پیش آمادگی زمستانی در استان ها سرمایه ای ارزشمند و زیر بنایی است که در صورت رخداد حوادث و سوانح ناشی از شرایط آب و هوایی در این فصل باید به بهترین نحو ممکن توان خدمات رسانی و حل و فصل مشکلات را داشته باشد و این مهم به عنوان یکی از سرفصل های مهم تصمیم سازی و راهبری مدیریتی هر استان محسوب می شود.
استان مرکزی با وسعت 29 هزار متر مربع و جمعیت یک میلیون و 414 هزار نفر در قلب ایران واقع شده و یکی از کانون های ارتباطی مهم در شاهراه ارتباطی شرق به غرب و شمال به جنوب کشور است و از این منظر با توجه به اقلیم سرد و زمستان های پربارش نیاز است که پیش آمادگی و هماهنگی لازم در ارائه خدمات زمستانی، وسایل، تجهیزات و تمهیدات لازم با حساسیت و به صورت برجسته در آن دیده شود.
طرح زمستانه شامل پیش آمادگی و راهبردهای برنامه ای در سطوح خدمات شهری و روستایی و جاده ای است و به منظور تشریح ویژگی ها و اقدامات آن در استان خبرگزاری ایرنا در میزگرد خبری با حضور مسئولان و دستگاه های عضو مدیریت بحران، روند خدمات زمستانی و نحوه ارایه آن را در ستاد استانی امسال به بحث و نظر گذاشت.
خدمت به مسافران و شهروندان، استفاده از ظرفیت های مردمی در مدیریت مسایل زمستانه، امکانات و تجهیزات دستگاه ها برای حضور در طرح زمستانی، ارزیابی نقاط ضعف و قوت سال های گذشته در راهبردهای مدیریت طرح زمستانی، نحوه هماهنگی دستگاه ها برای همپوشانی فعالیت ها در زمان بارشهای سنگین، نحوه پیش آمادگی و مقابله با حوادث احتمالی توسط دستگاه های عضو ستاد بحران از محورهای اصلی این میزگرد بود که به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.

***مدیریت بحران استان مرکزی امسال با آمادگی و تجهیزات کامل به استقبال زمستان می رود
جانشین مدیریت بحران استان مرکزی گفت: مدیریت بحران چهار مرحله دارد که نخستین مرحله آن پیشگیری است و بر این اساس 220 اقدام پیشنهادی و تکلیفی برای پیشگیری از وقوع حوادث در فصل زمستان با توجه به شرایط استان و شرح وظایف دستگاه ها به 33 دستگاه عضو مدیریت بحران ابلاغ شده است.
عباسعلی نظیری، خاموشی را نخستین مشکل شهر اراک در هنگام بارش برف سال گذشته عنوان کرد و افزود: درگیری درختان با شبکه برق مهمترین عامل بروز این خاموشی ها بود که امسال برای پیشگیری از وقوع این حادثه هرس درختان پیش از بارش های سنگین در دستور کار شهرداری اراک قرار گرفته است.
وی آمادگی در برابر بروز حوادث را از دیگر مراحل مدیریت بحران دانست و ادامه داد: با اقدام های پیشگیرانه انجام شده بر اساس گزارش های موجود همه دستگاه های درگیر در طرح زمستانه از آمادگی کامل برای پیشگیری از بروز حوادث احتمالی در هنگام بارش برف برخوردار هستند.
جانشین مدیریت بحران استان مرکزی مقابله با حوادث را از دیگر مراحل مدیریت بحران عنوان کرد و گفت: سال گذشته به دلیل نبود آمادگی در برخی از دستگاه ها در زمینه مقابله با حوادث با بارش برف مشکلاتی شامل قطعی در خطوط انتقال شهری برق و بسته شدن راه های شهرستان رخ داد.
نظیری ادامه داد: بر اثر بارش برف در زمستان پارسال راه سد کمال صالح و برق قسمت هایی از شهرستان اراک به دلیل هرس نشدن به موقع درختان قطع شد و اگر اقدام به موقع مدیریت بحران نشده بود مشکل قطع آب نیز در این شهرستان رخ می داد.
