهرستان نیز به طور کامل خشک شده است.
وی اظهارکرد: از مجموع منابع آبی موجود دیگر خمین نیز 46 درصد دارای دبی آبدهی بین یک تا 10 لیتر در ثانیه، 25 درصد بین 10 تا 20 درصد و هفت درصد نیز بین 20 تا 30 لیتر در ثانیه دارند.
مدیر جهاد کشاورزی خمین ادامه داد: این آمار در بررسی های کارشناسانه از بروز پدیده خشکسالی گزارش شده است.
وی اظهارکرد: با خشک شدن این منابع آبی و کاهش دبی آب 35 تا 40 درصد، بهره برداران تحت تاثیر بحران خشکسالی قرار گرفتند و در اثر روند خشکسالی با پیامدهای بحران اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند.
مدیر جهاد کشاورزی خمین ادامه داد: راهکار عبور از بحران خشکسالی در این شهرستان استفاده بهینه از منابع موجود با آبیاری تحت فشار به ویژه سیستم آبیاری تیپ یا موضعی است.
جعفری فزود: استفاده از روش آبیاری نوین قطره ای موضعی، مصداق بارز بهره وری بهینه آب است چرا که بهره بردار تنها به حدکفایت از منابع آبی برداشت می کند و این مهم در شرایط بحرانی منابع آب خمین اهمیت زیادی دارد.
وی اظهارکرد: با روش های نوین آبیاری بستر آبیاری یکنواخت برای همه بذرها های کاشته شده با تراکم محاسبه شده فراهم می شود و کیفیت در کاشت، کاهش هزینه ها و محصول مطلوب به دست می آید.
جعفری راهکار دیگر را تغییر الگوی کشت بیان کرد و افزود: محصولات کم آب بر باید جایگزین محصولاتی شود که دارای مصارف آبی بیشتر است.
وی گفت: استفاده از ارقام زودرس در محصولات زراعی راهبرد دیگر برای مبارزه با پدیده خشکسالی در این خطه است.
52 درصد از جمعیت 105 هزار نفری خمین کشاورز هستند و مجموع منابع آبی این شهرستان یک هزار و 691 منبع است.
7277/6013/ خبرنگار: افسانه آروند***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.