سید علی آقازاده روز پنجشنبه در نشست شورای اداری و ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی خمین افزود: ظرفیت های گردشگری، اصلاح شیوه پرداخت یارانه ها و هدایتگری منابع در امور زیر بنایی و تولید، استفاده هدفمند از ظرفیت های کشاورزی و صنعتی، عملیاتی کردن ایده ها و بهبود کسب و کار در هرسطحیه پیش برود.
وی اظهار کرد:منابع مالی کشور برای اجرای طرح های زیر بنایی و توسعه ای محدود است و می طلبد که منابع جدید و شیوه های کاربردی نو در اداره امور و عمران و توسعه مناطق دیده شود.
استاندار مرکزی ادامه داد: یکی از روش های یاریگر در جبران کمبود منابع مالی ، بازنگری در شیوه پرداخت یارانه ها است و اگر این بخش اصلاح شود بستر تزریق منابع در حوزه زیر بنایی و تولید مهیا شده و کلید گره گشایی از بیکاری خواهد بود.
آقازاده بیان کرد: اجرای طرح های زیر بنایی و توسعه ای نیاز به تامین منابع مالی دارد و در صورتی که منابع پرداخت یارانه ها صرف این امر شود نفوذ و اثر آن در افزایش درآمد خانوار، ایجاد اشتغال پایدار و رفع بیکاری رخ می نماید و به مراتب پیامدهای مثبت تری برای خانوارها دارد.
وی با اشاره به درآمد و هزینه کشور بدون در نظر گرفتن هزینه های عمرانی ، ادامه داد:بر اساس آمار منابع رسمی درآمد کشور سالانه حدود 300 هزار میلیارد تومان و مخارج 220 تا 250 هزار میلیارد تومان در سال است.
آقازاده تصریح کرد: 150 تا 200 هزار میلیارد تومان سالانه برای پرداخت یارانه ها هزینه می شود و اگر این مبلغ در حوزه راهبردهای توسعه ای و عمران و تولید هدایتگری شود وضعیت اقتصاد بیمار کشور متحول خواهد شد.
استاندار استان مرکزی افزود : در سیستم اقتصادی تزریق پول نقد به سبد هزینه های خانوارها به مثابه سمی مهلک بر پیکره اقتصاد است چرا که باعث افزایش نقدینگی و تورم و دامن زدن به فرهنگ مصرف گرایی به جای تحرک و تولید می شود.
وی تاکید کرد: قوه مقننه با یک جراحی عمیق در شیوه پرداخت یارانه در تدوین قانون بودجه سال 97 کمبود منابع مالی کشور را رفع کند.
استاندار استان مرکزی یادآور شد: در صورت تحقق این مهم فقط در استان مرکزی سالانه هزار میلیارد ریال از محل پرداخت یارانه ها برای هدایتگری در اجرای طرح های مهم زیر بنایی ، تولید و توسعه ای در اختیار خواهد بود.
وی افزود: درآمد گردشگری کشور 20 میلیارد دلار هدفگذاری شده که اکنون حدود 6 میلیارد دلار آن محقق شده و 90 درصد این میزان نیز در حوزه گردشگری مذهبی درشهرهای زیارتی مشهد ، قم و شیراز عاید کشور می شود.
آقازاده افزود: 10 درصددیگر این درآمد نیز از حوزه گردشگری سلامت عاید کشور می شود که نیاز است که با بازتگری اصولی در ظرفیت های هر منطقه برنامه ای جامع برای اثربخشی حوزه گردشگری در تولید ثروت و اشتغالزایی انجام شود.
وی در بخش دیگری از سخنانش به مزیت ایران از نظر اقلیمی، تاریخی و تمدنی نیز اشاره کرد و افزود : ایران در زمره پنج کشور اول دنیا از نظر اقلیمی و برخورداری از چهار فصل در یک روز با ظرفیت های گردشگری، تفریحی و مذهبی است.
استاندار مرکزی تاکید کرد: اگر با مدیریت و برنامه ریزی از این داشته های تاریخی استفاده شود تاثیر مستقیم آن بر اشتغالزایی پایدار، توسعه گردشگری حلال و صدور انقلاب اسلامی هویدا می شود.
آقازاده گفت: برای ایجاد سالانه یک میلیون شغل در کشور بایستی 250 هزار میلیارد تومان در امور زیر بنایی توسعه ای سرمایه گذاری شود تا رشد اقتصادی بالای هشت درصد محقق شود.
وی گفت: این امر با استفاده بهینه از منابع موجود، انگیزه مداری و فراهم کردن بسترهای سرمایه گذاری خارجی میسر می شود.
استاندار استان مرکزی به کاهش جمعیت خمین نیز اشاره کرد و افزود: جمعیت گریزی این شهرستان زیبنده زادگاه امام راحل نیست.
آقازاده گفت: در دهه اخیر پنج هزار نفر از جمعیت خمین کاسته شده و اغلب این مهاجران را قشر جوان و نیروی مولد و کارآمد شامل می شود که باید برای حل این معضل چاره اندیشی شود .
وی بیان کرد: مهاجرت نیروی جوان به استان های همجوار توازن جمعیتی و نرخ زاد و ولد را برهم می زندو در صورت ماندگاری جمعیت اکنون می بایست جمعیت این شهرستان به 120 هزار نفر افزایش می یافت.
استاندار مرکزی گفت: خمین با وجود نام، سابقه و خاستگاه تاریخی و داشتن مفاخری چون امام خمینی (ره) از کم برخوردارترین شهرستان های استان مرکزی است که بعد از اراک با بالاترین نرخ بیکاری مواجه است.