وی افزود: بازسازی و بهسازی مناطق آسیب دیده درهنگام بحران از دیگر مراحل مدیریت بحران است که حوزه مدیریت بحران استان مرکزی امسال از آمادگی در این بخش برخوردار است.
جانشین مدیریت بحران استان مرکزی یاد آور شد: از 2 سال گذشته مقرر شده است برای مقابله با حوادث احتمالی در سطح شهرها در شهرداری های استان ستاد بحران تشکیل شود.
نظیری گفت: ارتباط آسانتر شهرداری با اعضای مدیریت بحران و پلیس در هنگام بروز معضل و بارش زمستانی سنگین برای خدمت رسانی هرچه بهتر به مردم از مهمترین مزایای ایجاد ستاد بحران در این نهادها است.
وی ادامه داد: با هماهنگی های انجام شده برای دسترسی آسان دستگاه های اجرایی استان مرکزی به نقاط مختلف شهری در هنگام بحران کلیه دوربین های سطح شهر به ستاد مدیریت بحران وصل شده است که این مهم نقش کلیدی در خدمت رسانی بهنگام و سریع در مواقع نیاز را به همراه دارد.
جانشین مدیریت بحران استان مرکزی افزود: نصب فرستنده بر روی وسایل نقلیه خدمت رسان برای ارسال تصویر از نقاط حادثه دیده به ستاد مدیریت بحران استان برای خدمت رسانی به مردم امسال در دستور کاراین مدیریت قرار دارد.

***جلب مشارکت مردمی حلقه مفقوده درطرح زمستانه استان مرکزی
معاون خدمات شهری شهرداری کلانشهر اراک نیز در میزگرد ایرنا گفت: با توجه به وسعت این کلانشهر پاکسازی معابر و خیابان ها و برف تکانی تمامی درختان با وجود به کارگیری تمامی نیروهای خدمات شهری در بازه زمانی کوتاه امکان پذیر نیست و خدمت رسانی هرچه بیشتر در این حوزه نیازمند مشارکت و کمک مردم در هنگام بارش نزولات آسمانی دارد.
سعید بیاتیان افزود: شهرداری کلانشهر اراک در برف سال گذشته در مرحله نخست تمام ظرفیت خود را برای بازگشایی مسیرها و شریان های اصلی این کلانشهر به کار گرفت تا از بروز حوادث جلوگیری شود و با پاکسازی به موقع شریان های اصلی کلانشهر اراک هیچ گونه حادثه رانندگی در شریان های اصلی این کلانشهر رخ نداد.
معاون خدمات شهری شهرداری کلانشهر اراک گفت: شهرداری این کلانشهر امسال برای خدمت رسانی هرچه بیشتر در طرح زمستانی بهره گیری از ظرفیت های مردمی و تعامل با مدیریت بحران استان مرکزی را در دستور کار خود قرار داده است.
بیاتیان افزود: شهرداری کلانشهر اراک به منظور ارتباط هرچه بیشتر با مدیریت بحران استان مرکزی و خدمت رسانی در طرح زمستانی این کلانشهر اقدام به به ایجاد پنج کمیته شامل کمیته مالی، اجرایی، اطلاع رسانی، راهبردی و حمل و نقل، کمیته نظارت ، پایش و ارزیابی در سال جاری کرده است.
وی گفت: امسال ماشین آلات برف روب و امکانات مورد نیاز برای خدمت رسانی در طرح زمستانی آماده شده است و در هنگام بارش برف و باران زمینه غافل گیری وجود ندارد.
معاون خدمات شهری شهرداری کلانشهر اراک پیشنهاد کرد: نیاز است امسال به منظور ارزیابی فعالیت های دستگاه های مدیریت بحران در طرح زمستانه کمیته برنامه ریزی تشکیل شود.
