به گزارش ایرنا، مالکان این طرح بارها با حضور در محافل و مکان های مختلف خواستار لغو این طرح و تعیین تکیلف آن شده بودند و با اقدام شهرداری اراک در چهارم آبان ماه امسال در تخریب چند ملک در محدوده این طرح، مالکان مشمول مقابل ساختمان شورای اسلامی کلانشهر اراک حاضر شدند و مراتب اعتراض خود را اعلام کردند.
مقرر شد 10 آبان ماه نشستی با حضور مالکان طرح 55 متری، شهردار و اعضای شورای اسلامی کلانشهر اراک برگزار شود و تعیین تکلیف نهایی بر اساس نقطه نظرات باشد.
این نشست عصر چهارشنبه در مسجد آقا سلطان اراک برگزار شد که مالکان نظر به لغو این طرح دادند و رئیس شورای اسلامی و شهردار اراک نیز موافقت خود را با لغو این طرح اعلام کردند.
شهردار اراک در این نشست گفت: بلاتکلیفی مردم پس از 15 سال در اجرای این طرح، اذیت و آزار مالکان را در پی داشته و مشکلات آنان قابل درک است.
داود تاجران افزود: نظر مالکان مشمول طرح 55 متری برای شهرداری قابل احترام است و به خواسته آنان اجرای این طرح لغو می شود.
وی توضیح داد: مشکلات زیادی در کلانشهر اراک وجود دارد که حل آن ها همدلی و همراهی اقشار مختلف مردم را طلب می کند و امروز مسئولان استان مرکزی و کلانشهر اراک یکصدا به دنبال رفع مشکلات در بخش های مختلف هستند.
وی بیان کرد: تا پایان سال جاری در کلانشهر اراک تحولات چشمگیری ایجاد می شود و المان ها و مبلمان این شهر به بهترین نحو ممکن تزئین خواهد شد.
شهردار اراک ادامه داد: شهر اراک توانایی الگو شدن کلانشهرها را دارد و جا برای کارکردن در این شهر بسیار است، اما انتظار است مردم به مسئولان فعلی اعتماد کنند و اجازه کار دهند.
تاجران اظهار کرد: برخی افراد منفعت طلب از طریق فضای مجازی به دنبال انحراف ذهن ها و سوء استفاده های خود هستند که باید اجازه به این افراد نداد و در فضای همدلی به توسعه اراک پرداخت.
رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک نیز در این نشست گفت: اعضای شورای پنجم شورای اسلامی این شهر منتخبان مردم هستند و اولویت کاری این دوره از فعالیت شورا در رفع مشکلات مردم گذاشته شده است.
کاوه فلک افلاک افزود: مالکان طرح 55 متری اراک خواستار لغو این طرح هستند و شورای شهر نیز موافق نظر مردم است و دستور لغو آن را صادر می کند.
وی بیان کرد: این طرح باید در شورای عالی شهرسازی تهران ارسال شود و در این شورا نماینده ای از اراک برای دفاع از لغو آن حضور خواهد داشت.
معاون راه و شهرسازی استان مرکزی هم در این نشست گفت: در سال 81 شورای عالی شهرسازی و معماری ایران با عضویت 12 وزیر به نمایندگی از طرف هیات وزیران طرح جامع شهر اراک اراک را تصویب و به استان مرکزی ابلاغ کردند و یکی از موارد این طرح خیابان 55 متری است که همراه با طرح جامع در آن زمان به مسئولان ارشد و شهردار وقت ابلاغ شد.
علی بیات افزود: شهرداری اراک بر اساس ماده 7 قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران موظف و مکلف به اجرای مصوبات این شورا در یک افق 10 ساله است، سال 81 که این طرح به تصویب رسیده، 10 سال فرصت بوده که هم طرح جامع و هم عناصر آن شامل طرح 55 متری اجرا یی شود.
وی بیان کرد: از سال 81 تا 91 این طرح حسب قانون و وظایف قانونی که محول شده به اداره کل راه و شهرسازی مورد حمایت قرار گرفته اما پس از سال 91 این طرح قابل دفاع نبود.
معاون راه و شهرسازی استان مرکزی ادامه داد: بر اساس قانون تعیین وضعیت املاک در طرح های دولتی و شهرداری ها، مصوب سال 67 مجلس شورای اسلامی و اصلاحیه بعدی آن، هم ادارات دولتی و هم شهرداری موظف هستند در مهلت تعیین شده تکلیف مالکان را مشخص کنند، از اجرای این طرح بیش از 10سال سپری شده و این طرح بیش از این قابل دفاع نیست.
بیات عنوان کرد: طرح جامع کلانشهر اراک در دستور کار ارجاع به شورای برنامه ریزی و توسعه استان مرکزی است، این شورا می تواند در خصوص سرنوشت طرح 55 متری تصمیم گیری کند.
وی اظهار کرد: تنها مرجع قانونی برای تصمیم گیری در خصوص خیابان 55 متری در استان مرکزی شورای برنامه ریزی و توسعه است، البته این تصمیم نیز نباید درازا کشیده شود و باید حداکثر تا آذرماه امسال تکلیف را مشخص کند.
طرح 55 متری اراک با هدف روانسازی ترافیک و ایجاد روند تکمیل شبکه معابر شهری از سال 81 پیش بینی و توسط شورای عالی شهرسازی و معماری کشور مصوب و ابلاغ شد.
بر اساس مختصات این طرح تملک 218 پلاک به شعاع 2 کیلومتری از میدان ولی عصر(عج) تا خیابان میرزای شیرازی در دستور کار بوده که با گذشت بیش از 15 سال هنوز اجرایی نشده است.
3005/6013/خبرنگار: معصومه صفری***انتشار دهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.