به گزارش ایرنا، حجت الاسلام سید مصطفی طباطبایی نژاد روز سه شنبه در نشست گردهمایی مسئولان حوزه های نمایندگی ولی فقیه منطقه 2 کشور در اراک، افزود: هم اکنون انفال و اراضی ملی کشور به سه وزارتخانه نفت و گاز، نیرو و جهاد کشاورزی واگذار شده که 80 درصد این اراضی در زمره منابع طبیعی است و مدیریت این اراضی توسط وزارت جهاد کشاورزی به منابع طبیعی واگذار شده است.
وی ادامه داد: حفظ و حراست از اراضی ملی و انفال با فرهنگ سازی و حضور همه مردم در این زمینه امکان پذیر است و در این نشست ها نحوه استفاده اقشار مردم از این اراضی و بهره گیری از ظرفیت های اقشار مختلف جامعه در مدیریت این اراضی مورد بررسی قرار می گیرد.
مسئول نمایندگی ولی فقیه در سازمان جنگل ها، منابع طبیعی و آبخیزداری کشور خاطر نشان کرد: حق مردم در مدیریت، حفظ و حراست اراضی ملی از اهمیت بسیاری برخوردار است و مسئولان فعال در این حوزه باید به گونه ای عمل کنند که ضمن حفاظت اراضی ملی مردم نیز به حق و حقوق خود دست یابند.
حجت الاسلام طباطبایی یاد آور شد: نشست گردهمایی مسئولان حوزه های نمایندگی ولی فقیه هرساله برای تبادل نظر در سه منطقه کشور برگزار می شود و پس از برگزاری این نشست ها گردهمایی های عمومی برگزار و مصوبات آن ها مورد بررسی قرار می گیرد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی نیز در این نشست گفت: 2 میلیون و 100 هزار هکتار این اراضی را عرصه های منابع طبیعی تشکیل داده است.
یوسف یوسفی افزود: بر اساس آمار ها موجود به صورت میانگین 18 درصد اراضی استان های کشور را اراضی کشاورزی تشکیل داده است که این رقم در استان مرکزی حدود 25 درصد است.
وی ادامه داد: 227 گونه از یک هزار و 200 گونه گیاهان دارویی در استان مرکزی وجود دارد.
مدیرکل منابع طبیعی استان مرکزی گفت: 15 هزار هکتار جنگل طبیعی در استان وجود دارد که حفاظت از آن ها برای تولید اکسیژن و حفاظت از گونه های گیاهی و جانوری در دستور کار این اداره کل قرار دارد.
یوسفی افزود: استان مرکزی یکی از 18 استان بیابانی کشور است که یک چهارم اراضی این استان شامل 440 هزار هکتار را اراضی بیابانی و 50 هزار هکتار را اراضی کویری تشکیل می دهد.
وی ادامه داد: چرای بی رویه و استفاده بیش از اندازه از اراضی مرتعی از جمله عوامل توسعه بیابان در استان مرکزی بوده است.
استان مرکزی با 29 هزار و ۵۳۰ کیلومتر مربع وسعت، حدود یک و ۸۲ صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که 70 درصد آن را عرصه های منابع طبیعی تشکیل می دهند.
1955/6013/خبرنگار: مهدی عظیمی***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.