بیاتیان، نبود اعتبارکافی برای مقابله با حوادث غیر مترقبه را یکی از مشکلات شهرداری کلانشهر اراک عنوان کرد و گفت: شهرداری اراک هزینه زیادی را در حوزه امداد و نجات هزینه می کند ولی برای مقابله با حوادث اعتبار کافی به این حوزه اختصاص نیافته است.
وی ادامه داد: امسال شهرداری اراک با آماده سازی ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز، ایجاد 200 مخزن نمک در دهانه پل ها و محل های مورد نیاز، تهیه 45 هزار بسته و ذخیره سازی 2 هزار تن مخلوط مخلوط شن و نمک از آمادگی لازم برای حضور در طرح زمستانی برخوردار است.
معاون خدمات شهری شهرداری کلانشهر اراک افزود: لکه گیری و تعمیر پل های شکسته در سطح شهر انجام شده است و حذف نقاط حادثه خیز در دستور کار قرار دارد.
بیاتیان گفت: با شناسایی نقاط آبگیر در سطح کلانشهر اراک پارسال مشکل 85 درصد این نقاط برطرف شده است و پیش بینی می شود در زمستان امسال با آبگرفتگی کمتری در سطح کلانشهر مواجه شویم.
وی ادامه داد: همچنین امسال برای جلوگیری از خاموشی های احتمالی در هنگام بارش برف هرس درختانی که با شبکه برق در ارتباط هستند در دستور کار شهرداری اراک قرار گرفته است و هرس این درختان در حال انجام است.
معاون خدمات شهری شهرداری کلانشهر اراک بیان کرد: امسال برای جلوگیری از طغیان نهرها و کانال های آب در سطح شهر در هنگام بارش نزولات آسمانی، کلیه نهرها و کانال ها لایروبی شده است.
بیاتیان گفت: امسال تمهیدات لازم برای حضور هرچه بیشتر وسایل نقلیه عمومی در هنگام بارش برف و باران در سطح کلانشهر اراک اندیشیده شده است تا مردم در هنگام بارش سنگین با مشکل مواجه نشوند.

****حضور 250 گروه راهداری در طرح زمستانی در راه های استان مرکزی
مدیرکل حمل و نقل و پایانه های استان مرکزی نیز در این میزگرد گفت: 250 گروه راهداری متشکل از 400 نفر راهدار و عوامل انسانی در طرح زمستانی امسال این استان برای خدمت رسانی به مسافران در جاده های استان حضور دارند.
علی زندی فر افزود: در هنگام بارش برف و کولاک امکان افزایش 50 گروه راهداری بخش خصوصی با مشارکت 100 نیروی انسانی برای خدمت رسانی و برف روبی در جاده های استان مرکزی وجود دارد.
وی، نبود تقسیم بندی برای برف روبی و خدمت رسانی در محورهای استان مرکزی را یکی از مشکلات سال های گذشته دانست و ادامه داد: به منظور تسریع در خدمات راهداری و برف روبی محورهای استان به صورت 25 کیلومتر به 25 کیلومتر تقسیم بندی و به گروه های راهداری واگذار شده است.
مدیرکل حمل و نقل و پایانه های استان مرکزی طول محورهای استان را 6 هزار و 300 کیلومتر عنوان کرد و گفت: چهار هزار و 400 کیلومتر این راه ها روستایی و بقیه محورهای اصلی، شریانی و آزاد راه است.
زندی فر افزود: برای جلوگیری از وقوع حوادث در این محورها شانه های خاکی اطراف جاده ها که بر اثر بارش باران و برف دچار نشست شده بودند در سال جاری ترمیم و شانه سازی شده است.
وی ادامه داد: 97 درصد ماشین آلات و تجهیزات راه سازی برای خدمت رسانی در طرح زمستانی آماده هستند و بقیه نیز تا ابتدای فصل زمستان آماده می شوند.
مدیرکل حمل و نقل و پایانه های استان مرکزی گفت: 60 هزار تن مخلوط شن و نمک و 40 هزار تن نمک ذخیره سازی در این اداره کل ذخیره سازی شده است.
