رحمان کریمی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: حدود 7 میلیون متر مکعب آب با انسداد چاه های غیرمجاز در سال جاری صرفه جویی می شود.
وی اظهار کرد: این چاه ها با اقدام به موقع گروه گشت و تیم بازرسی شناسایی و با حکم مراجع قضایی مسدود شدند.
مدیرحفاظت و بهره برداری از منابع آب شرکت آب منطقه ای مرکزی گفت: 284 میلیون مترمکعب آب زیرزمینی در استان مرکزی از 2 هزار و 750 حلقه چاه غیرمجاز برداشت می شود که تداوم آن تهدیدی جدی برای محیط زیست و ذخایر آبی منطقه است.
کریمی افزود: عملیات پرکردن چاه ها ی غیرمجاز اولویت برنامه ای در استان است و این شرکت در جلوگیری از فعالیت این چاه ها، فعالیت جدی و مستمری دارد.
وی اظهار کرد: 50 هزارمتر مجوز حفاری چاه، جابه جایی و کف شکنی چاه در سال گذشته صادر شد که حدود 150 میلیارد ریال هزینه به بهره‌برداران چاه‌ها تحمیل کرد و این امر نشانگر وضعیت بحرانی آب های زیرزمینی در استان مرکزی است.
مدیرحفاظت و بهره برداری از منابع آب شرکت آب منطقه ای مرکزی گفت: 2 هزار و 750 حلقه چاه فاقد پروانه در استان مرکزی وجود دارد که یک هزار و 630 حلقه آن مربوط به چاه های شناسایی شده است و در قالب فرم شماره 1 به منظور صدور مجوز بهره برداری در قانون تعیین تکلیف چاه های آب فاقد پروانه بهره برداری مورد رسیدگی قرار خواهند گرفت.
کریمی افزود: یک هزار و 120حلقه چاه غیرمجاز نیز مربوط به چاه های فرم شماره 5 است که تاکنون توسط کمیسیون رسیدگی به صدور پروانه های این شرکت تعیین تکلیف شده و در راستای جبران کسری مخزن دشت های استان مرکزی، پس از گذراندن مراحل قانونی باید مهر و موم شود.
مدیرحفاظت و بهره برداری از منابع آب شرکت آب منطقه ای مرکزی با اشاره به اینکه بیشترین برداشت چاه های فاقد پروانه و غیرمجاز مربوط به مصارف کشاورزی است، ادامه داد: 99 درصد از آب استحصالی از چاه های فاقد پروانه و غیرمجاز استان به مصرف کشاورزی و بقیه به مصارف صنعت و خدمات می رسد.
کریمی افزود: سالانه حدود 235 میلیون متر مکعب کسری در دشت های استان کسری مخزن وجود دارد یعنی سالانه معادل 235 میلیون مترمکعب آب زیرزمینی افت می کند.
وی اظهار کرد: 24 دستگاه حفاری غیرمجاز چاه آب در نیمه نخست امسال در این استان توقیف شده است ومالکان دستگاه های حفاری غیرمجاز با تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شدند.
مدیرحفاظت و بهره برداری از منابع آب شرکت آب منطقه ای مرکزی گفت: از 25 دشت استان به علت بحران آب و برداشت های بی رویه 12 دشت ممنوعه و 9 دشت ممنوعه بحرانی اعلام شده است.
کریمی افزود: 284 میلیون مترمکعب آب زیرزمینی در استان مرکزی از 2 هزار و 750 حلقه چاه غیرمجاز برداشت می شود که تداوم آن تهدیدی جدی برای استان است.
92 درصد از حجم آب مصرفی استان مرکزی در بخش کشاورزی، سه و نیم درصد در بخش صنعت و بقیه در بخش آشامیدنی مصرف می شود.
6991/6013/خبرنگار: معصومه ابراهیمی***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.