سیدمحمد حسینی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این بنای ارزشمند متعلق به دوره قاجاریه است که نامه درج آن در فهرست آثار ملی کشور در هفته گذشته به استان مرکزی ابلاغ شد.
وی اظهار کرد: کارشناسان و یگان حفاظت میراث فرهنگی با اطلاع از تعرض به این بنای تاریخی در محل حاضر شدند و از پیشروی بیشتر تخریب جلوگیری کردند.
وی توضیح داد: ورثه متخلف این بنا اقدام به تخریب ستون های اصلی بنا کرده اند و این اقدام که تعرض به یک ثروت ملی است با جدیت و بدون کوچکترین ملاحظه ای پیگیری قانونی خواهد شد و خاطیان باید به مراجع قضایی و افکار عمومی پاسخگو باشند.
حسینی افزود: به منظور گذران مراحل ثبت این اثر در فهرست بناهای تاریخی کشور هزینه و فرصت کارشناسی و تخصصی زیادی صرف شده است و اجازه داده نمی شود که عده ای با تعرض به این بنا تیشه به ریشه قانون بزنند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی بیان کرد: هنوز برآوردی از میزان خسارت های وارده به این بنای تاریخی تکمیل نشده است.
وی از دادستان عمومی و انقلاب اراک درخواست کرد با حضور پررنگ رفتار غیرقانونی متعرضان در تخریب این بنای تاریخی را بی پاسخ نگذارد و پیگیری های لازم صورت بگیرد.
خانه احمد قلی‌خان حاجی‌باشی دارای یک هزار و 900 متر مربع وسعت است که قدمت آن به اواخر دوره قاجاریه و دوره اول پهلوی می رسد و در ایجاد این سازه از سبک معماری ایرانی استفاده شده و این بنا در زمره ساختمان های موسوم به عمارت های اربابی جای می گیرد.
این بنا دارای حیاط مرکزی، سرسرا، ساختمان های 2 طبقه، حوضخانه زیبا و محوطه سرسبز و حوض در بین حیاط است.
سبک معماری طراحی و تلفیق فضای نمونه منحصر به فردی در ساخت این اثر به کار رفته است که در بین آثار تاریخی اراک نمونه ای ندارد.
بیش از 2 هزار جاذبه گردشگری در استان مرکزی شناسایی شده که 850 اثر تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
6991/6013/خبرنگار: معصومه ابراهیمی *** انتشاردهنده: مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.