زندی فر از فعالیت 32 راهدارخانه ثابت و هفت راهدارخانه سیار در طول راه های استان مرکزی در طول طرح زمستانی استان خبر داد و افزود: تمامی راهدارخانه های این اداره کل برای خدمت رسانی در طرح زمستانی به اقلام و تجهیزات مورد نیاز تجهیز شده اند.
وی ادامه داد: برای جلوگیری از بسته شدن راه های روستایی در هنگام بارش نزولات آسمانی با دهیاری ها و بخشداری های هماهنگی های لازم به عمل آمده است و در صورت بسته شدن این مسیرها از ظرفیت این نهاد ها به منظور پاکسازی و برف روبی استفاده می شود.
مدیرکل حمل و نقل و پایانه های استان مرکزی گفت: مردم می توانند در هنگام سفرهای زمستانی با شماره گیری 141 از اطلاعات راه های استان و کشور مطلع شوند.
زندی فر یکی از دلایل انسداد مقطعی راه ها را نداشتن زنجیر چرخ دانست و گفت: نیاز است شهروندان در فصل زمستان و بارش برف ضمن استفاده از زنجیر چرخ در هنگام وقوع حوادث از حرکت در شانه خاکی راه ها خودداری کرده و در مسیر خود باقی بمانند تا عوامل راهداری و پلیس راه بتوانند در کوتاه ترین زمان برای بازگشایی راه اقدام کنند.

*** تهیه اقلام امدادی واسکان مسافران و تغذیه اضطراری در طرح زمستانه استان مرکزی
مدیرعامل هلال احمر استان مرکزی در این میزگرد گفت: قبل از شروع طرح زمستانه در این استان اقلام امدادی مورد نیاز شامل اقلام زیستی اسکان و تغذیه اضطراری به میزان کافی تهیه و در پایگاه های این جمعیت ذخیره سازی شده است و مشکلی برای خدمت رسانی به مسافران وجود ندارد.
محمد محمدی افزود: برای خدمت رسانی هرچه بهتر به مسافران 150 نفر از امدادگران جمعیت هلال احمر استان مرکزی آموزش تخصصی دوره های بازآموزی امداد و نجات جاده ای دیده اند.
وی ادامه داد: از 20 آذرماه امسال با آغاز طرح زمستانه 12 پایگاه ثابت و هشت پایگاه سیار فعالیت خود را در محورهای مواصلاتی استان مرکزی آغاز و این فعالیت ها تا 20 اسفند ماه ادامه می یابد.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان مرکزی بیان کرد: روزانه 120 نفر روز خدمات در جاده های استان مرکزی در حوزه امداد رسانی و پشتیبانی ارائه می شود.
محمدی گفت: جمعیت هلال احمر استان مرکزی ضمن ارایه خدمات امدادرسانی و انتقال مصدومان به مراکز درمانی در کنار سایر دستگاه های ستاد بحران استان در زمینه رهاسازی، اسکان و تغذیه اضطراری مسافران در طرح زمستانی به فعالیت دارد.
وی افزود: در طرح زمستانه سال گذشته استان مرکزی 13 مورد رهاسازی مصدومان گرفتار در خودرو و 821 نفرتوسط هالال اهمر استان مرکزی اسکان اضطراری شدند، 203 نفر به مراکز درمانی منتقل و به چهار هزار و 694 نفر امداد رسانی شدند.

****کنترل جدی تجهیزات رانندگان وسیله نقلیه از برنامه های اولویت دار پلیس استان مرکزی در طرح زمستانی
رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی نیز در میزگرد ایرنا گفت: کنترل تجهیزات زمستانی شامل زنجیر چرخ و لاستیک یخ شکن در قالب طرح زمستانی در دستور کار پلیس استان است و با رانندگانی که این وسایل را همراه نداشته باشند به صورت جدی برخورد می شود.
سرهنگ ایرج کهریزی افزود: در این طرح با تخلفات حادثه خیز همانند سرعت و سبقت غیر مجاز برخوردمی شود و وسایل نقلیه رانندگان متخلف نیز به پارکینک منتقل خواهد شد.