آقازاده،بر استفاده بهینه از داشته ها و ظرفیت های خمین تاکید کرد و افزود: در صورتی که مجتمع گلخانه ای این شهرستان و طرح مرغداری2 میلیون قطعه ای به بهره برداری برسد تاثیر آن در رونق اقتصادی ، کاهش جمعیت بیکارو افزایش جمعیت و ایجاد شور و نشاط به طور مستقیم خواهد بود.
نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: کشور ایران نه تنها به عنوان قدرت منطقه بلکه مهمترین بازیگر عرصه بین المللی و ابرقدرت در صحنه جهانی مطرح است.
محمدابراهیم رضایی افزود: دشمنان نظام اسلامی با رفتارهای سبک و سخنان سخیف که ناشی از عصبانیت و ضعف آنان در مقابل عظمت ایران است سخن می گویند.
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران تبدیل به قدرت برتری شده که می تواند مدیریت بسیاری از مسائل سیاسی منطقه نقش آفرینی کند.
عضوکمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد:به زودی در حوزه های سایبری و اقتصادی ایران اسلامی به پیشرفت های بزرگی می رسد و مشکلات اقتصادی نظیر قاچاق کالا و ارز و چالش های بانکی حل می شود.
وی با اشاره به قدرت داخلی و خارجی نظام اسلامی افزود: آمریکا گمان می کند ایران وابسته به اقتصاد نفتی است اما تحقق اقتصاد مقاومتی مورد تاکید مقام معظم رهبری این وابستگی را از نظام اقتصادی کشور رفع کرده است.
رضایی با اشاره به برنامه دشمن برای تضعیف سیستم مدیریتی کشورگفت: کار جزیره ای نفعی برای کشور ندارد و در سایه همفکری و اتحاد است که می توان از معضلات گره گشایی کرد.
امام جمعه خمین نیز در این نشست گفت: برخورد خوب مدیران با مردم مقوله ای است که باید روز به روز تقویت شود.
حجت الاسلام سیدعلی حسینی افزود: تواضع از ابزار مهم مدیریتی است و مسئولان باید گوش شنوا داشته باشند و در خدمت گذاری به مردم از یکدیگر سبقت بگیرند.
وی گفت: خمین زادگاه بنیانگذار جمهوری اسلامی است و باید برای حل مشکلات حمایت و توجه بیشتری از سوی مسئولان انجام شود.
فرماندار خمین نیز در این نشست گفت: دولت تدبیر و امید نگاه ویژه ای به خمین داشته و برای رفع محرومیت و حل مشکل بیکاری در این شهرستان اقدامات خوبی را انجام داده است.
سیدمهدی ساداتی افزود: قرار دادن خمین در فهرست مناطق محروم، معافیت های مالیاتی 13 ساله و کمترین نرخ زمین در شهرک و نواحی صنعتی بسته تشویقی دولت برای افزایش سرمایه گذاری صنعتی در خمین است.
وی افزود: قیمت زمین در شهرک صنعتی خمین از 570 به 200 هزار ریال رسیده که کمترین قیمت زمین در سطح کشوراست ضمن اینکه سرمایه گذار یک سوم بهای زمین را می پردازد و بقیه را زمان بهره برداری واحد صنعتی، پرداخت می کند.
فرماندار خمین ادامه داد: تدابیر دولت با بسته های تشویقی ویژه برای خمین باعث رشد سرمایه گذاری در بخش صنعتی شد اما برای رشد بیشتر نیاز به تامین زیر ساخت های برق، گازو آب است.
ساداتی اظهارکرد: نبود پست برق 63 کیلو واتی در ناحیه صنعتی سعیدی و خرمدشت و پست برق 400 کیلوواتی در شهرک صنعتی باعث شده طرح های صنعتی که مصرف بالا برق دارند به بهره برداری نرسند.
وی بیان کرد: ایجاد پست 63 ناحیه صنعتی شهید سعیدی و پست 400 کیلو ولت شهرک صنعتی از نیاز ضروری توسعه صنعت خمین است .
فرماندار خمین تامین آب مجتمع گلخانه ای، پروژه 2 میلیون قطعه ای مرغداری خمین را ضروری دانست و گفت: برای بهره برداری از این طرح ها نیاز است زیرساخت های لازم در اسرع وقت مهیا شود.
ساداتی خاطرنشان کرد: ایجاد موزه تاریخ انقلاب اسلامی در زادگاه معمار کبیر انقلاب راهبرد دیگری است که برای باز کردن گره بیکاری در خمین پیشنهاد می شود و راه اندازی این موزه د در جذب گردشگر داخلی و خارجی به خمین اثرگذاری دارد.
استاندار استان مرکزی در نخستین سفر شهرستانی خود به زادگاه امام راحل در آیین غبارروبی گلزار شهدا شرکت کرد و ضمن بازدید از بیت تاریخی امام راحل، کاروان زیارتی راهیان نور را بدرقه کرد.
شرکت در نشست شورای اداری و ستاد اقتصاد مقاومتی خمین و بازدید از سه طرح تولیدی در حال اجرای سایپا، پتروشیمی و مرغداری 2 میلیون قطعه ای از دیگر برنامه های سفر استاندار مرکزی به خمین بود.
خمین از توابع استان مرکزی در جنوب این خطه واقع شده و دارای 105 هزار نفر جمعیت است.
7277/ 6013/خبرنگار: افسانه آروند***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.