عبدالله محمودی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: سطح باغات درختچه زینتی بید قرمز در محلات 60 هکتار است و پیش بینی می شود که بیش از 700 هزار شاخه از این محصول برداشت و به 50 کشور هدف صادراتی ارسال شود.
وی ادامه داد: با آغاز برداشت درختچه بید قرمز، نخستین محموله صادراتی سفارشی این محصول برای کشورهای ژاپن، چین و آمریکا در حال آماده سازی است.
وی افزود:سطح باغات بید قرمز محلات در روستای بزیجان و حوالی این روستا است که نخستین کارگاه بسته بندی بید قرمز کشور در این منطقه در مهر ماه امسال راه اندازی شد.
مدیر جهاد کشاورزی محلات افزود: بخشی از یک مدرسه نیمه فعال در روستای بزیجان تبدیل به کارگاه آماده سازی و بسته بندی بید قرمز شده و با صادر کردن این محصول، محلات تبدیل به قطب تولید و صادرکننده بید قرمز کشور شده است.
وی اظهارکرد: هدف از راه انداز ی این کارگاه صادراتی ایجاد اشتغال افراد بومی و افزایش درآمد خانوارهای روستایی با به کار گیری بانوان و افراد کم بضاعت است.
مدیر جهاد کشاورزی محلات گفت: درختچه بید قرمز محلات از نوع سیلیکس است که در بسته های 80 شاخه ای صادر می شود.
وی تصریح کرد: محلات در تولید و صادرات بید قرمز رتبه اول کشور را دارد و برداشت این محصول در مدت دو ماه و نیم 9 هزار نفر روز اشتغال ایجاد می کند.
محمودی بیان کرد: تا سال 1379 بید قرمز در محلات برای گرمازایی سوزانده می شد که سال 81 با تفکیک و دسته بندی مناسب، زمینه صادرات آن به خارج از کشور آغاز و در سال 1385 در کتاب گینس به ثبت جهانی رسید.
مدیر جهاد کشاورزی محلات گفت: کیفیت بید قرمز این منطقه به دلیل شرایط اقلیمی مناسب در بازار دنیا بی نظیر است و بید قرمز محلات به عنوان یک برند دردنیا شناخته شده محسوب می شود.
محمودی با بیان اینکه 100 حانوار شهرستان به طور دائم به تولید این نوع درختچه زینتی در محلات مشغول هشتند، ادامه داد: تولید این محصول در هر هکتار برای سه نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده است.
به گفته مدیر جهاد کشاورزی محلات، توسعه سطح زیر کشت بید قرمز در دستور کار قرار دارد و در سه سال آینده سطح زیر کشت این محصول به بیش از 300 هکتار افزایش می یابد.
خواص برگ، پوست درخت بید در طب سنتی و تحقیقات علمی معاصر شناخته شده است اما از درختچه بید سرخ یا قرمزکمتر سخن گفته شده است.
براساس تحقیقات اولیه که بر روی این درختچه انجام شده خواص ضد ویروسی آن محرز است.
شهرستان محلات بزرگترین شهرستان کشور از لحاظ سطح زیر کشت و تولید گل و گیاه زینتی است.
18 درصد از اراضی زیر کشت گل و 12 درصد از تولید گل شاخه بریده ،80 درصد تولید گل های فصلی نشائی، 21 درصد از تولید درخت و درختچه های زینتی و 14 درصد از گیاهان آپارتمانی کشور در محلات تولید می شود.
تولید 350 گونه مختلف گیاهان زینتی، آپارتمانی و فضای سبز، محلات را به یکی از قطب های پرورش و تجارت گل و گیاه تبدیل کرده است.
افزون بر سه هزار نفر به صورت رسمی در 700 واحد تولید و پرورش گل و گیاهان زینتی در شهرستان محلات مشغول به کارهستند.
7277/ 6013/خبرنگار: افسانه آروند***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.