وی ادامه داد: در طرح زمستانه پلیس 2 تیم به صورت 24 ساعته در گردنه قائم محور ازنا و یک تیم در گردنه زالیان محور بروجرد مستقر است.
رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی گفت: در این طرح 40 تیم پشتیبانی در محورهای استان این تیم ها را هدایت و حمایت می کنند.
سرهنگ کهریزی افزود: در طرح زمستانه پلیس برای افزایش هرچه بیشتر ایمنی در محورهای مواصلاتی استان کلیه وسایل نقلیه عمومی در هنگام بارش برف و باران مقابل پاسگاه های پلیس راه متوقف و ضمن کنترل دفترچه این وسایل تذکرات لازم به آنان داده می شود.
رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی گفت: مردم در هنگام سفر در فصل زمستان باید به مدیریت سفر توجه ویژه داشته باشند و قبل از سفر با شماره گیری شماره های تلفن های 141 مرکز مدیریت راه های کشور، 120، 110 و 88255555-021 مرکز اطلاعات کنترل ترافیک راه ها از وضعیت جاده ها و مسیر حرکت خود آگاه شوند.
سرهنگ کهریزی افزود: رانندگان قبل از حرکت باید باک وسیله نقلیه را پر از سوخت کرده و از سالم بودن سامانه گرمایشی و وضعیت فنی وسیله نقلیه خود اطمینان حاصل کنند و در صورت امکان از سفر های غیر ضروری بپرهیزند.
وی ادامه داد: پلیس راه به منظور سفر ایمن رانندگان وسایل نقلیه عمومی اقدام به نصب سامانه سپهتن (سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان عمومی ) بر روی اتوبوس های بین شهری کرده است.
رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی افزود: در این سامانه با نصب دوربین داخل اتوبوس کلیه رفتارها و عملکرد راننده وسیله نقلیه در طول مسیر رصد شده و در صورت انجام تخلف به پاسگاه پلیس اعلام می شود.
سرهنگ کهریزی گفت: با توجه به افزایش تصادفات ناوگان حمل و نقل عمومی در فصل زمستان نیاز است مردم هرگونه تخلف توسط رانندگان وسایل نقلیه را از طریق سامانه پیامکی 110120 به پلیس اعلام کنند.
وی ادامه داد: در این سامانه مردم در صورت مشاهده هرگونه تخلف توسط راننده وسیله نقلیه می توانند شماره اتوبوس را به همراه مبدا و مقصد برای اعمال قانون و رسیدگی به تخلف راننده به این سامانه پیامک کنند.
رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی گفت: 26 دوربین ثبت تخلفات سرعت در محورهای مواصلاتی استان وجود دارد که 11 دستگاه این دوربین ها در آزادراه ساوه – تهران، هشت دستگاه در آزادراه ساوه - همدان، 2 دستگاه در محور اراک – قم و پنج دستگاه در محور اراک- بروجرد ثبت تخلفات رانندگی را برعهده دارند.
سرهنگ کهریزی گفت: 23 دوربین نظارت تصویری و 32 نقطه حادثه خیز در محورهای مواصلاتی استان مرکزی وجود دارد که با هماهنگی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای این نقطات آشکار سازی شده است.
وی ادامه داد: برای کاهش حوادث رانندگی و رفع نقص این نقاط نیازمند تخصیص اعتبار از سوی مسئولان دارد.
رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی بیشترین عامل تصادفات رانندگی در استان را بی توجهی رانندگان به جلو عنوان کرد و گفت: این مهم مسئول 64 درصد تصادفات رانندگی در این استان است و مهمترین عامل بروز این حوادث خستگی و خواب آلودگی رانندگان می باشد.
سرهنگ کهریزی افزود: واژگونی وسایل نقلیه 48 درصد و انحراف به چپ در محورهای 2 طرفه به ترتیب رتبه دوم و سوم بروز حوادث رانندگی در استان مرکزی را به خود اختصاص داده اند.
وی ادامه داد: درحال حاضر 95 درصد سرنشینان جلو از کمربند ایمنی استفاده می کنند در صورتی که بر اساس ماده 19 قانون تخلفات رانندگی استفاده از کمربند وسیله نقلیه برای تمامی سرنشینان وسایل نقلیه اجباری است.

****فعالیت 342 نفر نیروی انسانی، 82 دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس در طرح زمستانی اورژانس استان مرکزی
مسئول نظارت و بهبود کیفیت اورژانس 115 استان مرکزی در این میزگرد گفت: اورژانس این استان با ابلاغ طرح آماده باش زمستانه فعالیت خود را در 51 منطقه فوریت های پزشکی شامل 20 منطقه شهری و 31 منطقه جاده ای آغاز کرده است.
بهروز ایران نژاد افزود: 342 نفر نیروی انسانی متخصص، 82 دستگاه آمبولانس و یک عدد اتوبوس آمبولانس وظیفه خدمت رسانی به مردم استان مرکزی را در این طرح برعهده دارند.
وی ادامه داد: اورژانس 115 استان مرکزی به منظور خدمت رسانی هرچه بهتر در طرح زمستانی استان نواقص موجود در آمبولانس های فعال در این طرح را برطرف کرده و این آمبولانس ها به دستگاه ها و اقلام مورد نیاز تجهیز شده است.
مسئول نظارت و بهبود کیفیت اورژانس 115 استان مرکزی گفت: تلاش شده دارو های مورد نیاز در طرح زمستانی در مناطق فعال در این طرح ذخیره سازی شود و این مناطق به لوازم گرمایشی مورد نیاز تجهیز شوند تا در مواقع مورد نیاز بتوان از آن ها برای اسکان اضطراری بهره گیری کرد.
ایران نژاد افزود: در طرح زمستانی امسال برای مناطق و شهرستان هایی که نقاط دشوار گذر دارند از آمبولانس های کمک دار استفاده می شود تا در کمترین زمان بتوان به حادثه دیدگان احتمالی امداد رسانی کرد.
وی از تخصیص 18 دستگاه آمبولانس مجهز به آی سی یو، امکانات پایش و مانیتورینگ در طرح زمستانی امسال در مناطق استان مرکزی خبرداد و گفت: این آمبولانس ها مجهز به تجهیزات روز دنیا است و با توجه به شرایط اقلیمی خاص شهرستان ها به این استان اختصاص یافته است.
مسئول نظارت و بهبود کیفیت اورژانس 115 استان مرکزی از طراحی سامانه مانیتورینگ و پایش درمان (سد) در اورژانس 115 این استان خبر داد و افزود: در این طرح در مراحل پایانی خود قرار دارد تلاش می شود بیماران از زمان آسیب دیدن تا آغاز درمان در بیمارستان های تحت سامانه مانیتورینگ و پایش درمان قرار گیرند.
ایران نژاد، راه اندازی بیسیم دیجیتال را از دیگر طرح های اورژانس 115 استان مرکزی در طرح زمستانی امسال عنوان کرد و ادامه داد: راه اندازی این سیستم نقش مهمی در کاهش زمان ماموریت ها و امداد رسانی به مصدومان دارد.
وی زمان استاندارد ماموریت های آمبولانس ها در سطح شهرها را هشت و جاده ها را 15 دقیقه عنوان کرد و افزود: با تلاش مسئولان و امدادگران استان مرکزی زمان ماموریت آمبولانس ها در شهرهای استان به هفت دقیقه و 6 ثانیه و جاده ها به 12 دقیقه و هفت پانیه کاهش یافته است.
مسئول نظارت و بهبود کیفیت اورژانس 115 استان مرکزی خاطر نشان کرد: آمبولانس ها در هنگام اعزام و بازگشت از ماموریت در وضعیت اورژانس هستند و نیاز است مردم برای کمک رسانی هرچه بهتر به مصدومان حتی زمانی که آمبولانس ها خالی می باشند همکاری لازم را با این وسایل داشته باشند.
ایران نژاد از مردم خواست: برای حضور هرچه سریعتر گروه های امدادی اورژانس 115 استان مرکزی به محل سوانح جاده ای مسیر و شماره تیرهای روشنایی موجود در جاده ها را به اورژانس اعلام کنند.
وی ادامه داد: این شماره ها که روی پلاکی بر روی تیرهای روشنایی در جاده ها نصب شده است نقش مهمی در کاهش زمان حضور وسایل امدادی و خدمت به مصدومان برعهده دارد.

***کوتاهی شهرداری و مردم مهمترین عامل بروز مشکل در هنگام بارش برف کلانشهر اراک بود
عضو شورای شهر و رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی کلانشهر اراک نیز در این میزگرد گفت: در بارش سنگین برف سال گذشته کوتاهی شهرداری و کمرنگ بودن همکاری مردم در برف تکانی درخت ها مهمترین عامل قطع برق برخی از مناطق این کلانشهر بود.
طوفان محمدی افزود: قبل از بارش برف شهرداری برای جلوگیری از بسته شدن برخی معابر و قطع برق قسمت هایی از کلانشهر اراک باید نسبت به هرس درختان سطح شهر اقدام می کرد که کوتاهی شهرداری در این حوزه مشکلاتی را برای شهر به همراه داشت.
وی ادامه داد: شهرداری اراک امسال برای خدمت رسانی هرچه بهتر در سطح کلانشهر اراک برای جلوگیری از بحران در فصل زمستان اقدام به تشکیل کمیته هایی شامل کمیته راهبردی، حمل و نقل، نظارت، پایش و فرهنگی در ستاد عملیات بحران شهرداری این کلانشهر کرده است.
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی کلانشهر اراک گفت: بسیاری از مناطق حاشیه ای این کلانشهر در مناطق پرشیب قرار دارند که برای جلوگیری از بروز حوادث در هنگام بارش برف و باران باید اقدام های لازم در این مناطق انجام شود.
محمدی ادامه داد: کمیته بحران شهرداری کلانشهر اراک برای حضور هرچه بهتر در طرح زمستانی تا کنون 2 نشست برگزار کرده است و در این نشست ها کمبودها و نواقص مورد بررسی قرار گرفته است.
وی افزود: هم اکنون برای جلوگیری از مسدود شدن معابر و خاموشی برق در سطح کلانشهر اراک هرس درختان در حال انجام است.
عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک یاد آور شد: در گذشته مردم همکاری بیشتری درزمینه پاکسازی معابر در هنگام زمستان با شهرداری داشتند که این همکاری امروزه کاهش یافته و نیاز است با فرهنگ سازی و ارتباط هرچه بیشتر شهرداری با شهروندان این همکاری ها افزایش یابد.
محمدی بیان کرد: از نظر تجهیزات آتش نشانی شهرداری اراک با کمبودها و مشکلاتی مواجه است که رفع این کمبودها نیازمند توجه ویژه مسئولان به این حوزه دارد.

***ایجاد گروه های واکنش سری محلات از برنامه های شهرداری کلانشهر اراک است
سرپرست اداره بحران شهرداری کلانشهر اراک نیز در این میزگرد گفت: برای خدمت رسانی در مواقع بارش برف ایجاد گروه های واکنش سری محلات با مشارکت و همکاری مردم در دستور کار شهرداری این کلانشهر قرار دارد.
محمد جواد توکلی افزود: آموزش های لازم برای حضور افراد داوطلب در این گروه ها توسط هلال احمر، اورژانس و معاونت عمران شهرداری ارایه می شود.
وی ادامه داد: به افرادی که در این گروه ها عضور می شوند امتیازاتی از طرف شهرداری ارایه می شود.
33 دستگاه در ستاد مدیریت بحران در طرح زمستانی استان مرکزی عضو هستند.
1955/6013/خبرنگار:مهدی عظیمی***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.